خدا حد دارد هر چند در قرآن و سنت وارد نباشد!!! ا

0
vahabiat123

vahabiat123 یکی از عقاید وهابیت درباره خدا و صفات باریتعالی، حد قائل شدن برای پروردگار است. این در حالی است که هیچ یک از بزرگان دین اعم از میان اهل سنت و شیعه این عقاید را درباره خدا نمی‌پذیرند.

 

 “فرقه وهابیت که خود را به دروغ سلفیه معرفی کرده و می پندارد بقیه امت اسلامی کافر با مشرک هستند خود در مباحث اعتقادی مانند خداشناسی، پیامبرشناسی، معادشناسی و … عقایدی دارند که مذاهب و فرق اسلامی آنها را به رسمیت نمی شناسند و افکار این فرقه برخلاف دیدگاه های همه فرق و مذاهب اسلامی است.” این جملات بخش هایی از سخنان حجت الاسلام رحیم لطیفی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیه در خصوص انحرافات وهابیت در زمینه خداشناسی است؛ مشروح این گفتگو با مولف کتاب های “امامت و فلسفه خلقت” و “دلایل عقلی و نقلی امامت و مهدویت” از نظرتان می گذرد:

وهابیت چه جایگاهی در جهان اسلام دارد؟
فرقه وهابیت که خود را به دروغ سلفیه معرفی کرده و می پندارد بقیه امت اسلامی کافر با مشرک هستند خود در مباحث اعتقادی مانند خداشناسی، پیامبرشناسی، معادشناسی و … عقایدی دارند که مذاهب و فرق اسلامی آنها را به رسمیت نمی شناسند و افکار این فرقه برخلاف دیدگاه های همه فرق و مذاهب اسلامی است. ما در میان مسلمانان مذاهب فقهی و کلامی مشهوری همچون حنبلی، شافعی، معتزله، امامیه و … داریم که عقل سلیم می گوید هر فرقه ای که خلاف مذاهب اسلامی عقایدی را مطرح کند، امت اسلامی آن فرقه را نه تنها به رسمیت نمی شناسد، بلکه آن عقاید را خارج از اسلام و بدعت می شمارد.
بنابراین وهابیت با طرح عقایدی که موافق هیچ یک از مذاهب اسلامی نیست، خود را موحد و امت اسلامی را مشرک می داند! در صورتی که عکس این موضوع صادق است.

چه نمونه و ردپایی از این انحرافات در عقاید آنها می توان یافت؟
یکی از عقاید وهابیت درباره خدا و صفات او، حد قائل شدن برای پروردگار است. این در حالی است که هیچ یک از بزرگان دین اعم از سنی و شیعه، این عقاید را درباره خدا نمی پذیرند؛ بنابراین این وهابیت است که باید خارج از اسلام معرفی شود نه دیگر مذاهب اسلامی.

آیا اسنادی هم موجود است که صریحا به حد قائل شدن برای خدا اشاره داشته باشد؟
بله، به طور مثال محمد بن صالح بن محمّد بن سلیمان بن عبدالرحمن عثیمین تمیمی نجدی از شاگردان عبدالعزیز بن اعتقاد دارد که خدا حد دارد و محدود است و در مکان خاصی قرار دارد. ابن عثیمین در کتاب خود “شرح العقیده الواسطیه” بیان می کند خدا حد دارد هر چند در قرآن و سنت وارد نشده اما مانعی ندارد خدا را در محدوده ای فرض کنیم.
همچنین در کتاب”اثبات حد لله” صفحه 30، ابومحمد دشتی بیان می کند: از قدیم دانشمندان به محدود بودن خدا معتقد بودند!
اما در واقع این سخن هرگز در جهان اسلام نبوده است.
یا در شرح کتاب اثبات حد لله، صفحه 121 بیان شده است: واجب است بگوییم برای خدا حدی وجود دارد و او محدود است و هر کس با این عقیده مخالفت کند، جزو جماعت و اهل سنت نیست. این سخن یعنی تمامی برادران اهل سنت و شیعه مشرک و کافر هستند!

همچنین در کتاب «قمع الدجاجة» عبدالعزیز ابن فیصل راجحی نقل شده است: باید دانست که در حد دانستن برای خدا، قرآن و سنت متواتر و آثار علمی سلف همگی دلالت می کند.
در جای دیگر می بینیم که وهابیت عقیده دارد که خدا در جهت فوق و بالا است؛ از جمله در کتاب «منهاج السنته» ابن تیمیه ج 1، ص 263 و کتاب «التوحید ابن خزیمه» ص 149 بیان شده است: هوا فوق زمین است، ابر فوق هوا است، آسمان ها فوق ابرها و زمین است و عرش فوق آسمان هاست و خدا فوق همه اینها قرار دارد. در واقع این تصریح بر عقیده فوقیت است.
 

وهابیت که معتقد است از اهل سنت پیرو سلف است، در برابر آیه 11 سوره شوری که بیان می کند: لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ؛ خدا شبیه چیزی نیست و هیچ چیزی را نتوان به خداوند تشبیه کرد، و در برابر روایات پیامبر (ص) که حد و جسم برای خدا را نفی می کند، چه پاسخی دارند؟
بسیاری از بزرگان اهل سنت و شیعه همچون امام فخر رازی در کتاب المباحث المشرقیه، البراهین فی علم الکلام، ایجی و جرجانی در کتاب شرح مواقف، تفتازانی در کتاب شرح مقاصد، خواچه نصیر الدین در تجرید الاعتقاد، علامه حلی در کشف المراد و … فصلی در کتاب خود دارند با این بیان که خدا جسم ندارد، در تحت و فوق نیست، جهت ندارد و منزه از مکان و زمان است. این عقیده جهان اسلام است و وهابیت که ادعا می کند ما سلفی هستیم، نه سلفی هستند نه اهل سنت و نه شیعه.

هدف وهابیت از طرح چنین اعتقاداتی چیست و چرا بر خلاف آموزه های اسلام حرکت می کند؟
دین اسلام دینی است بر اساس فطرت و عقل سلیم و لذا دین مبین اسلام در جهان گسترش و پیشرفت داشته و هر انسان با هر دین و مذهب وقتی با اسلام ناب روبه رو می شود آن را می پذیرد. اما غیر مسلمانان معاند و متعصبان دینی چه یهودی و چه مسیحی، از پیشرفت اسلام ناراحت هستند تلاش می کنند تا زمینه را برای برای ترویج اسلام ناب تنگ کنند. آنها در موازات اقدامات نظامی، در کشورهای اسلامی فرقه سازی می کنند تا اسلام را بدنام کرده و اتحاد را از میان برده و امت اسلام را به انحراف بکشانند.
اگر توحید اسلام را تشریح شود، همگان عاشق اسلام می شوند. وهابیت اسلامِ خلاف عقل و فطرت را ترویج می کند تا چهره خشن و احمقانه از دین جلوه داده و مانع پیشرفت آن شود. لذا با چهره خشن وارد افغانستان، پاکستان و یمن شده و با عنوان جهاد، خشونت و کشتار علیه مردم راه انداخته تا آنها را به اسلام بدبین کرده و عقاید مسلمانان را تخریب کنند. این موضوع بسیار خطرناک است. البته امروز علمای تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و … بیدار شده اند و اجازه تبلیغ به وهابیت را نمی دهند.

 

خبرگزاری شبستان

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!