نام «حسین» را خداوند به پیامبر(ص) وحی کرد/ خواب ام‌فضل چه بود

0

خبرگزاری فارس: مدرس حوزه و دانشگاه گفت: خبر ولادت امام حسین (ع) قبل از میلادشان از سوی جبرئیل به پیامبر اکرم(ص) داده شد و پیامبر نوید تولد این فرزند پر خیر و برکت را به فاطمه زهرا(س) دادند.

خبرگزاری فارس: نام «حسین» را خداوند به پیامبر(ص) وحی کرد/ خواب ام‌فضل چه بود

 به مناسبت سالروز میلاد با سعادت امام حسین علیه‌السلام گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام محمد جواد یاوری از مدرسان حوزه و دانشگاه انجام دادیم که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

طبق نظر مشهور، ولادت امام حسین در سوم شعبان است

حجت‌الاسلام یاوری در ابتدای این گفت‌وگو ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به خصوص میلاد امام حسین (ع) به همه شیعیان و ارادتمندان، به سالروز ولادت امام حسین(ع) و روایات مربوط به ایشان اشاره کرد و گفت: امام حسین (ع) در روز سوّم شعبان سال چهارم هجری، به دنیا آمد. البته مطابق نقل برخى از مورّخان آن حضرت در سه‌شنبه یا پنج‌شنبه پنجم شعبان سال چهارم هجرى به دنیا آمده است و مطابق برخى دیگر از نقل‏ها ولادت امام حسین (ع) در سال سوم هجرى روز سوم شعبان بوده است. مرحوم علّامه مجلسى پس از نقل این اختلافات معتقد است که مشهورتر آن است که ولادت آن حضرت سوم شعبان است. روایات مربوط به امام (ع) حتی در منابع اهل سنّت بسیار زیاد نقل شده و امام حسین (ع) از حیث نقل در میان روایات، دارای جایگاه بسیار والایی است و شاید اهل سنّت برای اولیّن بار این روایات را نقل کرده‌اند که رسول خدا (ص) فرمودند: جانشینان من 12 نفر هستند از اهل قریش.

وی در توضیح روایت‌های 12 جانشین افزود: در منابع شیعه بیان شده که به طور خاصتر این جانشینان از بنی هاشم هستند و در روایت جابر بن عبدالله انصاری اسامی این 12 امام مشخص شده است.

خبر تولد امام حسین (ع) را جبرئیل به پیامبر (ص) داد / خواب ام‌فضل چه بود؟

حجت‌الاسلام یاوری با بیان اینکه خبر تولّد امام حسین (ع) قبل از میلادشان از سوی جبرئیل به پیامبر اکرم (ص) داده شد، گفت: وقتی این خبر به پیامبر داده شد حضرت رسول (ص) نوید این فرزند پر خیر و برکت را به حضرت فاطمه زهرا (س) دادند و ایشان هم از این خبر خوشحال شدند.

وی گفت: برخی خواب‌هایی دیده و برای پیامبر اکرم (ص) نقل کرده بودند، از جمله: امّ فضل همسر عموی پیامبر(ص) خواب دید که تکّه‌ای از بدن رسول خدا (ص) درمنزل امّ فضل افتاده است. امّ فضل زمانی که به خدمت رسول خدا (ص) رسید و تعبیرش را از پیامبر پرسید پیامبر اکرم (ص) فرمودند: تعبیرش این است که از ما مولودی به دنیا خواهد آمد و برای مدّت کوتاهی به منزل شما برای شیر خوردن خواهد آمد.

حجت‌الاسلام یاوری گفت: قبل از میلاد امام حسین(ع) در حضرت زهرا (س) نشانه‌های بارداری ایجاد شده بود و ایشان احساس درد می‌کردند، وقتی به حضور پیامبر اکرم (ص) رسیدند، ایشان آبی به حضرت فاطمه زهرا(س) دادند که به این وسیله، درد ایشان کم شد.

وی افزود: طبق روایاتی که هم شیعه وهم سنّی بارها نقل کرده‌اند هفت روز پس از تولد امام حسین بن علی(ع) ایشان‌ را آوردند خدمت رسول خدا (ص) و هنگامی که پیامبر اکرم (ص) این مولود را دیدند، در گوششان اذان و اقامه خواندند.

یاوری در مورد عقیقه امام حسین (ع) گفت: برای عقیقه آن حضرت، فاطمه زهرا (س) و امام علی (ع) گوسفندی را قربانی کرده و بین ضعفا و فقرای مدینه تقسیم کردند.

پژوهشگر مسائل دینی در ادامه گفتگو گفت: در روایتی آمده وقتی امام حسین (ع) به دنیا آمدند از طرف خدا هزار ملک به پایین آمده و به خدمت رسول خدا (ص) رسیده و به پیامبر تبریک و تهنیت گفتند. رسول خدا (ص) از این موضوع خوشحال شدند و خبر تولد حسین (ع) را پخش کردند.

حسین همنام شبیر فرزند هارون/ پیامبر(ص) به دستور الهی نام حسین را انتخاب کرد

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: نام امام حسن و امام حسین همنام فرزندان هارون یعنی شُبَر و شبیر نامگذاری شده است. یعنی امام حسن(ع) را به شبر و امام حسین (ع) را به نام شبیر نامگذاری کردند. البتّه این اسامی عبری بوده و پیامبر اکرم (ص) این نام‌ها را به زبان عربی به حسن و حسین تغییر داده‌اند و به گفته برخى از مورّخان مردم آن محیط پیش از آن با نام حسن و حسین آشنا نبودند تا فرزندان خود را به این دو اسم نامگذارى کنند و این دو نام از جانب خداوند بر پیامبر صلى الله علیه و آله وحى شد.

حجت‌الاسلام یاوری با ابراز تأسف از برخی مطالب که در کتب اهل سنت درباره امام حسین آمده گفت: در منابع اهل سنّت روایاتی نقل شده که امیرالمومنین علی (ع) از رسول خدا (ص) در نامگذاری فرزندانشان پیشی گرفته‌اند و جالب اینجاست آنها روایتی را نیز نقل می‌کنند که امام علی (ع) نام امام حسین (ع) را «حَـرب» (به معناب جنگ و درگیری) گذاشته‌اند.

وی گفت: روایتی از رسول خدا (ص) وجود دارد که اهل سنّت هم نقل کرده‌اند مبنی بر اینکه پیامبر اکرم (ص) فرمودند: نام فرزندانتان را حرب نگذارید؛ زیرا نام ابوسفیان، حرب است.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: چگونه ممکن است آن امام رئوف و مهربان که زبان زد خاص و عام بین شیعه و سنّی است، نام فرزندانشان را حرب بگذارند یا بر رسول خدا (ص) در نام‌گذاری فرزندانشان پیشی گرفته باشند در حالی که در روایات داریم پیامبر اکرم (ص) امام را حسین نامیدند و موی سرشان را تراشیده و هم وزن آن طلا صدقه دادند.

جانشینی پیامبر به امر خداست نه مردم

حجت‌الاسلام یاوری در بخش دیگر از گفت‌وگوی خود با فارس اظهار داشت: بر اساس قرآن و روایات و احادیث موجود در منابع شیعه و اهل سنّت امامت یک امر الهی است، امری که به خواست خداست. در روایات کهن و تاریخی داریم رسول خدا (ص) وقتی برای تبلیغ به طائف رفته بودند، هنگام بازگشت عدّه‌ای از قبیله بنی عامر ایشان را دیدند در حالی که پیامبر (ص) از اینکه در طائف موفقیتی به دست نیاورده بودند در فکر فرو رفته بودند. افراد قبیله بنی عامر به رسول خدا (ص) پیشنهاد کردند ما شما را علیه مشرکان یاری می‌کنیم به شرط آنکه مقام جانشینی خودتان و امامت امّت بعد از خود را به ما عطا کنی.

وی ادامه داد: طبق منابع شیعه و اهل سنّت، رسول خدا (ص) در جواب فرمودند: امر جانشینی به امر خداست و به دست من نیست.

یاوری تاکید کرد: بعد از آنکه رسول خدا (ص) وارد مدینه شدند بارها چنین روایاتی را بیان داشتند.

حسن و حسین امام هستند، قیام کنند یا قیام نکنند

وی درباره امامت امام حسن و حسین گفت: از زمان تولد امام حسن و حسین (ع) روایات معروف و مشهوری وجود دارد که اگر زمانی خلافت ظاهری در دست ائمه معصومین (ع) و اهل بیت پیامبر نباشد باز هم اینها امام هستند «الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا» (حسن و حسین امامند چه قیام کنند و چه بنشینند)

حجت‌الاسلام یاوری با اشاره به حدیث ثقلین که متواتر از شیعه و سنی است، گفت: با توجه به تمسک به عترت و اهل بیت در کنار قرآن کریم و با توجه به روایاتی که از منابع شیعه و سنی داریم که در آنها مصداق عترت و اهل بیت، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هستند، ما باید به این بزرگواران تمسّک و توسّل کنیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: حسین از من و من از حسین هستم. همین روایت در مورد امام حسن (ع) هم وجود دارد. اینها نشان دهنده این است که رسالتی که رسول خدا (ص) به عنوان پیامبر اسلام دارند همان رسالت را حسن بن علی (ع) و حسین بن علی (ع) هم دارند.

یکی از اسرار محبت به اهل بیت(ع) اطاعت کردن آنهاست

وی گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: حسین جانشین من است، قدر او را بدانید و به او محبت کنید. همچنین روایات بسیار زیادی در مورد علاقه و محبّت بین پیامبر اکرم (ص) و امام حسین (ع) نقل شده است و لذا محبت به ائمه (ع) نشانه ایمان است و کسانی که به ائمه اطهار(ع) بغض می‌ورزند و با آنها دشمنی می‌کنند منافق هستند.

حجت‌الاسلام یاوری با توجه دادن به این نکته که یکی از اسرار محبت داشتن به اهل بیت و امام حسین (ع) اطاعت از آنهاست گفت: این محبت گویای یک نکته مهمی است و آن اینکه با دوست داشتن امامان معصوم (ع) می‌توانیم به امر اطاعت از آنها اهتمام بورزیم. تنها صرفِ دوست داشتن نیست، یک شخص وقتی کسی را واقعا دوست دارد که خواهان رسیدن به او و کسب فضائل محبوب خود باشد. واقعا خوبی‌های محبوبش را دوست داشته باشد و سعی کند همه اوامر محبوبش را در زندگی اجرا کند، چه در اصول دین و چه در فروع دین! اگر من کسی را واقعا دوست داشته باشم باید سعی کنم سخنان او را عمل کنم و مثل او باشم و گرنه صرف ادعای محبت بدون نشان دادن در عمل و رفتار محبت واقعی محسوب نمی‌شود.

یاوری با بیان دیگر افزود: محبت اکسیری است که انسان را به طرف محبوب و معشوق خود می‌کشد و به انسان محب و عاشق رنگ معشوق می‌بخشد. اگر کسی واقعا دوستدار اهل بیت و امام حسین (ع) شود به طرف آنها گرایش پیدا می‌کند و روز و شب تلاش می‌کند خلق و خوی معشوق را به خود بگیرد و این حالت انسان را مطیع اهل بیت (ع) می‌کند. امیدواریم که ما هم بتوانیم رهرو خوبی برای اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) باشیم.

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!