جنگ مذهبی در انتظار خاورميانه

0

از آنجایی كه علویان و شیعیان به لحاظ اعتقادی به نظام حاكم سوریه، به ویژه خانواده بشار اسد نزدیك هستند، بنابراین در طول 15 ماه گذشته هیچ‌گاه در تظاهرات ضدّ دولتی شركت نكرده‌اند. با اینكه این دو طیف مذهبی هرگز از امتیازات ویژه‌ای در دوران حاكمیت مرحوم حافظ اسد و بشار اسد برخوردار نبوده‌اند؛ امّا سلفی‌ها و وهّابی‌های سوریه كه عمدتاً در شهرهای حمص، ادلب و حماء ساكن هستند، نسبت به اتباع این دو طایفه، كینه شدیدی دارند.

 

 

آنچه كه اكنون در سوریه و لبنان و حتّی عراق رخ می‌دهد، پیش درآمد یك جنگ مذهبی تمام عیار  است كه در آینده نه چندان دور، سراسر خاورمیانه را در بر خواهد گرفت.
آیا جنگ مذهبی به شیوه جنگ بالكان كه از سال 1992 م. آغاز و تا سال 1995 م. ادامه داشت، عملاً در منطقه خاورمیانه آغاز شده است؟ از آنجایی كه معمولاً به كارگیری واژه «جنگ مذهبی» كمی ترسناك و حسّاسیت برانگیز است؛ بنابراین هیچ گاه تجزیه و تحلیل دقیق و درستی از جریان‌های سیاسی و رخدادهای امنیتی منطقه، به ویژه سوریه ارائه نمی‌شود؛ امّا واقع امر این است كه آنچه اكنون در سوریه و لبنان و حتّی عراق رخ می‌دهد، پیش درآمد یك جنگ مذهبی تمام عیار  است كه در آینده نه چندان دور، سراسر خاورمیانه را در بر خواهد گرفت. فاجعه منطقه «الحوله سوریه» در واقع كشتار هدفمند شیعیان و علوی‌های سوریه است كه متأسّفانه رسانه‌های غربی و عربی این كشتار را به نظام سوریه نسبت دادند.
اگرچه سیستم امنیتی و نظامی سوریه قابل دفاع نیست و این نظام در طول 40 سال گذشته یك فضای دهشتناك امنیتی را بر مردم سوریه حاكم ساخته؛ امّا كشتار اخیر ساكنان الحوله مقدّمه بروز یك جنگ مذهبی در سوریه تلقّی می‌شود. منطقه الحوله كه اخیراً مورد حمله وحشیانه سلفی‌ها قرار گرفت، در حومه شهر حمص قرار دارد كه اغلب ساكنان آن را علویان و شیعیان تشكیل می‌دهند. این خانواده‌ها تا 6 ماه پیش در «حيّ ‌الزّهراء(س)» «حمص» ساكن بودند؛ امّا همواره مورد تهاجم وحشیانه سلفی‌ها و وهّابی‌های جنایت‌كار قرار می‌گرفتند كه شمار زیادی از آنان قتل عام شدند. بنابراین این خانواده‌ها برای در امان ماندن از حملات شبانه ارتش موسوم به «آزادی‌بخش سوریه» به رهبری سرهنگ ریاض‌الاسعد و سلفی‌ها، به منطقه الحوله مهاجرت كردند.
از آنجایی كه علویان و شیعیان به لحاظ اعتقادی به نظام حاكم سوریه، به ویژه خانواده بشار اسد نزدیك هستند، بنابراین در طول 15 ماه گذشته هیچ‌گاه در تظاهرات ضدّ دولتی شركت نكرده‌اند. با اینكه این دو طیف مذهبی هرگز از امتیازات ویژه‌ای در دوران حاكمیت مرحوم حافظ اسد و بشار اسد برخوردار نبوده‌اند؛ امّا سلفی‌ها و وهّابی‌های سوریه كه عمدتاً در شهرهای حمص، ادلب و حماء ساكن هستند، نسبت به اتباع این دو طایفه، كینه شدیدی دارند.
در سال 1981 م. زمانی كه «اخوان المسلمین سوریه» در دوران حاكمیت مرحوم حافظ اسد در شهرهای حمص و حماء دست به شورش زدند، ابتدا به ترور شخصيّت‌های علوی شاغل در دستگاه‌های دولتی پرداختند؛ امّا از آنجایی كه شرایط در آن زمان كاملاً دو قطبی بود، بنابراین مر حوم حافظ اسد، رئیس جمهوری وقت سوریه، سلفی‌های اخوان‌المسلمین را به شدّت سركوب كرد، بنابراین كینه سلفی‌ها و وهّابی‌های سوریه نسبت به شیعیان و علوی‌ها، سابقه 30 ساله دارد و امروز این سلفی‌ها با كمك مالی و لجستیكی عربستان و قطر تلاش می‌كنند تا از دولت علوی بشار اسد انتقام بگیرند.
از سوی دیگر، آمریكا و غرب در شبیه‌سازی حوادث تاریخی صدر اسلام، مهارت فوق‌العادّه‌ای دارند و اكنون درصدد ایجاد تقابل میان شیعیان و سنّی‌ها هستند؛ همچنان كه این وقایع نیز در دوران حاكمیت ننگین معاویـ[ بن ابی سفیان بر شامات وجود داشت. با آغاز درگیری‌های داخلی سوریه با اینكه 18 طایفه مختلف در سوریه وجود دارد؛ امّا سلفی‌های مزدور به تحریك عربستان سعودی و قطر، تهاجمات خود را متوجّه شیعیان و علویان كرده‌اند. سلفی‌ها هیچ‌گاه سایر طوایف موجود در سوریه، مانند «شیطان‌پرستان»، «یزیدی‌ها»، «درزی‌ها» و «مسیحیان» را مورد تهاجم قرار نمی‌دهند و تنها به شیعیان و علویان حمله می‌كنند. هدف این است كه تا از رهگذر حمله به شیعیان و علویان پای سایر كشورهای منطقه، مانند ایران، عراق، لبنان و تركیه را به یك جنگ مذهبی منطقه‌ای بكشانند. درگیری‌های اخیر میان علویان و سلفی‌های دو منطقه «جبل محسن» و «حی التبانه» در شهر «طرابلس لبنان» در چارچوب این طرح شوم قرار دارد. حمله به «دیوان وقف شیعیان» در عراق و طرح موضوع استیضاح دولت نوری مالكی نیز بخشی از سناریوی بالكانیزه كردن خاورمیانه تلقّی می‌شود. هر چند هنوز پازل‌های مربوط به این طرح كاملاً مشخص نشده؛ امّا به نظر می‌رسد حوادث آینده سوریه، منطقه را به سمت یك جنگ مذهبی كاملاً هدفمند هدایت خواهد كرد.
طرح آینده آمریكا، غرب، عربستان و قطر، تشویق سلفی‌ها به ترور شخصيّت‌های شیعه و علوی بلندپایه و تأثیرگذار سوریه است تا از این رهگذر، تقابل میان شیعیان و سنّی‌ها تشدید شود. هدف از اجرای این طرح این است كه آمریكا و غرب به بهانه مهار این جنگ طایفه‌ای كه قطعاً‌به لبنان و عراق نیز سرایت خواهد كرد؛ با استفاده از نیروی نظامی وارد سوریه شوند.
در چنین فضایی، زمینه سرنگونی دولت سوریه فراهم خواهد شد و سرانجام حزب‌الله لبنان نیز با كمك نیروهای ضدّ مقاومت لبنان مورد تهاجم قرار خواهد گرفت. در نهایت آنچه كه برای آمریكا، غرب و عربستان مهم است، قطع محور تهران ـ دمشق ـ بیروت، حذف حزب‌الله از عرصه‌های امنیتی و نظامی لبنان و فراهم ساختن یك محیط پیرامونی كاملاً امن برای رژیم صهیونیستی خواهد بود. بنابراین اوضاع سوریه در آینده، شاهد تنش‌های بیشتری خواهد بود و حمله سلفی‌ها به علویان و شیعیان سوریه تشدید خواهد شد.
با توجّه به اینكه اخیراً روسیه موضع خود را نسبت به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تغییر داده، به نظر می‌رسد كه روس‌ها در آینده پشت بشار اسد را خالی خواهند كرد. تشدید فشار نظامی، سیاسی، رسانه‌ای و تلاش برای به شكست كشاندن طرح 6 مادّه‌ای
كوفی عنان فرستاده دبیر كلّ «سازمان ملل» به سوریه، تشدید عملیات انتحاری و ترور شخصيّت‌های بلندپایه سوریه، بخشی از سناریویی است كه قرار است در آینده نزدیك در این كشور عملیاتی شود.

هاني‌زاده

 

منبع:موعود

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!