انصاف در گفتار و رفتار ویژگی انتظار است/ در اموال منتظران حقی برای سائلان وجود دارد

0
IMG11455707.jpg
حجت‌الاسلام فوادیان با شرح اخلاق منتظران گفت: منتظر نسبت به جامعه بی‌تفاوت نیست در اموال منتظران حقی برای سائلان وجود دارد. لقمه‌های منتظران باید حلال باشد، اگر کسی حرام خورد نه تنها منتظر نیست، بلکه دشمن خدا است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا فوادیان» در برنامه امروز «حاضر غایب از نظر» که صبح امروز (جمعه، 9 آبان ماه) با موضوع «اخلاق و مهدویت» روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت، اظهار کرد: امام صادق(ع) درباره کسی که می خواهد از اصحاب حضرت قائم(عج) باشد، فرمودند: باید منتظر باشد، بر اساس ورع (تقوا) عمل کند و توجه به محاسن اخلاقی از ارکان اخلاقی او باشد.

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: فارغ از هر دین و مکتبی، اخلاقیاتی همچون صداقت ارزش دارد به عبارت بهتر، محاسن اخلاق، امری فطری است و این مسئله در اسلام اساسی است چنان که پیامبر اسلام(ص) فرمودند: من برای مکارم اخلاق به رسالت مبعوث شدم. امام زمان(عج) نیز بر ارزش های اخلاقی تاکید دارند و برای شناخت آنها ما را به صحیفه سجادیه ارجاع داده اند. در این کتاب گرانسنگ هم ارزش های اخلاقی و هم رذالت های اخلاقی بیان شده که منتظران با مراجعه و عمل به آنها می توانند اخلاق را رعایت کنند.

وی ادامه داد: منتظران باید اخلاقی ویژه داشته باشند، اگرچه اخلاق فارغ از دین و مکتب، جغرافیا و … وجود دارد، اما منتظران باید برخی ویژگی های اخلاقی را به صورت خاص در خود ایجاد و تقویت کنند.

حجت الاسلام فوادیان درباره ویژگی های اخلاقی منتظران، بیان کرد: در نزدیک به 90 توقیعی که از وجود مقدس حضرت حجت(عج) صادر شده و نیز در تشرفات صحیح به محضر ایشان همچون تشرف سیدبن طاووس، علامه بحرالعلوم و علی بن مهزیار نکاتی را بیان کرده اند که اخلاق منتظران را شامل می شود. یکی دیگر از راه های علم به اخلاق منتظران مراجعه به احادیث معصومان(ع) درباره ویژگی های یاران امام مهدی(عج) است.

انتظارات امام زمان(عج) از منتظران

وی با اشاره به دعای «اللهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ» ابراز کرد: این دعا 25 فراز دارد و در هر فراز دو نکته مهم بیان و در آن به اصناف مختلف توجه شده و دستورالعمل برای آنها ارائه شده است همچون جوانان و زنان … برای مثال دو بی اخلاقی ممکن است زنان منتظر در جامعه آخرالزمانی را مبتلا کند یکی بی حیایی و دیگری بی عفتی و لذا حضرت حجت(عج) برای زنان ار خدا حیا و عفت را مسئلت کرده اند که این ویژگی زنان منتظر است؛ همچنین امام مهدی(عج) برای جوانان از درگاه الهی انابه و توبه در صورت گناه و خطا را مسئلت داشته اند، یعنی اخلاق جوان منتظرانابه و بازگشت در صورت گناه است.

حجت الاسلام فوادیان ادامه داد: امام زمان(عج) حتی برای اعضا و جوارح هم دعا کرده اند مثل پرهیز از شنیدن لغو و بیهوده توسط گوش، پوشیده داشتن چشم از خیانت و … .

وی با بیان اینکه آخرالزمان چالش هایی دارد که حکم دست اندازهای اخلاقی را دارد که باید مراقب آنها باشیم، گفت: امام مهدی(عج) در این دعا نمی فرمایند: گناه نکنید، بلکه دوری از گناه را مسئلت دارند یعنی منتظر باید از جایی که احتمال می دهد شاید به گناه مبتلا شود، دوری و پرهیز کند. اکنون برخی از منتظران نمی دانند چه چیزهایی حرام است، باید اخلاق را در مسائل روز جامعه در نظر گرفت مثل عدم سد معبر کردن، یا پارک دوبل در خیابان ها که سبب آزار دیگران می شود.

امام چشم خدا روی زمین است

حجت الاسلام فوادیان تاکید کرد: حجت خدا به درون انسان ها آگاه است. زمانی از ما می خواهند بحرانی اجتماعی را درمان کنیم برای این کارشناس باید مطالعه میدانی کند اما امام(ع)، ناظر به جمعیت و جامعه هستند، چنان که در دعای روز جمعه به امام زمان(عج) عرضه می داریم: «السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللَّهِ فِي خَلْقِهِ …» سلام بر تو که چشم خدا در میان مردمی. بنابر تصریح آیه الکرسی، چشم خدا را هرگز خواب سبک و سنگین مشغول نمی دارد و همیشه بیدار است، خلوت ترین جای دنیا هم ما در منظر خدا هستیم، خدا خلیفه ای در زمین دارد که آئینه تمام نمای او است، ما با امامی در ارتباط هستیم که همه ظرافت ها و حقایق جامعه را می داند. از این رو، حضرت(عج) با علم مطابق با جامعه برای ما دعا کرده اند.

وی افزود: یکی از خطاهای جامعه سرقت است، که حضرت (عج) برای پرهیز از آن دعا کرده اند، این سرقت اقسام مختلفی دارد از عین مال تا کپی پیست ها و … یا گوش ها در فضایی که دائم حرف ها رد و بدل می شود در معرض شنیدن لغو هستند و همچنین است دیگر گناهان.

این کارشناس و مولف مهدوی در ادامه بیان کرد: امام مهدی(عج) برای طبقات مختلف جامعه دعا کرده اند مثل جوانان که احتمال گناه و لغزش در آنها وجود دارد و حضرت(عج) به تناسب آفات آخرالزمانی برای نسل جوان، انابه و توبه را در صورت گناه را درخواست کرده اند. امام(ع) در متن جامعه زندگی می کند، چنان که امیرالمومنین(ع) فرمودند: به خدا سوگند امام مهدی(ع) در میان مردم است و آگاهی کامل دارد … .

وی با اشاره به تشرف «علی بن مهزیار اهوازی» به محضر امام زمان(عج)، گفت: حضرت به وی فرمودند: ما شبانه‌روز منتظر آمدنت بودیم؛ وی عرضه داشت: کسی نبود من را به محضر شما بیاورد و 20 سفر حج کردم تا این توفیق نصیب من شود. امام عصر(ع) به وی فرمودند: می دانی چرا این دیدار به تاخیر افتاد؟ چون ضعفای جامعه را فراموش و صله رحم را قطع کردی و در فکر جمع کردن مال بودی!

منتظر نسبت به جامعه بی تفاوت نیست

حجت الاسلام فوادیان تاکید کرد: باید به لحاظ فردی انسان های خوش اخلاقی باشیم ما امروز به اخلاق اجتماعی نیاز داریم، منتظر نسبت به جامعه بی تفاوت نیست در اموال منتظران حقی برای سائلان وجود دارد و این نیازمند اخلاق اجتماعی خاص است.

وی با بیان اینکه خداوند در سه جای قرآن قاطع رحم را لعن کرده است، تصریح کرد: برخی به دلیل تقسیم ارث با خواهر و برادر خود در قهر هستند! نمی شود بگوییم «یا صاحب الزمان(عج) ادرکنی» بعد با برادر خود قهر باشیم. حضرت حجت(عج) دستورات خاص اجتماعی برای منتظران بیان کرده اند. نقل است کسی اصرار و شوق بسیار برای دیدار حضرت(عج) داشت به او نشانی دکان پیرمردی قفل‌ساز را دادند، وقتی رسید آن پیرمرد را در حال انصاف در معامله دید. امام مهدی(عج) فرمودند: اینگونه باشید ما به دیدار شما می آییم. یعنی منتظر باید انصاف داشته باشد نه فقط انصاف در معامله و خرید و فروش بلکه انصاف در برخورد با افراد جامعه. آیا من به عنوان منتظر اجازه بی انصافی دارم؟. انصاف در رفتار و گفتار منتظران باید لحاظ شود.

وی اضافه کرد: حضرت حجت(عج) به شخصی که شوق دیدار ایشان را داشت و در مسجد سهله به محضر حضرت(عج) رسید، فرمودند: اگر می خواهی به محضر ما برسی سعی کن همچون حیوان غذا نخوری! این یعنی یک منتظر نمی تواند هر لقمه ای را بخورد! لقمه های منتظران باید حلال باشد، اگر کسی حرام خورد نه تنها منتظر نیست، بلکه دشمن خدا است، در کربلا شکم های پرشده از حرام، آن جنایات را رقم زدند!

این کارشناس و مولف مهدوی با بیان اینکه دعا لغلغه زبان نیست، تاکید کرد: دعا خواندن و خواستن است، دعا طلب و اراده است، نمی شود به زبان بگویم: «اللهم عجّل لولیک الفرج» بعد اهل ظلم باشم، ظلم ظلمات قیامت است، دست و پا و همه اعضا و جوارح ما باید درخواست فرج داشته باشند. کار و کاسبی ما هم باید رنگ انتظار داشته باشد، معلم هم باید رنگ انتظار به آموزش و تعلیمش بزند، همچنین است در همه مشاغل و حرفه ها.

وی ادامه داد: امام زمان(عج) فرمودند: اگر شیعیان متحد و یکدل می شدند امر ظهور برای شان محقق می شد. این یعنی علاوه بر خودسازی باید اهل دیگرسازی هم باشیمف من منتظر نباید کاری کنم که سبب بداخلاقی در دیگران شود، زمینه ها را برای خوش خلقی در جامعه ایجاد کنیم، بداخلاقی ها در جامعه سرایت می کند چنان که یک سیب خراب، یک جعبه سیب را خراب می کند از این رو، منتظر در پی دیگرسازی و جامعه سازی هم  است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی به ادعیه و زیارات و روایات مراجعه کنیم، می بینیم زمینه سازی برای دولت کریمه سطوح مختلفی دارد، اخلاق خوب می تواند در این باره موثر باشد، شاید کسی هم دین و هم کیش من نباشد، اما با اخلاق من متوجه امام مهدی(عج) شود. ارتباط با امام زمان(عج) در جمعه به هفته پیش روی ما رنگ منتظرانه و اخلاق مهدوی می زند. ما همه می دانیم امام زمان(عج) از چه اخلاقی راضی است، پس آنچه را که ایشان دوست ندارد، انجام ندهیم. برای مثال ما همه می دانیم غیبت، دروغ خیانت و … حرام هست با پرهیز از آنها منتظر واقعی باشیم.

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!