پاسخ به سوالات نسل جوان در «امام زمان(عج)‏ از ولادت تا ظهور»

0
کتاب «امام زمان(عج)‏ از ولادت تا ظهور» به قلم آیت الله روحانی در پاسخ به سوالات اخلاقی، اعتقادی و معارفی مردم و جوانان برای سومین بار به زیور طبع آراسته شد.
 

 

به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان به نقل از طلیعه، کتاب «امام زمان(عج)‏ از ولادت تا ظهور» چهارمین جلد از مجموعه‌ مجلداتِ پاسخ به سوالات اخلاقی و اعتقادی و معارفی مردم و جوانان از آیت الله روحانی است که برای سومین بار منتشر می شود.

 

استاد در سال‌های اخیر، علی‌رغم اشتغالات فراوان علمی و حوزوی، تمامی سئوالات شرعی و اعتقادی و اخلاقی دریافتی را شخصاً بررسی و پاسخ داده‌ است که جهت سهولت استفاده مخاطبین، به‌ ویژه جوانان عزیز، در مجلدات جداگانه ای و به صورت موضوعی منتشر شده است.

 

محتوای کتاب

کتاب «امام زمان(عج)‏ از ولادت تا ظهور» در ۹ بخش تنظیم و تدوین شده است: فصل اول: تولد، نام‌ها و القاب امام زمان(عج)، فصل دوم: عمر طولانى و زندگانى امام زمان(عج)، فصل سوم: عصر غیبت و انتظار، فصل چهارم: تفسیر برخى روایات، فصل پنجم: علائم ظهور، فصل ششم: پس از ظهور، فصل هفتم: ملاقات با امام زمان(عج)، فصل هشتم: مسجد جمکران و فصل نهم: سئوالات متفرقه.

بعضی عناوین و سئوالات این کتاب درباره موضوعات زیر است: اعتقاد گروهى از اهل تسنن به میلاد حضرت مهدى‏(عج)، امکان همسر و فرزند داشتن حضرت مهدى‏(عج)، اعتقاد به غیبت حضرت مهدى‏‏(عج) از ضروریات دین، استفاده از تکنولوژی روز توسط حضرت مهدى‏(عج)، منظور از «شریک القرآن» بودن امام زمان‏‏(عج)، روایاتى در مورد رجعت ائمه(ع)‏ در زمان ظهور، عدم تحقق هیچ یک از نشانه ‏هاى پنجگانه ظهور، مسئول حکومت‏ هاى گمراه پیش از ظهور، انقلاب در مصر از نشانه‏ هاى ظهور امام زمان‏(عج)، پر شدن جهان از ظلم و ظهور نکردن حضرت مهدى‏‏(عج)، چگونگى تشخیص امام عصر‏(عج) در زمان ظهورش، تفاوت ظهور حضرت مهدى‏‏(عج) و عیسی بن مریم(ع)‏، نقش فقیهان در حکومت حضرت مهدى‏‏(عج)، چگونگى پایان جهان پس از مرگ حضرت مهدى‏‏(عج)، دروغگو بودن مدعیان دیدار امام عصر‏(عج)، اعمالى که ما را به دیدار امام عصر(عج) نائل مى‏ کند.

همچنین در فصل هشتم این کتاب نویسنده به سئوالاتی درباره فضیلت و سندیت مسجد مقدس جمکران و چاه جمکران و محدوده اصلی مسجد پاسخ داده است. در فصل آخر نیز به بعضی احکام و شبهات جواب داده و مطالبی را درباره شروط قرار گرفتن در زمره انصار و یاران مهدى‏‏(عج)، اعمال موجب رضایت امام زمان‏‏(عج)، راه نزدیک شدن به حضرت مهدى‏(عج) و انجام اعمال نیک به نیابت از حضرت مهدى‏(عج) بیان کرده است.

 

 

بخش هایی از کتاب

کتاب «امام زمان(عج)‏ از ولادت تا ظهور» به ۱۲۱ پرسش مخاطبان و جوانان، پاسخ اجمالی داده است. در بخش هایی از کتاب آمده است:

الف.  وظیفۀ ما در زمان غیبت و عصر حاضر

در زمان غیبت، مخصوصاً در عصر حاضر وظیفه ما چیست؟

عمل به وظایف شرعیه و انتظار فرج و توسل به آن حضرت. و واسطه نمودن آن بزرگوار براى همه امور دنیا و آخرت، چون واسطه فیض الهى آن بزرگوار است.

 

ب. منظور از انتظار فرج

 

منظور از انتظار فرج چیست؟

کسى که منتظر مهمان بزرگى باشد لابد تمام وسایل پذیرایى را فراهم نموده و کارى که موجب ناراحتى مهمان شود انجام نمى ‌دهد. بنابر این کسى که انتظار فرج و ظهور امام(علیه السلام) را دارد قهراً باید به وظایف شرعیه، خوب عمل کند؛ چون انتظار فرج افضل اعمال است.

 

ج. آماده‌ سازى خود براى ظهور حضرت(ع)

 

آیا آشنایى با احکام شرعى به‌ وسیله توضیح المسائل‌ها و آشنایى حتى ساده با تفسیر قرآن کریم، گام مهمى جهت ایجاد و آماده‌ سازى پایگاهى براى امام عصر(ع) و یارى ایشان و نیز آماده‌ سازى خود جهت ظهور ایشان محسوب مى ‌شود؟

 آماده‌ سازى جهت ظهور امام(علیه السلام) نیازمند این است که فرد خود را از لحاظ روحى، اخلاقى، رفتارى و فرهنگى آماده سازد. آموختن دستورات شرعى از طریق توضیح المسائل‌ها گر چه بسیار مهم است و لیکن کافى نمى ‌باشد، بلکه مى ‌بایست اجرا شده، جان‌ها از پلیدى‌ ها پاک و با فضایل اخلاقى آراسته گردند و هم‌زمان، با شناخت عقاید و معارف راستین صیقل داده شوند.

 

د. مسئول حکومت ‌هاى گمراه پیش از ظهور

 

برخى روایات بیان مى‌ دارد که هر حکومتى پیش از قیام حضرت امام عصر(ع)، حکومت گمراهى مى ‌باشد و رئیس آن طاغوتى است که با کنار نهادن خداوند متعال پرستیده مى ‌شود، نظر حضرت‌عالى درباره این روایات چیست؟ 

همان‌طور که در کتاب «فقه الصادق(ع)» (ج  ١۶ ، ص ١۶٩)  بیان نمودیم دلایل قطعى بر لزوم تشکیل حکومت اسلامى در زمان غیبت تأکید دارند، بنابر این هر روایتى حتى اگر داراى سند معتبرى هم باشد باید به گونه ‌اى تفسیر شود که با این مسأله قطعى تضادى نداشته باشد و بر این اساس از روایات مذکور این‌گونه برداشت مى ‌شود که منظور از حکومت‌ هاى گمراهى، حکومت‌ هایى هستند که مردم را به سمت مسیرهایى غیر از مسیر اهل بیت(علیهم السلام) دعوت مى‌ کنند و به همین دلیل است که مسئول این حکومت، طاغوتى است که با کنار نهادن خدا عبادت مى ‌شود.

 

ذ. کسانى که خود را از سوى امام عصر مبلغ مى ‌دانند

 

کسى که ادعا مى ‌کند از سوى حضرت امام عصر(ع) جهت تبلیغ موضوعى مأموریت یافته است چه حکمى دارد؟ 

باسمه جلت اسمائه. روایات معتبر بیان مى ‌دارند که هر کس ادعاى دیدار حضرت امام مهدى(علیه السلام) را نماید دروغگو مى ‌باشد و منظور از این روایات به گفته محققان، به طور یقین کسانى هستند که ادعاى دیدار و یا سفارت و مأموریت از جانب ایشان را دارند. جهان اسلام بیش از ده قرن است که به این ادعاگران دروغین مبتلا مى ‌باشد که این موضوع تاکنون ادامه دارد و از خود حضرت امام عصر(علیه السلام) نیز در نکوهش، لعن و بیزارى از برخى مدعیان، نوشته‌ هایى صادر شده است.

 

ر. اعمالى که ما را به دیدار امام عصر(عج) نائل مى ‌کند

 

انجام چه اعمالى ما را به دیدار حضرت امام عصر(ع) نائل مى ‌نماید؟

باسمه جلت اسمائه. هر چند دیدار امام(علیه السلام) بالاترین افتخار است، اما نمى ‌بایست تنها دل‌مشغولى انسان باشد، بلکه مى ‌باید رضایت امام(علیه السلام) و مشمول دعا و الطاف حضرتش شدن، در کانون توجهات انسان قرار گیرد که آن هم در گرو پاکیزه نمودن نفس از پستى ‌ها و آراسته کردن آن به اخلاق و فضایل است.

 

ز. فضیلت مسجد جمکران

نظر شما در مورد مسجد جمکران چیست؟ آیا واقعاً فضیلت زیادى دارد؟ چرا که عدّه‌ اى در مصاحبه‌ ها و سایت ‌ها درباره سند این مسجد، شبهاتى مطرح کرده ‌اند.

باسمه جلت اسمائه. من معتقدم که حضرت ولىعصر(ارواحنا فداه) دستور ساختن آن مسجد و خواندن نماز را در آنجا با شرایط خاص و فضایل مخصوص داده ‌اند و بزرگان از علما هم به این مسجد معتقد بوده و به آنجا شرفیاب مى ‌شدند و کراماتى هم دیده اند.

از جمله کسانى که به این مسجد اعتقاد داشتند و در رفتن به این مسجد مداومت مى ‌کردند، آیات مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائرى، حاج شیخ ابوالقاسم قمى، مرحوم آیت الله بروجردى و جد بزرگوار من بوده ‌اند. من نیز تا وقتى توان داشتم، هر هفته مشرْف مى ‌شدم. درباره سند این مسجد، اولاً حسن مثله نزد رجال آن زمان موثّق است، ثانیاً آن زمان اگر کسى روایت ضعیفى نقل مى ‌کرد، او را از قم اخراج مى ‌کردند، حتى با بعضى از امام‌زاده ‌ها همین گونه معامله کردند. در هر حال هر کجا هستید، مسافرت به آن مکان بنمایید که بسیار خوب است.

 

چاپ سوم کتاب «امام زمان(عج)‏ از ولادت تا ظهور» در ۱۲۸ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۲۰۰۰ نسخه و به قیمت ۷ هزار تومان از سوی انتشارات مهر امیرالمومنین(ع) قم منتشر شده است. کتاب های «امر به معروف و نهی از منکر»، «نظام حکومت در اسلام»، «جبر و اختیار»، «خاتم پیامبران(ص) و امیرمومنان(ع)»، «فضایل و مصائب حضرت زهرا(س)»، «عاشورا و قیام امام حسین(ع)»، «راه سعادت» و مجموعه ۴۰ جلدی «فقه الصادق(ع)» از جمله آثار این استاد حوزه علمیه قم است.

برای تهیه این کتاب می ‏توان از طریق انتشارات مهر امیرالمومنین(ع) (۰۲۵۳۷۸۳۸۰۵۳ و ۰۹۱۲۲۷۵۲۰۲۹) یا فروشگاه کلبه شروق ۰۲۵۳۳۷۸۳۸۱۴۴ یا سایت های مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) و پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) اقدام کرد.

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!