تفرقه قومی؛ آخرین تیر ترکش دشمن

1
پشت پرده برافروختن آتش آشوب در سرزمین آذری‌ها/ آماده انتشار
از نظر تئوریسین‌های آمریکایی، برای ضربه زدن به ایران، باید از ابزار ایجاد تفرقه قومی سود جست. چنانچه «براندا شافر» از مستشاران سیا و رئیس مرکز مطالعات خزر در دانشگاه هاروارد در کتاب “مرزها و برادری” بر لزوم بهره گیری از آذری‌ها برای تغییر نظام در ایران تاکید کرده است.
 

مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در سال 1385 ، تلاش دشمنان برای تشنج‌آفرینی و تحریکات قومی و مذهبی را آخرین تیر ترکش آنان بر ضد نظام و مردم دانستند. معظم له همچنین در مراسم باشکوه بیست‌ و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) تفرقه‌افکنی مذهبی و قومی را جزو سیاست‌های قطعی دشمن خواندند و افزودند: امام بزرگوار ما از ابتدای پیروزی انقلاب در مقابله با این توطئه، تکیه‌ی کم‌نظیری بر وحدت ملی و اتحاد آحاد ملت داشتند.

 واقعیت این است دشمنان نظام اسلامی و در رأس آنها امریکا و رژیم صهیونیستی که از تبدیل شدن ایران به الگوی پیشرفت کشورهای مستقل و آزادیخواه جهان نگران هستند،  در کنار سیاست مداخله جویانه نظامی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و… برنامه های گسترده ای برای ایجاد تفرقه قومی در ایران طرح ریزی کرده اند.
 

پشت پرده برافروختن آتش آشوب در سرزمین آذری‌ها/ آماده انتشار
 

با ورود بخش اعظمی از هجمه ها و توطئه های نظام سلطه علیه ایران به حوزه جنگ نرم، ایجاد تفرقه قومی با استفاده از شبکه های ماهواره ای و مجازی هرچه بیشتر در کانون توجه آنها قرار گرفته است. مستندات فراوانی نشان می دهد که دشمن برای ایجاد تفرقه قومی در میان همه اقوام ایرانی تلاش می کند، یکی از این اقوام آذریهای ایران هستند که سابقه درخشان و غرورآفرین آنها در حمایت از تشیع و تمامیت ارضی ایران بغض و کینه عجیبی در دل دشمنان ایران اسلامی ایجاد کرده است.

نگاهی به صفحات حماسه آفرین آذریها در بستر تاریخ کشورمان نظیر نبرد پرافتخار آذریهای ایران در چالداران در مقابل تجاوز ترک های عثمانی، مبارزه آنها  دربرابر تجاوز نظامی قشون روس ، نقش برجسته شان در انقلاب مشروطیت ، اعتراض آنها به سرقت نام آذربایجان توسط مساواتیان قفقاز ، حضور پرشورشان در انقلاب اسلامی و خلق حماسه 29 بهمن و رشادت های مثال زدنی در جریان هشت سال جنگ تحمیلی نشان داده است که آذربایجان همانطوریکه مقام معظم رهبری فرمودند سَرِ ایران است.

این نقش تاریخی آذریها در دفاع از کیان ایران اسلامی حتی توسط دشمنان نیز اذعان شده است، در پژوهشی که در سال 2004 توسط شرکت “هیکس” به سفارش وزارت دفاع امریکا انجام یافته، تاکید شده است که آذریهای ایران همبستگی گسترده ای با حکومت مرکزی دارند و گرایشات گریز از مرکز در این مناطق عملا وجود ندارد.

 از نظر تئوریسین های امریکایی بویژه نئوکان ها، برای ضربه زدن به ایران و تضعیف جایگاه علمی و منطقه ای آن ، باید از ابزار ایجاد تفرقه قومی سود جست. چنانچه «براندا شافر» از مستشاران سیا و رئیس مرکز مطالعات خزر در دانشگاه هاروارد در کتاب “مرزها و برادری” بر لزوم بهره گیری از آذریها برای تغییر نظام در ایران تاکید کرده است.

پشت پرده برافروختن آتش آشوب در سرزمین آذری‌ها/ آماده انتشار
براندا شافر
 

در چنین فضایی بود که بویژه از دوره دوم بوشِ پسر، اقدامات گسترده ای از سوی سازمان سیا و پنتاگون برای ایجاد نارضایتی در میان آذریهای ایران در دستور کار قرار گرفته است. اولین گام جدی در این روند تاسیس و تقویت یک شبکه تلویزیونی تجزیه طلب ضد ایرانی به زبان آذری به نام “گون آذ تی وی” در سال 2005 بود که در شیکاگو امریکا مستقر شد و توسط سازمان سیا اداره می شود .

رئیس مزدور این شبکه احمد اوبالی می باشد که سالها در جمهوری آذربایجان ، ترکیه و آمریکا ساکن بوده و به مهره ای برای سازمان سیا تبدیل گشته است، فردی با سابقه سیاه از دوران جوانی که شبکه معاند تحت رهبری وی اخیرا با توهین به اهل بیت ع ، چهره شیطانی خود را هر چه بیشتر به نمایش گذاشت.

مدتی قبل از تاسیس گون آذ تی وی ، آویگدور لیبرمن وزیر امورخارجه سابق رژیم صهیونیستی در دیدار با دبیرکل ناتو، ضمن تشریح سیاست های این رژیم برای بهره برداری از جمهوری آذربایجان ، از توافق برای تاسیس شبکه تلویزیونی آذری زبان خبر داده بود.

پشت پرده برافروختن آتش آشوب در سرزمین آذری‌ها/ آماده انتشار
احمد اوبالی
 

بر اساس گزارش برخی از رسانه های امریکایی ، بخش قابل توجهی از بودجه 75 میلیون دلاری که کنگره امریکا در سال 2006 علیه ایران اختصاص داد در اختیار گون آذ تی وی قرار گرفت و در همان سال در جریان تحریک احساسات قومی در اعتراض به چاپ کاریکاتوری موهن در یکی از روزنامه ها، این شبکه ماهواره ای آذری زبان بعنوان پیاده نظام جنگ روانی آمریکایی- صهیونیستی عمل کرد که البته با هوشیاری مردم غیور استان های آذری نشین این توطئه خنثی شد.

اختصاص بودجه کنگره آمریکا برای تبلیغات ضدایرانی در سالهای اخیر بشدت افزایش یافته است که بخش اعظمی  از آن مختص تحریکات قومی است . ایجاد نارضایتی قومی در میان آذریهای ایران از طریق سیاه نمایی، تحریف، دروغ پردازی و سوژه سازی و بخصوص سوء استفاده از برخی اشتباهات سهوی رسالت اصلی رسانه های وابسته به سیا را تشکیل می دهد.

امریکاییها برای پیشبرد سیاست تفرقه قومی در میان آذریهای ایران، همانطوریکه “توماس مک اینری” معاون سابق ستاد نیروی هوایی این کشور درمقاله اش در “ویکلی استاندارد” توصیه کرده بود،تلاش کردند که از اشتراکات و پتانسیل های موجود در جمهوری آذربایجان برای تحریک آذریهای ایران نیز استفاده نمایند.

در این راستا با موافقت و همراهی دولت باکو ، شبکه تجزیه طلب گون آذ تی وی در باکو استودیو مجهزی تأسیس و آرشیو شبکه دولتی جمهوری آذربایجان (آذ تی وی) و همچنین آرشیو های تلویزیون های اجتماعی و فرهنگ این کشور در اختیار این شبکه تجزیه طلب قرار گرفت.

در عین حال دهها گروهک، حزب و تشکل تجزیه طلب و ضد ایرانی در جمهوری آذربایجان از جمله داک ، بزقورد ، باب ، گاموح ، جبهه خلق آذربایجان واحد ، همبستگی شهروندی ، امید و جنبش رستاخیز ملی مستقر شده اند که توسط دفتر منطقه ای امریکا موسوم به دفتر امور ایران در باکو هماهنگ و حمایت می شوند، آنها زنجیره ای از رسانه های تجزیه طلب را تشکیل داده اند که برای پرورش و جذب عناصر قومگرا در مناطق آذری نشین ایران فعالیت می کنند. تظاهرات اخیر قومگرایان درمقابل سفارت کشورمان در باکو نیز توسط همین عوامل سازماندهی شده بود.

پشت پرده برافروختن آتش آشوب در سرزمین آذری‌ها/ آماده انتشار
 

 بر این اساس نیز جای تعجب نیست که “سیمون هرش” روزنامه نگار افشاءگر امریکایی در مقالاتی تحت عنوان “گام بعدی” در نیویورکر فاش ساخت که سیا و پنتاگون روابط پنهانی با قومگرایان آذری برقرار کرده و از آنها خواسته اند طرحهایی برای ایجاد تنش در مناطق آذری نشین اجرا کنند،حتی اسکات رتیر تئوریسین امریکایی در سال 2006 در مقاله ای در الجزیره نوشت که سیا و نیروهای ویژه امریکا، برای شوراندن آذریهای ایران ، عناصر قومگرا را در جمهوری آذربایجان آموزش می دهند.

از صدها شبکه که برای ایجاد تفرقه قومی و مذهبی در ایران فعالیت می کنند،  برخی شان نظیر گون آذ تی وی و جان آذ تی وی ، ویژه ایجاد نارضایتی در میان آذری زبانان ایران هستند ، این شبکه ها ماموریت دارند که به صورت روزمره و با دروغ پردازی از باصطلاح ستم تاریخی علیه آذری های  ایران سخن گفته و از همه امور حتی بازیهای ورزشی برای تحریکات  قومی سوءاستفاده کنند، اما یکی از اهداف اصلی تاسیس آنها، بهره برداری از خلاءها و خطاهای سهوی و ناگهانی داخلی می باشد.

بر این اساس نیز جنجال آفرینی شبکه های وابسته به نظام سلطه علیه خطای غیرقابل اغماض در برنامه طنز فیتله ابعاد گسترده سرمایه گذاری دشمن در این حوزه را بار دیگر عیان ساخت .

 شبکه های وابسته به سیا که شبکه تکفیری و سعودی العربیه نیز به آنها پیوسته بود، با استفاده از ترفندهای مختلف عملیات روانی و نیز شعارسازی با محوریت تجزیه طلبی کوشیدند طرحی برای تفرقه قومی در کشور عزیزمان کلید بزنند. در حالیکه سازمان استخبارات سعودی، با تاسیس اداره ویژه رفاوض، به جنگ شیعیان آمده و مفتیان وهابی با لفظ رافضی های صفوی، ایرانیان از جمله آذری ها را تکفیر  و ریختن خونشان را مباح و بلکه واجب اعلام می کنند، همصدایی العربیه – گون آذ تی وی در هتاکی علیه ایران اسلامی و مقدسات شیعه قابل تامل است.

در واقع دشمن تلاش دارد با نزدیک شدن به موعد انتخابات مجلس فضا را ملتهب سازد و از اینرو در این مقطع حساس، روی اظهارات کسانیکه از هر حادثه ای تلاش دارند، بنوعی بهره برداری انتخاباتی نمایند، حساب باز کرده است. 

با وجود این ، چنانچه مقام معظم رهبری در سال 1385 نیز فرموده بودند: دشمنان این ملت مانند همیشه با تحلیل غلط در منطقه‌ای گام گذاشتند که محور و صاحب انقلاب است، بنابراین این سوء استفاده دشمن نیز همانند گذشته محکوم به شکست شد.

در این راستا نیز بصیرت مردم غیور و همیشه در صحنه استانهای آذری نشین ایران به همراه برخورد منطقی صداوسیما در عذرخواهی از آذری زبانان شریف کشور و بخصوص تاکید ریاست سازمان صداوسیما بر اینکه این خطا نابخشودنی است، باعث شد که آخرین تیر ترکش دشمن به سنگ بخورد.

پشت پرده برافروختن آتش آشوب در سرزمین آذری‌ها/ آماده انتشار
 

در شرایطی که در گذشته گاه برخی از دستگاهها برای خطای محرز خود حاضر به عذرخواهی از محضر ملت نشده اند ، عذرخواهی بموقع صداوسیما بخاطر خطای ناشی از سهل انگاری آنهم در سه سطح عوامل برنامه، معاون سیما و ریاست سازمان نشان داد که از این منظر نیز صداوسیما دانشگاه عمومی است. شکی نیست که نتیجه سیاستهای مزوّرانه شبکه های وابسته به امریکا و صهیونیسم برای تفرقه قومی چیزی جز افرایش انزجار از این کشور نخواهد بود، همانطوریکه  “مایکل مک فول” اندیشمند امریکایی در مقاله اش با عنوان “استراتژی برد- برد” پیش بینی کرده بود که تلاش واشنگتن برای تحریک قومی در ایران باعث افزایش تنفر مردم این کشور از امریکا خواهد شد.   

 

مشرق
* احمد کاظمی مدیر پژوهش های کاربردی برون مرزی صداوسیما

Loading

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!