نخستین اقدام حضرت زهرا (س) بعد از وفات پیامبر اسلام(ص) چه بود

0

 عضو هیئت علمی دانشکده علوم و حدیث گفت: اولین تلاش حضرت زهرا(س) این بود که نشان دهد سخنان پیامبر(ص) جایگاهی بسیار والا دارد و از این رو محور حرکت ما مسلمانان باید سخنان پیامبر(ص) و سخن خداوند متعال باشد لذا «انی تارک فیلکم الثقلین کتاب الله و عترتی» بیانگر همین مسئله است.

 

خبرگزاری فارس: نخستین اقدام حضرت زهرا (س) بعد از وفات پیامبر اسلام(ص) چه بود

حجت الاسلام و المسلمین «احمد غلامعلی» عضو هیئت علمی دانشکده علوم و حدیث در گفت‌وگو با خبرنگار آئین و اندیشه فارس گفت: فاصله زمانی کوتاه شهادت صدیقه طاهره(س) با پدر بزرگوارش، یک الگوی کاملی برای ما به شمار می‌رود چرا که می‌توان از سخت‌ترین شرایط، بیشترین بهره‌ها و از بدترین تهدیدها بهترین فرصت‌ها را ساخت. همچنانکه دخت گرامی حضرت رسول(ص) در اوج فشارها این گونه رفتار کردند.

 

*تبیین جایگاه احادیث حضرت رسول(ص) نخستین اقدام حضرت زهرا(س) پس از رحلت ایشان

این استاد دانشگاه با اشاره به عملکرد حضرت زهرا(س) عنوان کرد: تبیین جایگاه احادیث پیامبر(ص) نخستین اقدام این بانوی بزرگوار بود لذا پس از رحلت حضرت رسول(ص) جریانی کوشید که سخنان ایشان را عادی جلوه داده و به گونه‌ای با فرامین و احادیث پیامبر(ص) رفتار می‌شد که گویا حضرت مدتی، رئیس حکومت بوده و بنابر مصلحت اقداماتی را انجام داده است از این رو زمانی که ایشان از دنیا رفتند تلقی خلیفه جامعه این بود که می‌تواند هر اقدامی را که مصلحت می‌داند، انجام دهد.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) نشان داد که سخنان پیامبر اکرم(ص) جایگاهی بسیار والاتر از سخنان افرادی عادی دارد. لذا وقتی شخصی خدمت فاطمه(س) رسیده و از ایشان درخواست هدیه‌ای می‌کند حضرت زهرا(س) خطاب به کنیز خود می‌فرماید: «برو آن نوشته را بیاور، کنیز حضرت می‌گوید من آن نوشته را پیدا نکردم. از این رو فاطمه زهرا(س) جمله تندی را بیان کرده و می‌فرمایند: «هاتف برو آن نوشته را بیاور که این نوشته همانند حسن و حسین در نزد من ارزشمند است».

غلامعلی تصریح کرد: وقتی به رفتار حضرت زهرا(س) در خصوص آن نامه دقت می‌کنیم، درمی‌یابیم که موضوع نامه باید مسئله مهمی همانند بحث ولایت، امامت امیر‌مؤمنان و یا چیزی شبیه به آن باید باشد که با تهدید حضرت زهرا(س) هاتف، کنیز ایشان نامه را می‌آورد. آن نوشته شامل جملاتی ساده‌ای از حضرت رسول(ص) بود که دخت بزرگوارشان می‌توانست بدون رجوع، آن را بیان کند اما با این عمل نشان می‌دهد که هر نوشته‌ای از پیامبر(ص) باقی مانده است به قدری در نزد من اهمیت دارد که جایگاه امام حسن و امام حسین (ع) ارزشمند است.

وی گفت: اولین تلاش حضرت زهرا(س) این بود که نشان دهد سخنان پیامبر(ص) جایگاهی بسیار والا دارد و از این رو محور حرکت ما مسلمانان باید سخنان پیامبر(ص) و سخن خداوند متعال باشد لذا «انی تارک فیلکم الثقلین کتاب الله و عترتی» بیانگر همین مسئله است.

 

*گریه فاطمه زهرا(س) در فراق پدرش حرکتی سیاسی بود که مردم را به فکر واداشت

عضو هیئت علمی دانشکده علوم و حدیث، دومین اقدام حضرت زهرا(س) را مبارزه منفی همراه با گریه ذکر کرد و گفت: تاکتیک گریه و سوگواری برای پیامبر(ص) راهکار مهمی است که این شیوه را امام سجاد(ع) نیز بعدها انجام داد و بدین وسیله جریان کربلا را زنده نگه داشت.

وی با اشاره به اینکه انسان در از دست دادن یکی از بستگان خود باید صبر کند، اظهار داشت: تحمل مصیبت صدیقه طاهره(س) به مراتب بیش از سایر افراد بود. همچنین ایشان نسبت به جایگاه حضرت رسول(ص) نیز واقف بود لذا این مسئله باعث شد تا 75 یا 95 روز در مکانی گریه کند که بقیه افراد نیز شاهد آن باشد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: به طور طبیعی فرد می‌تواند در خانه خود گریه کند و کسی متوجه آن نشود اما دختر پیامبر(ص) مدتی را در بیت‌الاحزان و پس از ممنوعیت در آنجا مدتی در اُحد اشک ماتم ریخت از این رو مشخص می‌شود این گریه، خانمان برانداز بوده است. وی خاطرنشان کرد: کسی با گریه مخالف نبود اما گریه دختر رسول‌الله(ص) گریه‌ای سیاسی بود و به همین علت در بازگشت از احد، برخوردهایی با این بانوی بزرگوار صورت گرفته و ضرباتی بر بازوی حضرت وارد می‌آمد بنابراین مشخص می‌شود که این گریه در مدت 75 روز باعث شد تا مردم، آهسته آهسته به این فکر فرو روند که علت گریه و عزاداری حضرت زهرا(س) را جویا شوند.

غلامعلی با اشاره به روشنگری حضرت زهرا(س) در مواقع مختلف، گفت: مهم‌ترین هدف فاطمه(س) این بود که نشان دهد حضرت رسول(ص) و امیر‌ مؤمنان علی(ع) در راستای فراگیر شدن حکومت قرآن در جامعه تلاش می‌کنند اما افرادی که منصب خلافت را غضب کرده بودند کاری با قرآن نداشتند.

وی اظهار داشت: روشنگری‌های حضرت زهرا(س) در سه خطبه قابل مشاهده است؛ خطبه‌ای در مواجهه با قاسطین، خطبه‌ای در جمع زنان مهاجر و انصار که این خطبه تحت عنوان گفت‌وگوی دختران با سرور زنان جهان به چاپ رسیده است و ‌خطبه فدکیه که خطبه‌ای بسیار غرا با واژگان دشوار است.

 

*روشنگری حضرت زهرا(س) در جای جای خطبه فدکیه مشهود است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آغاز خطبه فدکیه، استنادات حضرت زهرا(س) و آسیب شناسی ایشان از عقب‌گردی مردم را به تصویر می‌کشد، تصریح کرد: حضرت زهرا(س) در ابتدای خطبه سخنی از اینکه حق مرا غصب کرده‌اید به میان نمی‌آورد بلکه نسب خویش را معرفی و آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر «لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ؛ قطعا براى شما پیامبرى از خودتان آمد که بر او دشوار است‏شما در رنج بیفتید به [هدایت] شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است» را قرائت می‌کند.

وی ادامه داد: نکته بسیار دقیقی که وجود دارد این است که حضرت فاطمه(س) در خطبه فدکیه خطاب به مردم می‌فرماید: «شما می‌دانید چرا اینگونه شده‌اید؟ همه تلاش پیامبر (ص) این بود که شما کلمه «لا اله الا الله» را به زبانتان جاری کند. شما به زبان آوردید آن هم در میان جمعی از خوب‌رویان در واقع آنها بودند که توانستند کلمه «الا اله الا الله» را بر زبان بیاورند پس اسلام به جانتان ننشسته بود».

عضو هیئت علمی دانشکده علوم و حدیث اظهار داشت: صدیقه طاهره در ادامه خطبه فرمودند: «وقتی پیامبر(ص) از دنیا رفت، شیطان سر خود را از پناهگاهش بالا آورد و فقط یک ندا داد و در واقع با ندای او شما فرمان شیطان را اجابت کرده و عملا او را اطاعت کردید لذا این امر باعث شد تا برابر جریان حق و جریان قرآن ایستادگی کنید. لذا باید با دقت نسبت به روشنگری حضرت زهرا(س) که بسیار زیبا در تمام خطبه، فصل به فصل، واژه به واژه، مشهود است بهره کافی را از آن برد.

وی در پاسخ به این سؤال که ‌نسل امروز چگونه می‌تواند در دفاع از حق به حضرت زهرا(س) تأسی کند، گفت: آسیبی که حضرت زهرا(س) در آن زمان بیان کردند همان آسیب نیز روزگار ما را فرا گرفته است اگر بخواهیم واقعا برگردیم باید قرآن را از روی طاقچه‌ها برداشته، در دستور کار خویش قرار داده و در هر کاری ابتدا رضایت خدا و قرآن را بسنجیم.

 

*خطبه فدکیه معجزه‌ای که به قرآن کریم متصل بود

غلامعلی عنوان کرد: هر فردی که گناه می‌‌کند، می‌گوید شیطان مرا فریب داد در حالی که بر اساس آیات قرآن شیطان تسلطی بر ما ندارد، چیرگی شیطان فقط برای کسانی است که خودشان شیطان را به سرپرستی خویش برمی‌گزینند اگر ما تصمیم بگیریم که سرپرستی خدا، اهل بیت(ع) و ولایت الهی را جایگزین سرپرستی شیطان کینم، طبیعی است که خود قرآن نیز ما را نفرین خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر یک بررسی نسبت به خطبه فدکیه داشته باشیم می‌توان گفت یک خانم 18 ساله‌ای که در کوچه ضربه خورده و سپس پشت در، آن اتفاق برای او رخ داده و همسرش را نیز با آن وضع، برده‌‌اند آیا ما می‌توانیم چنین جملاتی را بر زبان جاری کنیم و استناد به قرآن داشته باشیم.

این استاد دانشگاه در خصوص جایگاه خطبه فدکیه گفت: این خطبه معجزه است و این گونه جملات و کلمات آن هم در موقعیتی که تحت فشار جسمی و روحی قرار داریم چیزی نیست مگر اتصال به قرآن. از این رو قرآن همه وجود حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) بود.

وی با اشاره به سخنی از حضرت علی(ع) تصریح کرد: امیرمؤمنان می‌فرماید: «این قرآن همواره با من بوده و از وقتی که با من بود لحظه‌ای از آن جدا نشدم» لذا اگر ما می‌خواهیم اینگونه باشیم راه حل آن بازگشت به قرآن است انسانی که بازگشت او به قرآن و اهل بیت(ع) باشد شجاعت پیدا کرده و هیچ گاه در امر به معروف، نهی از منکر و سایر احکام  الهی احساس ضعف نکرده و مسیر صحیح را خواهد یافت.

 

فارس نیوز

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!