زیر سوال بردن فضیلت ولادت امیر (ع) با روایت مصعب بن زبیر!!!

0
emam-ali-11.jpg

بزرگ‌ترین ردیه بر این ادعا این است که زبیریان علیه امیرالمومنین (ع) دست به جعل روایت زدند تا چهره ایشان را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند و لذا جز مصعب بن زبیر کسی این روایت را نقل نکرده است.

 

 

حجت السلام محسن افضل آبادی، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی تربیت محقق مذاهب اسلامی در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به یکی از شبهاتی که وهابیت در خصوص ولادت حضرت علی (ع) در خانه کعبه وارد می کنند، گفت: وهابیت و دشمنان اهل بیت (ع) برای اینکه فضایل ایشان را تحت الشعاع قرار دهند تا بتوانند مقام آنها را تنزل دهند، چند روش در پیش می گیرند که نخستین آن انکار مقام و فضیلت ائمه معصومین (ع)است و در مرحله دوم اگر نتوانستد و آن فضیلت قطعی بود مشابهت سازی می کنند.
وی ادامه داد: در این راستا می توان به تولد حضرت علی (ع) در خانه کعبه اشاره کرد که فضیلتی عظیم برای آن حضرت محسوب می شود؛ وهابیت پس از آنکه به دلیل روایات متواتر در منابع اهل سنت و تشیع نتوانست این فضیلت را انکار کند، دست به مشابهت سازی زد و مطرح کرد این اتفاق برتری برای علی (ع) نیست چرا که حکیم بن حزّام نیز در خانه کعبه دنیا آمده است.
حجت الاسلام افضل آبادی با اشاره به مختصری از زندگینامه حکیم بن حزّام بیان کرد: این فرد برادر زاده حضرت خدیجه (ع) است که سیزده سال قبل از عام الفیل به دنیا آمده لذا سیزده سال از پیامبر (ص) بزرگتر بود؛ وفات او هم سال 54 هجری قمری است یعنی در دروان خلافت معاویه که حدود 120 سال عمر کرد. ابن حزّام از صحابه ای است که نصف عمر خود را در دوران جاهلیت و نصف دیگر را در دوران اسلام طی کرده است. او از اشراف جاهلیت بود که در جنگ بدر علیه مسلمانان مبارزه کرد اما در سال هشتم هجری ایمان آورد.
مولف کتاب “ابن تیمیه از دیدگاه اندیشمندان حنفی افزود: در شخصیت شناسی این فرد باید گفت که اولا حکیم بن حزّام خود میانه خوبی با امام علی (ع) نداشت، حتی بعد از اسلام آوردنش. بعدها با علی(ع) نیز بیعت کرد اما در هیچ یک از جنگ ها با ایشان همراهی نکرد. ثانیا این روایتی که نقل شده، سند درستی ندارد چرا که کسی به نام مصعب بن زبیر آن رانقل کرده و آل زبیر با علی(ع) خوب نبودند؛ این روایت از جعلیات زبیریان است چرا که می خواهند این فضیلت علی (ع) را فرو اندازند.
این استاد و پژوهشگر حوزمی در ادامه عنوان کرد: ثالثا کسی نگفته و روایت نکرده دیوار کعبه برای این فرد شکافته شده و کسی هم به صراحت و قاطعیت نگفته وی در خانه خانه کعبه به دنیا آمده. از سوی دیگر عرب جاهلی در آن دوره در خانه کعبه بت می پرستیدند و در و دیوار آن جا گشوده بود و بر فرض صحت این روایت، دیواری شکافته نشده که فضیلت برای حکم باشد و مادرش از در وارد شده است(با تاکید بر فرض صحت این روایت).
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی تربیت محقق مذاهب اسلامی یاد آور شد: رابعا خود روایت مرسل است یعنی سند قطعی ندارد؛ اما بزرگترین ردی که می توان بر این ادعا وارد کرد این است که زبیریان و طایفه آنها همه علیه امام علی (ع) دست به جعل روایت زدند چرا که می خواستند چهره ایشان را به گونه ای دیگر جلوه دهند و لذا جز مصعب بن زبیر کسی این روایت را نقل نکرده است اما این ماجرا (ولادت علی(ع) در خانه کعبه) فضیلتی که همه نقل کردند و خاص است و اگر تولد حکم بن حزّام نیز در خانه کعبه اتفاق می افتاد باید همه نقل می کردند و سر و صدایی به پا می شد اما ما می بینیم جز فرزندان زبیر که نسبت به امام علی (ع) بغض داشتند، کسی این مساله را روایت نکرده است.

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!