اخلاص زمینه‌ساز اسلام ناب محمدی است

0
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاري شبستان از مشهد، حجت الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور شب(9تير) در جلسه درس هایی از قرآن اظهار داشت: انسان مخلص کسی است که از میان انسان ها عبور کند اما همرنگ آن ها نشود؛ به عبارتی انسان مومن و مخلص هیچ گاه اسیر پول، تهدید، بغض و رفاقت نمی شود.

وي افزود: تعقل و تفکر سبب ایجاد اخلاص و بررسی سرانجام کارها می شود، به طوری که اگر قبل از انجام هر کاری تعقل و تفکر کند اخلاص در او ایجاد می شود.

این مفسر قرآن با استناد به آیه «قل الله ثم ذرهم» عنوان داشت: موفق ترین قشر در بین بشریت، انبیا و پیامبران(ص) و اولیای الهی(ع) بوده اند که راز اصلی موفقیت آن ها در یک کلمه خلاصه می شود و آن اخلاص در راه خداست.

وی با اشاره به اینکه «اخلاص» انجام عمل برای رضايت خدا و در مقابل «ریا» انجام عمل برای غیرخداست، ابراز داشت: ما مامور به اخلاص هستیم و خدای متعال خطاب به مومنان می فرماید که دینتان خالص باشد، دین و اسلام ناب همان اسلام محمدی است.

اين مفسر قرآن کریم با بیان این‌که انسان مخلص نباید رفتاری دو گانه داشته باشد، تصريح كرد طبق کلام امام رضا(ع) انسان نباید حتی بین سلام کردن به انسان ثروتمند با انسان فقیر تفاوت قائل شود، چرا که غضب خداوند در روز قیامت را به دنبال دارد.

حجت الاسلام قرائتی در ادامه بصيرت و نورانيت دل، سعادت و كاميابى و كمال عبادت را برخی از آثار اخلاص معرفی کرد و افزود: اگر عمل خالص باشد، کثرت عمل لازم نیست؛ مقدار کمی از آن نیز می تواند مفید و کارگشا باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به سخن امام علی(ع) که فرموده اند: «طوبَی لِمَن أخلَصَ لِلّه عِلمه وَ عَمَله وَ حُبّه وَ بُغضَه وَ أخذه وَ تَرکه» ابراز داشت: امام علی(ع) در این حدیث، معیار و شاخصه های اخلاص را به زیبایی بیان کرده اند، بدین معنا که هرکس در عمل، علم، دوستی، دشمنی و … رضایت خدای متعال را مد نظر داشته باشد به بالاترین مقام مخلصین خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه عشق و محبت بین همسران از اراده خدای متعال ریشه می گیرد، گفت: محبوبیت در دل ها را خدا ایجاد می کند، بنابراین انسان با مادیات عزیز و محبوب نمی شود.

حجت الاسلام قرائتی با استناد به آیه «لاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ» اظهار داشت: اراده افراد مخلص با سرزنش ملامتگران سست نمی شود، زیرا با دیدگاه توحیدی، عمل خود را برای خدا انجام داده و با خدا معامله کرده است.

وی افزود: اخلاص در عمل خیلی نایاب است، بنابراین از خدای متعال اخلاص در عمل را طلب کنید، چراکه عمل کم همراه با اخلاص، بسیار ارزشمند تر از عمل بی اخلاص فراوان است.

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!