راهپیمایی بزرگ اربعین 1438 رسماً آغاز شد

0

 

راهپیمایی بزرگ اربعین 1438 از امروز رسماً در عراق آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ راهپیمایی میلیونی بزرگ اربعین 1438 از امروز رسماً در عراق آغاز شد.

نخستین گروه از عاشقان سیدالشهداء (ع) از جنوبی ترین و دورترین نقطه عراق جهت زیارت اربعین حسینی، امروز یکشنبه پای پیاده به سمت کربلا راه افتادند.

اهالی استان بصره با تجمع در منطقه “راس البیشه” در بندر “فاو” مراسم ویژه اربعین را آغاز کردند. در این مراسم جمعی از نمایندگان مراجع دینی، مسئولان محلی، اهالی منطقه و جمعی از ایرانی ها نیز حضور داشتند.

زیارت اربعین عبارت است از زیارت مرقد مطهر امام حسین(ع) در روز بیستم ماه صفر؛ یعنی پس از گذشت چهل روز از شهادت امام حسین(ع).

شیعیان عراق، روز اربعین را «روز برگرداندن سر مقدس» می نامند؛ به این دلیل که سر امام حسین(ع) در چنین روزی به کربلا بازگردانده شد و چهل روز پس از شهادت امام به بدن مطهر ایشان ملحق گردید. در بزرگداشت های شیعه، پس از روز عاشورا، روز اربعین مقام دوم را داراست و مشارکت مردمی در این روز، بسیار گسترده است و جمعیتی انبوه از شیعیان عراق و دیگر اماکن، با پای پیاده و به شوق زیارت مرقد امام حسین(ع) و تبرک جستن به آن، راهی کربلا می شوند. این سفر زیارتی، چندین روز و گاه چندین هفته را دربرمی گیرد و در اثنای آن، مراسم های گوناگون و خاصی برگزار می شود.

در راهپیمایی اربعین حسینی، زائران عراقی از شهرهای خود به سمت کربلا حرکت می کنند اما اکثر زائران ایرانی مسیر نجف تا کربلا را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنند. مسافت پیاده‌روی میان دو شهر حدود ۸۰ کیلومتر است. تعداد ۱۴۵۲ ستون برای راهپیمایان پیش بینی شده که فاصله بین هر ستون ۵۰ متر است یعنی هر ۲۰ ستون =۱ کیلومتر. برای پیاده روی کل مسیر زمانی در حدود ۲۰ تا ۲۵ ساعت لازم است که با متوسط روزی ۷ تا ۸ ساعت، ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد. بهترین زمان شروع سفر نیز ۱۶ صفر است.

پخش زنده آغاز مراسم راهپیمایی اربعین حسینی از شبکه ماهواره ای الثقلین

تاریخچه

به گفته پژوهشگران، راهپیمایی در روز اربعین از زمان ائمه اطهار(ع) در بین شیعیان رایج بوده و شیعیان حتی در زمان بنی امیه و بنی عباس به این حرکت مقید بوده‌اند.

با تسلط بعثی‌ها در زمان احمدحسن البکر بر کشور عراق، رژیم سیاسی این کشور از همان ابتدا سیاست سرکوب شیعیان را در دستور کار قرار داد. از جمله اقدامات خونبار بعثی‌ها منع خشونت آمیز مراسم عزاداری شیعیان بود. در سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ق. زائرانی که از نجف عازم کربلا بودند در مسیر کربلا از آسمان و زمین به گلوله بسته شدند.

صدام حسین در دوران حاکمیت سی ساله خود، هر گونه مراسم‌ عزاداری اهل بیت(ع) را تعطیل کرد. پس از فروپاشی نظام صدام، مردم استقبال فراوانی از زیارت اربعین کردند، ولی از ۱۳۸۸ش با حملات خشونت‌آمیز تکفیری‌ها رو به رو شده‌اند.

بعد از سقوط نظام بعثی در عراق که مانع عزاداری بود، نخستین بار در سال ۲۰۰۳ م. شیعیان به سوی کربلا حرکت کردند. در آغاز این حرکت تنها دو تا سه میلیون نفر حضور داشتند ولی در سال‌های بعد تعداد زائران شرکت کننده در این راهپیمایی عظیم به بیش از ده میلیون نفر رسید.

در سال ۱۳۹۲ه‍.ش (۱۴۳۵ه‍.ق) برخی گزارش‌ها از حضور ۱۵ میلیون زائر شیعه در کربلا خبر دادند. این تعداد در سال ۱۳۹۳ حدود ۲۰ میلیون گزارش شده است. و در سال ۹۴ با رشد چشمگیری این تعداد به ۲۷ ملیون نفر رسیده ‌است.

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!