شب نیمه شعبان بعد از شب قدر مهم‌ترین شب سال برای احیا و عبادت/باید در مسیر انتظار فرج خدمت کنیم

0
دعای جمعی و مضطرانه ، همان طور که امام صادق علیه السلام فرمود شرط برطرف شدن موانع ظهور و پایان یافتن غیبت حضرت است .
 

 شب نیمه شعبان افضل شب‌ها بعد از شب قدر است و از اهمیت و قداست ویژه‌ای برخوردار است. سفارشات فراوانی از حضرات معصومین(ع) واردشده است که در این شب انفاق کنید و مانند شب قدر مشغول دعا و مناجات و راز و نیاز باشید.

چند سالی است که شاهد رونق گرفتن مراسم های احیاء شب نیمه شعبان در اقصا نقاط کشور هستیم. یکی از کسانی که اهتمام فراوانی برای برگزاری این مراسم معنوی داشته استاد محمد شجاعی است.

به بهانه مراسم احیاء نیمه‌شعبان که چند سالی است در برخی از محافل رونق خوبی پیدا کرده به سراغ استاد محمد شجاعی رفتیم . امسال نیز مراسم احیای نیمه شعبان با عنوان «احیای مهدوی، استغفار، اضطرار، دعا» با حضور مردم خداجوی پایتخت روز اول خرداد ماه جاری در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

در این مراسم معنوی که همزمان در سراسر کشور و اقصی نقاط جهان برگزار می‌‌شود، آیت‌الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت شهر تهران و تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) همراه با محمد شجاعی کارشناس مهدویت به ایراد سخنرانی می‌پردازد.

به همین بهانه گفت و گویی با استاد محمد شجاعی ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

 

*مراسم احیاء نیمه‌شعبان را از کی و با چه هدف‌گذاری آغاز کردید؟

بسط فرهنگ استغاثه برای فرج

مراسم احیا نیمه شعبان را بیش از ده سال است که آغاز کرده‌ایم و هدف از این مراسم علاوه بر عمل به دستوری که از سوی خداوند و معصومین(علیهم‌السلام) درباره احیاء نیمه شعبان وارد شده استغاثه به درگاه الهی برای فرج امام‌زمان(عج)و بسط فرهنگ استغاثه برای فرج است ؛ که این هم دستور خود حضرت بقیه‌الله الاعظم و امام صادق(ع) می‌باشد.

*برگزاری احیاء نیمه شعبان ریشه روایی دارد؟

اصل سند احیای نیمه شعبان روایات متعدد و معتبری است که از سوی معصومین(علیهم‌السلام) به دست ما رسیده و مرحوم شیخ عباس قمی بعضی از آنها را در مفاتیح آورده و بخش دیگر در کتب معتبر ادعیه وارد شده است.

*مناجات و تهجد در این شب به خصوص  چه برکات و آثاری را به دنبال دارد؟

شب نیمه شعبان همان طور که در روایات آمده آنقدر عظمت دارد که انبیای پیشین نیز به احیای آن مأمور بوده‌اند و در اسلام نیز بعد از شب قدر مهم‌ترین شب سال برای احیا و عبادت است و یکی از چهار شبی است که به عنوان مهم‌ترین شب‌های سال برای احیا معرفی شده ‌است.

*شنیده‌ایم برای برپایی مراسم احیاء ، استفتاء و برای آن ادلّه فقهی پیدا کرده‌اید؛ در این باره توضیح می دهید؟

احیای این شب به‌خودی خود و فی‌نفسه نیاز به استفتاء ندارد اما غرض از استفتاء از مراجع عظام، ایجاد روح وحدت و همدلی در همه شیعیان، محبین و منتظران ظهور در داخل و خارج از کشور بوده است. روز نیمه شعبان هم در عظمت چیزی کمتر از شب نیمه شعبان ندارد و در عظمت آن همین بس که روز میلاد مسعود منجی عالم بشریت است. بهترین کار در این روز تقرب به آن حضرت با دعا و اعمال خیر ، خاصه دعای فرج ایشان است و نیز سعی در ایجاد وفاداری و همدلی در همه شیعیان و محبین حضرت می‌باشد.

*برای نهادینه‌کردن این برنامه‌ که الان در برخی مکان‌های دیگر هم برگزار می‌شود چه اقداماتی انجام دادید؟

اعلام آمادگی 300 مرکز برای نهادینه‌کردن احیاء شب میلاد

ما از طریق فضای مجازی متعلق به موسسه ، همچنین ظرفیت تبلیغی رسانه ملی و خبرگزاری‌ها و ارتباط با نهادها، سعی در نهادینه کردن این هدف مهم داشته‌ایم. در حال حاضر بیش از 300 مرکز در سراسر کشور برای این کار اعلام آمادگی کرده‌اند.

*اصلاً تفکر برگزاری چنین مراسمی چگونه ایجاد شد و در ابتدا چه بسترهایی برای تحقق این هدف وجود داشت؟

ما از چند سال پیش با برگزاری احیاء و نیز پخش دو میلیون نسخه از ویژه برنامه و آشتی با امام زمان(عج) و عزادار حقیقی در داخل و خارج از کشور و نیز استفاده از فضای مجازی و برگزاری بیش از 30 جلسه در شبکه‌های مختلف رسانه ملی ، ده‌ها جلسه در شبکه جهانی ولایت (زیر نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی)، برپایی همایش‌های داخلی و بین‌المللی به فرهنگ‌سازی در این زمینه پرداختیم. البته شروع این تفکر با تأسیس موسسه فرهنگی منتظران منجی از سال 84 و آغاز فعالیت‌های مهدوی موسسه همراه بوده است.

ایجاد همدلی و وحدت وظیفه الهی و شرعی ماست

دعای جمعی و مضطرانه ، همان طور که امام صادق علیه السلام فرمود شرط برطرف شدن موانع ظهور و پایان یافتن غیبت حضرت است .  برای یک حرکت جمعی و فراگیر در بین همه شیعیان و منتظران فرج ، دعوت مراجع و سایر علما و اساتید بسیار موثر است. ما وظیفه الهی و شرعی داریم که برای فرج امام زمان(عج) و عمل به فرمان حضرت امام صادق(علیه السلام) و خود حضرت بقیه‌الله (عج) بین مردم داخل و خارج وحدت و همدلی عملیاتی از جمله در دعا و استغاثه ایجاد کنیم.

کوتاهی در تکلیف انتظار پویای فرج، ظلم به امام‌زمان (عج) و شیعیان است

البته این وظیفه اختصاص به علما ندارد و همه ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی خاصه دولت، رسانه‌ها، مبلغین، اساتید و توده مردم موظفند که در ایجاد وحدت و همدلی موردنظر و مورد فرمان معصومین(علیهم‌السلام) تلاش کنند. این کار بخشی از تکلیف انتظار پویای فرج است.مسلماً کوتاهی در انجام این وظیفه ظلم به امام زمان(عج) و همه شیعیان و مستضعفان است؛ کما اینکه امام خمینی(ره) نیز در این باره می فرماید: از خدای تعالی مسألت می‌کنم که ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) را نزدیک فرماید و چشم‌های ما را به جمال مقدسش روشن کند. ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت کنیم. چرا‌که انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است.

صدور انقلاب، بهترین راه زمینه‌سازی برای ظهور

حقیقتاً ما در بعد سیاسی و مدیریتی غفلت داشته ایم؛ امام خمینی(ره) معمار انقلاب اسلامی می‌فرمایند:«مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهاد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.

نباید برخی از مسائل مسئولین را از اهداف عظیم انقلاب، منصرف کند

مسایل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمام سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آن‌ها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است، منصرف کند.»

 

عقیق

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!