جایگاه دعا در باورداشت مهدویت در ‘مناجات منتظران’

0
monajat121.jpg

‘مناجات منتظران’ به چگونگی حفظ ارتباط میان دعا و ولی عصر(ع) می پردازد و دعا در حق حضرت ولی عصر(ع)، انگیزه ها و محتوای دعا برای امام و ضرورت دعا برای تعجیل در فرج امام عصر(ع) را بررسی می کند.

 

 

  کتاب “مناجات منتظران”، در دو جلد و با دو عنوان فرعی “پژوهشی درباره فرهنگ دعا” و “جایگاه دعا در باورداشت مهدویت” توسط دکتر سید محمد بنی هاشمی به رشته تحریر درآمده است.
از ویژگی های این کتاب استفاده از 59 منبع است که برخی از مهمترین آنها عبارت اند از الارشاد شیخ مفید، اقبال الاعمال سید بن طاووس، التوحید شیخ صدوق،‌ التهذیب شیخ طوسی، بحارالانوار علامه مجلسی، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق، شرح فصوص الحکم قیصری، صحیفه سجادیه، العروة الوثقی طباطبائی یزدی، عیون اخبار الرضا صدوق، غررالحکم و درر الکلم آمدی، الغیبة نعمانی، الکافی کلینی، کمال الدین و تمام النعمة شیخ صدوق، لسان العرب ابن منظور، اللهوف علی قتل الطفوف سید بن طاووس، مثنوی معنوی مولوی، مرآة العقول علامه مجلسی، مصباح المجتهد شیخ طوسی، من لایحضره الفقیه شیخ صدوق، منهاج الصالحین آیت الله سیستانی و نهج البلاغة صبحی صالح.
نویسنده این کتاب، هدف نگارش کتاب را حفظ ارتباط میان دعا و حضرت ولی عصر(عج) می داند و اشاره می کند که مهمترین خطر در این زمان خطر از بین رفتن عقاید و ایمان است و هیچ انسان غیر معصومی نمی تواند خود را از وقوع در هلاکت در عصر غیبت مصون بدارد؛ لذا باید بیشترین تلاش خود را برای شناسایی خطر و راه نجات صرف کند.
نویسنده اشاره دارد که تنها سفینه نجات، براساس آموزه های تشیع، ائمه(ع) هستند و باید تلاشمان در این جهت باشد که امام عصر را بشناسیم و به وظیفه خود عمل کنیم.
این کتاب در دو جلد و سه بخش گردآوری شده است.در بخش اول کتاب که جلد یک را تشکیل می دهد، تحت عنوان “دعا در اعتقاد، عمل و اجابت” به موضوعات ذیل پرداخته شده است: جایگاه اعتقادی دعا، آثار و نتایج دعا، اجابت دعا، آداب دعا و عدم منافات دعا با رضا به قضای الهی.
در بخش دوم (جلد دوم) این کتاب، “دعا در حق حضرت ولی عصر(ع)”، انگیزه ها و محتوای دعا برای امام زمان(ع)؛ ضرورت دعا برای تعجیل در فرج امام عصر(ع)؛ آثار و فواید دعا در حق حضرت ولی عصر(ع)؛ چگونگی دعا برای امام مهدی(ع) و دعای مأثور و غیرمأثور برای امام زمان(ع) بررسی شده است.
در بخش سوم این کتاب (جلد دوم) نیز، نویسنده برخی از دعاهای مأثور برای امام عصر(ع) را گنجانیده است.
شایان ذکر است، “مناجات منتظران” نوشته دکتر سید محمد بنی هاشمی در 515 صفحه با شمارگان 3 هزار نسخه سال 86 توسط مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر، روانه بازار نشر شد.

 

 شبستان

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!