چرا امیرالمومنین(ع) در برابر سقیفه بنی ساعده قیام نکردند؟

0
emam-ali-3.jpg

حجت الاسلام والمسلمین جوادی گفت: پیامبر اسلام(ص) به امیرالمومنین(ع) فرمودند سه روز پس از رحلت من در خانه بمان و کاری غیر از این انجام مده.

 

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدصادق جوادی، شاگرد حضرات آیات مجتبی تهرانی و فلسفی در حسینیه فاطمیه تهران گفت: پیامبر(ص) فرمودند کسی که با لشکر اسامه از شهر خارج نشود اما عده ای به بهانه هایی در شهر ماندند.

 

وی ادامه داد: وقتی خبر را به پیامبر(ص) رساندند حضرت با وجود شدت بیماری خود را به مسجد رسانده اولی را کنار زده و نماز را اقامه نمودند و بعد از نماز اول را ندیدند تا به او تذکر دهند با این وجود با اشاره به عدم همراهی گروهی با لشکر اسامه فرمودند دیشب فتنه ای بزرگ انجام شد و مجددا تاکید کردند خدا لعنت کند کسی که با لشکر اسامه نرود.

 

خطیب این مجلس با اشاره به اینکه علیرغم تاکید پیامبر اسلام (ص) عده ای باز هم با لشکر اسامه همراه نشدند، خاطرنشان کرد: این گروه به سقیفه در قبیله ساعده رفته اند و در آنجا بنای ستم را بنیان نهادند.

 

وی ادامه داد: حضرت رسول (ص) به امیرالمومنین (ع) فرمودند بعد از رحلتم سه روز از خانه بیرون نرو و قرآن را جمع کن.

 

حجت الاسلام والمسلمین جوادی با اشاره به اینکه این ایام مصادف است با ولایت و امامت شیرین امیرالمومنین (ع) خاطرنشان کرد: سایر پیامبران دو جانشین داشتند که معصوم نبودند اما پیامبر اسلام جانشینان معصومی داشت.

 

وی افزود: عده ای با وقوع حوادثی جانسوز شیرینی آغاز ولایت و امامت ائمه را در کام مردم تلخ کردند.

 

خطیب این مجلس با تاکید بر اینکه رتبه و مقام امیرالمومنین(ع) و سایر ائمه افضل از تمام انبیا است، خاطرنشان کرد: خداوند عالم را به خاطر طفیل وجود پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) خلق کرد.

 

وی افزود: پس از رحلت پیامبر(ص) و در چنین ایامی سه دفعه به خانه امام علی (ع) آمدند تا از ایشان بیعت بگیرند، حضرت دفعه اول فرمودند پیامبر(ص) به من دستور دادند سه روز از خانه بیرون نرو، هفت روز بعد مجددا آمدند و این بار زبیر گفت اگر کسی بخواهد به خانه علی بن ابیطالب(ع) تعرض کند من در برابر او می ایستم و اما دفعه سوم که آمدم ماجرای آتش زدن درب خانه امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) روی داد که آن شخص ماجرا را طی نامه ای به معاویه شرح داد.

 

این فعال حوزه دین و فرهنگ استان تهران با بیان اینکه بعد از رحلت پیامبر (ص) مردم دسته دسته به منزل امیرالمومنین(ع) و دسته دسته برای وداع با بدن پیامبر(ص) می آمدند، گفت: در زمانی که حضرت علی (ع) مشغول غسل، کفن و جمع آوری قرآن بودند با حضور افرادی که در میان آنان بی سوادها نیز حضور داشتند فتنه سقیفه بنی ساعده شکل گرفت.

 

حجت الاسلام والمسلمین جوادی با اشاره به جایگاه رفیع امیرالمومنین علی (ع) تصریح کرد: حضرت شب اول ربیع الاول برای حفظ و نجات جان رسول الله (ص) در بستر ایشان خوابیدند و وقتی 40 مرد شمشیر به دست از 40 قبیله در بستر پیامبر(ص) حاضر شدند و خود را با امیرالمومنین علی (ع) مواجه دیدند تصمیم گرفتند حضرت را کشته، خانه پیامبر(ص) را ویران و اموالشان را بین خود تقسیم کنند اما خداوند اجازه این کار را نداد.

 

وی افزود: امام علی (ع) 10 سال بعد از این ماجرا در حالی که هفت نفر از صحابی پیامبر در خانه ایشان حضور داشتند شاهد آتش زدن منزلشان بودند.

 

حجت الاسلام والمسلمین جوادی در پایان خاطرنشان کرد: ماجرای لیله المبیت (خوابیدن امیرالمومنین علی (ع)) در بستر پیامبر اسلام (ص) و سکوت ایشان در برابر سقیفه بنی ساعده برای حفظ دین بود.

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!