استقبال وهابیت از خرافات و غلو بین شیعه / اندیشه سکولار بستر عرفان‌های نوظهور است

0
vahabiat123

vahabiat123همین شیوه بیان هنری است که زمانی در سال 74 پائولو کوئیلو وارد ایران شد جوان‌ها از شدت شوق در فرودگاه اشک می‌ریختند

 

 

 

 

 

 

 
 

 حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی بعد از ظهر امروز در گردهمایی آموزشی مبلغان این شهرستان که با موضوع مرزبانی از مکتب اهل بیت و شبهه‌شناسی و راه‌های مقابله با آن برگزار شد، اظهار داشت: امیرالمومنین علی(ع) هنگامی شبهه را تعریف می‌کنند می‌گویند به آن شبهه گفته می‌شود چراکه حق و باطل را با یکدیگر آمیخته می‌کند و همین موضوع معضل اساسی در مورد فرق انحرافی است.

وی افزود: چهار شبکه ماهواره‌ای در حوزه وهابیت، یک شبکه 24 ساعته در حوزه مسیحیت، یک شبکه در حوزه تصوف به زبان فارسی برنامه پخش می‌کنند و در مورد عرفان‌های نوظهور نزدیک به 10 هزار سایت و وبلاگ اندیشه‌های سای بابا، کریشنا مورتی و اندیشه‌های عرفان آمریکای لاتین مانند دون خوان، پائولوکوئیلو، اکنکار و کاستاندا را تبلیغ می‌کنند.

موسوی ادامه داد: شاید برخی گمان کنند که این‌ها قدرت فکری و اغنایی ندارند اما مک لوهان پاسخ می‌دهد که در جهان پرسرعت امروز برای انسان سرگشته و بدون عمق، گاه روش بر محتوا غالب آمده و کار آن را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: فرقه‌ها و نحله‌ها را می‌توان به دو مجموعه کلان تقسیم کرد، یک گروه جریان‌هایی که از خارج از جهان اسلام آمده و مانند میکروبی که از خارج از بدن آمده ربطی به بدن ندارد.

موسوی ادامه داد: گاهی برخی فرق ریشه داخلی دارند مانند سلولی که در داخل بدن است اما سرطانی شده و از بدن تغذیه می‌کند.

ادیان انحرافی می‌توانند ماندگار شوند

این محقق و پژوهشگر حوزه فرق و ادیان خاطرنشان کرد: در حوزه جریان‌هایی که از بیرون القا می‌شوند شاهد دو کلان‌مجموعه دین و عرفان هستیم که به عنوان مثال مسیحیت تبشیری در خانه‌ها حوض درست کرده و افراد نو ایمان را غسل تعمید می‌دهند و یا انجیل‌های مختلف با چاپ‌های متفاوت را در جامعه توزیع می‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی نیز با استفاده از گرایشات ملی ایرانیان می‌گویند چرا دین اعراب را بپذیریم چرا که تعالیم زرتشت مانند پندار نیک، کردار نیک و گفتار نیک همان جوهره تعالیم اسلام است و روزه و نماز نیز دارد و دین بومی ما بوده که این انحراف در دانشگاه‌های ما به عنوان دین باستانی مطرح شده است.

موسوی بیان کرد: تهاجمی که از برون بدن است پایدار نیست که امروز از هجوم مغول‌ها اثری نمانده اما ویژگی تهاجم ادیان انحرافی این است که بر فکر حمله می‌کند و می‌توانند ماندگار شوند.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم تصریح کرد: ویژگی دین این است که بر فکر و ذهن انسان می‌نشیند چنان که مسیحیت در اروپا زاده نشد اما به دین اصلی آن بدل شد.

به گفته وی، دین یهود در قالب عرفان کابالا رشد می‌کند به سبب آن که یهودیان می‌گویند این دین باید به ارث برسد و به دلیل همین اصل آمده‌اند در قالب عرفان پیشبرد دین خود را مطرح کرده‌اند.

رئیس پژوهشکده سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: امروز در شبکه‌های مسیحی رویکرد محبتی به کار گرفته می‌شود و حتی در نگاه وهابیت نیز رویکرد عوض شده و به جای آن که مانند قدیم که شیعیان را در مکه مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند عمل نکرده و می‌گویند ما نیز اهل‌بیت را دوست داریم و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) سیدان اهل جنت هستند.

موسوی بیان کرد: در مقابل انسان‌گرایی امروز جهان، سلفی‌ها عقل را منفی تلقی کرده و نقل را صحیح می‌دانند.

وی با تاکید بر این که برای فریفته نشدن در برابر وهابیون باید اصل و مبنای شکل‌گیری و اهداف آنان را تبیین کرد، بیان کرد: حامد الگار می‌گوید از قرن دوازدهم تا امروز وهابیت 400 هزار نفر را کشته و محبت ادعایی در این مکتب آن چیزی است که در سوریه جریان دارد.

این محقق در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پخش فیلم‌هایی در حوزه سینما ماورا از رسانه‌های داخلی اظهار داشت: متریکس، اودرز، ارباب حلقه‌ها و جن‌گیر نمونه فیلم‌های معنویت‌گرای غرب هستند که معنویت خالی از الوهیت را ترویج می‌کنند.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت در ادامه گفت: اندیشه سکولار در هر جامعه‌ای که گسترش پیدا کند عرفان‌های نوظهور نیز در آن فضای رشد پیدا می‌کنند.

وی افزود: ظهور اوشو در آمریکای گریزان از دین رخ داد اما آنقدر انحراف جنسی در این مکتب برجسته بود که حتی در همین جامعه باز نیز برای خانواده‌ها احساس خطر ایجاد کرد.

موسوی با اشاره به این که مرگ یکی از مشکلات انسان مدرن است، اضافه کرد: عرفان‌های نوظهور با استفاده از خوف انسان مدرن از مرگ، پدیده مرگ موقت را طرح می‌کنند و جوانان را در تابوت خوابانده و در حالت ذن این‌ها را وارد حالت ناهوشیار کرده و می‌گویند اکنون تو مردی وارد برزخ شدی تا ذهن فرد تسلی یابد که البته مانند مواد مخدر است که هنگامی از بین می‌رود حالت ناراحتی به فرد دست می‌دهد.

وی ادامه داد: از دهه 70 میلادی به این سو هالیوود در پاسخ به ذهن تشنه جامعه، 70 درصد فیلم‌هایش را معنویت‌گرا کرد که البته معنویتی سکولار است و هیچ معنای متعالی در آن یافت نمی‌شود.

موسوی ابراز داشت: فیلم ارباب حلقه‌ها جنگ بین خوبی و بدی را نشان می‌دهد اما خوبی و بدی که از خدا و شیطان نیست و یا در فیلم «اودرز» با بازی نیکول کیدمن متوجه نمی‌شویم که آیا روح سرانجام چیست و چگونه است.

وی با اشاره به استفاده از هنر برای ترویج مکاتب انحرافی، ابراز داشت: کتاب «11 دقیقه» با زبانی جذاب می‌گوید تمام زندگی از همان دقیقه‌ای بوده که وارد مسائل جنسی شده و از آن خارج می‌شویم که زبان بیشتر این کتاب‌ها زبان نریشن، زبان داستان و رمان است.

مبلغان به میان جوانان بروند و با آنان زندگی کنند

موسوی یادآور شد: همین شیوه بیان هنری است که زمانی در سال 74 پائولو کوئیلو وارد ایران شد جوان‌ها از شدت شوق در فرودگاه اشک می‌ریختند.

وی بیان کرد: علت این گرایش زیرپوستی به مکاتب انحرافی این است که معارف دینی خود را با قالب جذاب ارائه نکرده‌ایم و از مخاطب دور شده‌ایم در حالی که در مکاتب انحرافی مرشد تمام لحظات خود را با مخاطبان خود می‌گذراند و بر غم او اشک می‌ریزند و در شادی او دست افشانی می‌کنند.

موسوی تصریح کرد: امروز بسیاری از مادران می‌گویند دختران ما قدرت ارتباط با دیگران را ندارند چراکه تمام ذهن آنان با موبایل و صفحه شیشه‌ای تلویزیون پر شده است.

وی ابراز داشت: یک روحانی اگر قبل از نماز در دانشگاه وارد خوابگاه شد، چایی درست کرد و در کنار دانشجویان حضور یافت به طور قطع سخن وی بهتر پذیرفته خواهد شد.

رئیس پژوهشکده سازمان حج و زیارت افزود: ویژگی تفکر امروز کریتیکال بودن آن بوده که بر خلاف 50 سال قبل که جوانان نصیحت‌پذیر و دارای ذهنی ساده بودند جوان امروز دارای نگاه انتقادی شده و بلوغ زودرس اعتقادی به سراغ جوانان آمده است.

وی خاطرنشان کرد: قدیم می‌گفتند دخترم اگر حجاب نداشته باشی در آخرت عذاب خواهی دید اما برای دختر امروز باید توضیح داد که این حجاب چه تاثیری در زندگی عینی وی دارد و باعث چه مصونیت‌هایی در فعالیت روزمره وی می‌شود.

به گفته وی، اسلام بالاترین تعالیم را دارد اما باید آن را تبیین کرد و به جوانان نشان داد.

وی با اشاره به این که رشد اسلام در غرب از مسیحیت بیشتر است، افزود: اسلام در غرب پیش می‌تازد اما در کشورهای اسلامی و در ایران خودمان معضلات اعتقادی فراوانی وجود دارد.

موسوی اضافه کرد: اپوزیتو می‌گوید اگر تا دیروز قاهره و مکه و… را شهرهای اسلام می‌نامیدیم امروز باید لیون و مارسی و واشینگتن را شهرهای اسلامی بدانیم که در تمام مناطق آن مساجد و گنبد و گلدسته‌ها در حال ساخته شدن است.

وی تصریح کرد: به سبب همین رشد اسلام است که که فیلم سر بریدن و… توسط سلفی‌ها بارها توسط رسانه‌های غربی پخش می‌شود تا اسلام‌هراسی را دامن بزنند.

موسوی ادامه داد: انسان امروز می‌خواهد آرامش بیابد اما هر چه در قالب ذن، یوگا و مدیتیشن این آرامش را جستجو می‌کند، آن را نمی‌یابد.

خطر وهابیت از عرفان‌های نوظهور بیشتر است

رئیس پژوهشکده سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: عرفان‌های نوظهور ممکن است مدتی در جامعه ما رشد کند اما دوام نمی‌آورد چراکه با ذات ایرانی مسلمان همخوان نیست.

وی افزود: مثلث انحراف که از درون جهان اسلام رشد کرده قادیانه یا احمدیه در منطقه شبهه قاره و بهائیت و وهابیت است.

موسوی ادامه داد: زمانی علی محمد باب را می‌خواهند اعدام کنند روسیه و انگلیس اعتراض کرده و تهدید می‌کنند اگر او را بکشید ما به ایران حمله می‌کنیم و این موارد نشانگر حمایت استعمار از هر یک از اضلاع این مثلث شوم است.

وی اضافه کرد: در اسرائیل تنها فرقه‌ای که حق دارد فعالیت کند بهاییت است و دارالاذکار و مشرق‌الذکار خود را آنجا برده‌اند و حتی در دهلی که زمین سانتی‌متری و مردم روی زمین خوابیده‌اند، بهاییت یک زمین بسیار بزرگ گرفته و ساختمانی شبیه گل نیلوفر ساخته است.

موسوی با بیان این که ضلع سوم این مثلث وهابیت است و بیشترین حجم شبهات را در جهان اسلام تولید می‌کند، خاطرنشان کرد: وهابی ریشه در حنبلیه دارد اما حنبلیه کمترین میزان پیروان را در فرق داشته تا به ابن تیمیه می‌رسد و سخن درباره شرک بودن زیارت و ظاهرگرایی از این زمان طرح می‌شود و جالب این که خود او در دمشق سنی‌نشین طرد شد و مورد پذیرش قرار نگرفت.

وی تصریح کرد: مایه شگفتی است که ابن تیمیه با 300 کتاب افول کرد اما محمد ابن عبدالوهاب که کل کتاب‌هایش به 100 صفحه نمی‌رسد و شاگرد و استاد برجسته‌ای ندارد از قرن دوازدهم تا امروز باقی ماند.

این محقق ابراز داشت: نخستین مخالف محمدبن عبدالوهاب پدر وی است که تا زمان زنده بودن پدر عبدالوهاب کار خود را علنی نکرد و سلیمان‌بن عبدالوهاب برادر او دومین مخالف بزرگ وی محسوب می‌شود که در رد سخنان برادر خود کتاب نگاشته است.

وی با اشاره به تاریخ وهابیت گفت: این جریان دو بار یک بار توسط عثمانیان و بار دیگر توسط قبایل محلی عربستان قلع و قمع شد اما انگلیسی‌ها این جریان را شناخته و دیدند که با تمام فرق اسلامی سر ناسازگاری دارد بنابراین از آن حمایت کردند.

این پژوهشگر حوزه ادیان بیان کرد: امروز در جریانات بیداری اسلامی در یمن انقلاب می‌شود علی عبدالله صالح را تنها عربستان می‌پذیرد، در تونس قیام رخ می‌دهد و بن‌علی را تنها عربستان می‌پذیرد، در بحرین انقلاب می‌شود عربستان برای سرکوب نیرو اعزام و در سوریه نیز عربستان از تکفیری‌ها حمایت می‌کند.

بیان تاریخ وهابیت موثرتر از پاسخ به شبهات است

رئیس پژوهشکده سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: امروز اگر این‌ها را برای جوان خود بیان کنیم شبهاتی مانند شرک بودن زیارت و … که توسط وهابیون طرح می‌شود مانند حباب روی آب شسته می‌شود.

وی افزود: جوان ما باید بداند عبدالرحمن دمشقیه عربستانی‌الاصل است فتوا می‌دهد مبارزان سوریه اگر زن غریبه نبود عند‌الضروره می‌توانند با محارم ازدواج کنند.

موسوی ادامه داد: امروز غرب نیز این نقطه ضعف را شناخته و به جای کاریکاتور کشیدن و قرآن آتش زدن به پخش صحنه فوتبال با سر کشته شدگان توسط سلفی‌ها مبادرت می‌ورزند که بیشترین اثر اسلام‌هراسی را دارد.

وی با بیان شباهت‌های سلفی‌ها با خوارج بیان کرد: خوارج زمانی وارد جایی می‌شدند نه تنها سرپرست خانواده که فرزندان خانواده را نیز می‌کشتند و می‌گفتند اینها کسب کفر کرده‌اند.

موسوی خاطرنشان کرد: این آدم‌کش‌ها که قلب انسان را از بدن بیرون کشیده و می‌خورند در مکه چنان قرآن می‌خوانند و بر آیات عذاب می‌گریند که انسان ضعیف به تردید می‌افتد.

وی تصریح کرد: در مورد وهابیت نباید مرتب تدافع کنیم بلکه باید با شناخت این‌ها دست به تهاجم بزنیم که در میان فتاوای این‌ها مطالب عجیب و غریب بسیار است و از حلال بودن گوشت جن و ریش داشتن خدا تا … را می‌توان بیان کرد.

این محقق اضافه کرد: این‌ها به خاطر اینکه حس‌گرا هستند بیان می‌کنند که فرد متوفی از جهان خارج شده صدای زنده را نمی‌شود و نمی‌تواند حاجتی را بر آورده کند در حالی که از عایشه که مورد احترام آنها است نقل شده که اگر به زیارت بروی صدا کنی پاسخ می‌شنوی و از سویی این همه سلام که به انبیا در آیات و روایات مطرح شده و در نماز به نبی اکرم سلام گفته می‌شود مورد توجه این افراد نیست.

وی با تاکید بر این که با 350 آیه قرآن می‌توان به تمام شبهات وهابیون پاسخ داد، گفت: این‌ها که بر اساس دستور پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) در زمان فتح مکه مبنی بر صاف کردن قبور و از بین بردن مجسمه‌ها، قبور را تخریب می‌کنند چرا قبر امام شافعی، صلاح‌الدین ایوبی و … را خراب نمی‌کنند و تنها قبور شیعه را مورد اهانت قرار می‌دهند.

مراقب باشیم بهانه دست دشمن ندهیم

رئیس پژوهشکده سازمان حج و زیارت در ادامه اظهار داشت: در اینترنت تمام عکس‌هایی که با جستجوی کلمه الشیعه می‌آید قمه‌زنی و تیغ‌زنی و … است و از همین رو است که رهبر معظم انقلاب بر منع این موارد تاکید دارند.

وی افزود: در کشورهای دیگر برخی مداحی‌های غلوآمیز پخش شده و به این بهانه شیعیان را غیر موحد می‌خوانند، بنابراین باید در منابر و مجالس دقت شود که هر حرکت ما زیر ذره‌بین است.

موسوی اضافه کرد: محبت اهل بیت کار می‌کند و اهل بیت محل اشتراک ما با اهل سنت است و ما به جای این که بر این مشترکات تاکید کنیم نباید به سب و لعن مقدسات آنان بپردازیم که اثر معکوس دارد.

وی تصریح کرد: گاه در مناطق سنی‌نشین نوارهای سخنرانی یا مجالس معدود که در آن به شخصیت‌های اهل سنت توهین شده توسط وهابیون تکثیر و توزیع می‌شود و برخی شبکه‌ها که با پول عربستان و به نام شیعه راه‌اندازی شده عایشه را بدکاره می‌خوانند تا با ایجاد زدگی و نفرت از پیشرفت شیعه جلوگیری کنند.

 

فارس

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!