«دوازدهم»؛ روایتی جذاب از تلاش‌های عموی امام زمان(عج) برای غصب خلافت

0
1156881.jpg
«دوازدهم»؛ رمانی که در زمان غیبت نوشته شده اما سرتاسر حضور است/ روایتی جذاب از تلاش‌های عموی امام زمان(عج) برای غصب خلافت تا اندرونی قصر خلیفه

 «علی موذنی» عرصه‌های مختلف نویسندگی را تجربه کرده است؛ چه از نظر قالب که از داستان و رمان گرفته تا فیلمنامه را آزموده و چه از نظر ژانر و محتوا که آثاری دفاع مقدسی چون «نه آبی نه خاکی»، اجتماعی چون «خوش نشین» و مذهبی و دینی چون «دوازدهم» را در کارنامه دارد. و البته «دوازدهم» آخرین اثر اوست که با موضوع امام زمان(عج) نوشته شده و همین چند روز پیش رونمایی شد.

«دوازدهم» در زمان غیبت نوشته شده، اما سرتاسر حضور است. نویسنده از ابتدا بنا را بر این گذاشته که مستقیم با شخصی حاضر و در حضورش بنویسد. به همین دلیل به زمان‌های مختلفمیرود؛ از گذشته دور یا گذشته‌ی پیش از واقعه گرفته تا زمان حال استمراری را می‌کاود. مکان قصه مدام تغییر می‌کند و زاویه دیدش متحرک است؛ شخصیت داستانی همهجا و همواره حاضر است.

 

نویسنده پس از اعتراف به این حضور و اساساً برای اعتراف، فرمهای گوناگون را به کار می‌گیرد: سیناپس، حکایت، خاطره، نامه، اصلاحیه، رمان، نقد و… انگار بخواهد همه فضاها، فرم‌ها و همه زوایا را بسیج کند تا کمر خدمت به امام(عج) ببندند. «دوازدهم» بیش از هر چیز محملی برای خشوع فرم و فرمهای بکار رفته در آستان معصوم است. نشان توفیق در این فروتنی همین است که خواندن اثری تا این حد فرم­گرا، دشوار نیست.

زبان روان و صمیمی مؤذنی، مرور فصلهای پیچیده و درهم را آسان کرده؛ نثری که گاه جانب طنز را میگیرد و وقتی طنین شورانگیزی دارد، خواننده را با شخصیتهای متعددی همراه میکند. در این قصه هر فرد فارغ از جنبههای گوناگون انسانی در ارتباط با ولی عصر(عج) در نظر گرفته میشود و چون در این ارتباط ولیِ حاضر، در پرده غیبت بهسر می‎برد، اشخاص به میزان مودتی که با امام دارند در صحنه میمانند.

کافی نیست بگوییم موضوع این رمان، امام زمان(عج) است و بحث را در محدوده محتوا نگاه داریم. «دوازدهم» در ساختار نیز نسبتش را با آن چه روایت می‌کند، حفظ کرده است. «روایت حضور» در این رمان برشی است از تصویر نوازش دستان امام عصر(عج) بر سر جسم و جان زندگی امروزمان.

روایتی که موذنی از تلاش‌های عموی امام زمان برای غصب امامت ارائه می‌کند و از سرداب خانه امام تا اندرونی قصر حاکم سرک می‌کشد یکی از بخشهای جذاب کتاب است. هم‌نشینی این روایت تاریخی در کنار روایت‌های معاصری از چند شخصیت متفاوت می‌تواند جذابیت کتاب را دو چندان کند.

 

دوازدهم در قطع خوبی چاپ شده و طراحی جلدش در عین سادگی زیبا و دلنشین است. حالا اگر شما هم دوست دارید تا رمانی متفاوت با محوریت امام زمان بخوانید می‌توانید عدد 7 را به شماره 09203051664 ارسال کنید تا کتاب با پیک و هزینه ارسال 2300 تومانی (مجموعا 12هزار تومان) برای شما در تهران ارسال شود. ارسال برای شهرستانها با دریافت هزینه پست خواهد بود. به درخواست ده جلد و بیشتر تخفیف ده درصدی تعلق خواهد گرفت

 

 

رجانیوز

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!