خواب و رویا و اثبات ادعای دروغین احمد بصری و دیگر مدعیان

3

پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه مدعیان دروغین مهدویت چون دلایل کافی برای اثبات ادعای خود ندارند، به خواب و رویا متوسل می شوند، گفت: احمد بصری یکی از ادله حقانیت خود را دیدن خواب و رویا دانسته و برای آن دستور العمل دارد.

 

 

حجت الاسلام محمد شهبازیان در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه احمد بصری در اثبات ادعای خود به رویا و خواب نیز تمسک جسته است، گفت: رویا از کلمه “رای” گرفته شده و آن چیزی است که در خواب دیده می شود. این کلمه با کلمات دیگر مانند حلم، نوم و حدیث مترادف است.

وی با اشاره به سخن علامه طباطبایی(ره) در مورد ترادف حدیث با رویا، خاطرنشان کرد: علامه می فرماید؛ کلمه احادیث جمع حدیث است و بسیار می شود که این کلمه را می گویند و از آن رویاها را اراده می کنند چون در حقیقت رویا هم حدیث نفس است زیرا در عالم خواب امور به صورت هایی در برابر نفس انسان مجسم می شود همانطور که در بیداری هر گوینده ای مطالب خود را برای گوش شنونده اش مجسم می کند پس رویا هم مانند بیداری حدیث است.

حجت الاسلام شهبازیان ادامه داد: در کتاب التحقیق نیز چنین آمده است: در تفاوت نوم با رویا برخی از لغت شناسان قائلند که مراد از نوم خواب به همراه غفلت می باشد و در مورد تفاوت با حلم معتقدند که واژه حلم گاهی اشاره به خواب آشفته دارد و در تایید نظر خود به آیه “اضغاث الاحلام” استناد می کنند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه خواب یکی از پیچیده ترین ابزارها برای اقدامات سیاسی مختلف و ازجمله مهدویت وجود است، اظهارداشت: این مساله درباره بسیاری از متمهدی های تاریخ (مهدیان دروغین) و حتی در بسیاری از اقدامات بزرگ و سرنوشت ساز سیاستمداران از قدیم و جدید کاربرد داشته و دارد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در عصر جدید در ماجرای جهیمان و قحطانی و حتی درباره مهدی سودانی و بسیاری دیگر خواب یک ابزار مهم در اثبات مهدویت تلقی می شود.

حجت الاسلام شهبازیان با بیان اینکه مدعیان دروغین مهدویت چون دلایل کافی برای اثبات ادعای خود ندارند به این امور متوسل می شوند، گفت: نوع تبلیغات احمد بصری نیز خارج از این مجموعه نیست لذا وی یکی از ادله حقانیت خود را دیدن خواب و رویا دانسته و برای آن دستور العمل هایی مانند سه روز روزه یا خواندن یک دعا به مدت چهل شب ارائه داده است.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: او می گوید چون شیطان نمی تواند در قالب رسول خدا و اهل بیت تمثل پیدا کند اگر کسی آن ها را در خواب دید سخنشان را باید مانند حدیث قطعی قبول کند.

وی به معرفی تعدادی از مدعیان دروغینی که از رویا برای اثبات ادعای خود استفاده کرده اند پرداخت و گفت: فضل الله حرفی اصالتا اهل استرآباد بود و سال ها اصفهان زندگی می کرد بعد از سفر به مکه ادعای مهدویت کرد وی برای اثبات مهدی بودن خود ادعا می کند که در خواب مورد تایید حضرت امیر المومنین هم قرار گرفته است.

حجت الاسلام شهبازیان با اشاره به فرقه نوربخشیه خاطرنشان کرد: نوربخشیه فرقه ای مذهبی صوفی منتسب به محمد بن عبدالله نوربخش است که در نوشتاری با عنوان رساله الهدی ادله مهدی بودن خود را بیان کرده که از جمله آن ها به خواب استناد کرده است.

این پژوهشگر مهدوی تصریح کرد: بایزید انصاری معروف به پیر روشان وی مدعی مکاشفاتی شد و ادعا کرد که در خواب خضر را دیدار کرده و از دست او آب حیات نوشیده است.

وی مهدی سودانی را دیگر مدعی دروغینی دانست که خواب را اساس کار خود می دانست و بیان داشت: مهدی سودانی از سادات حسینی بود. او در سال 1289 خود را مهدی منتظر معرفی کرد و اساس کار وی همین خواب و نیز ادعای شنیدن صداهایی در بیداری بود که وی براساس آن ها مدعی شد نوعی دعوت مهدیانه و حتی نبوت گونه دارد.

حجت الاسلام شهبازیان اظهارداشت: در تاریخ اول محرم 1400 قمری در مکه فردی با نام جهیمان عتبی از شیوخ سلفی و وهابی مقیم عربستان و معرفی کننده محمد بن عبدالله قحطان به عنوان مهدی موعود آشوبی یک هفته ای در مکه به راه انداخت.

Loading

3 COMMENTS

  1. سلام. مطلب جالب بود ولی یک مطلب در آن درست نبود و آن اینکه این طور نیست که اگر کسی پیامبر (ص) و یا اهل بیت علیهم السلام را به خواب دید حتما خواب درست است از کجا معلوم که آن شخص که در خواب آمده است از معصومین است؟. برعکس برادر عزیز تمام کسانی که ادعای مهدویت و منجی بودن کردن هم می گفتند و می گویند که پیامبر و امام (ع) را در خواب می بینند . شیطان نمی تواند خود را به صورت معصومین (ع) مجسم کند ولی می تواند به صورت یک شخص نورانی خود را مجسم کند و یا شکل یک انسان نیکو صورت که کسی که خواب می بیند فکر کند کسی را که خواب دیده است از معصومین بوده است. علما شیعه همیشه گفته اند که خواب حجت نیست. و حتی اگر کسی که به زعم خود معصومین را هم به خواب ببیند اگر خوابش مطابق قرآن و سنت و شریعت بود امکان دارد که انشاء الله خوابش درست باشد در غیر آن هرگز نباید به آن خواب عمل کند چون باعث ضلالت و گمراهی ابدی خواهد شد.

  2. سلام عرض می کنم خدمت همه منتظران ظهور حضرت مهدی علیه السلام
    اینکه به دروغ گفته شود که احمد بصری دلیلی برای اثبات ادعای خودنداردلذا به خواب متوسل می شود با اخلاق پژوهش ناسازگار است و از دوستان خواهش می کنم بدون تحقیق سخن نگویند.
    اولا این جریان به ادله محکمی از روایات ادعای خود را مستندمی کنندوثانیا برای اثبات حجیت رویایی که درآن پیامبری یا امامی را در رویا ببینندو به صدق ادعای کسی شهادت دهد تمسک می کنندو از روایات دلیل هایی را برای حجیت چنین رویایی ارائه می کنند.
    خدای سبحان همه ما را از انصار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه قرار دهد.

  3. سخن دوستمون احمد نجیب درسته. ما که اعمه رو ندیدیم که بدونیم اینی که تو خواب میبینیم امام (ع) هست یا نه.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!