امام مهدی در حدیث ثقلین

0
930623-2.jpg

براساس احاديث مهدي(ع) فردي از عترت و اهل بيت(ع) و از فرزندان پيامبر(ص) دانسته شده است. از اين رو يكي از دو میراث گرانمايه در حديث ثقلين به شمار مي آيد و همه سفارش هاي پيامبر(ص) درباره عتر ت او را در بر مي گيرد.

 

 

 

به گزارش  شبستان، حديث ثقلين از همراهي عترت و گسست ناپذيري آن از قرآن خبر مي دهد و اينكه در هر زماني فرهيخته اي از خاندان پيامبر(ص) وجود دارد و اين كتاب نيز اشاره اي است كوتاه به بزرگي منزلت قرآن و عترت و نقش اساسي اين دو در حيات آدمي و يادآوري مصداقي روشن از عترت كه همان مهدي است و در سنت پيامبر بيشينه اي استوار دارد و هر چند برخي از روشنفكران بر نفي آن اصرار مي ورزند.

در بخشي از اين كتاب به بررسي اسناد حديث ثقلين پرداخته كه در اين بخش بيان مي كند كه حديث ثقلين از نظر سند خدشه ناپذير و از نظر دلالت روشن است. گرچه بنا به ادعاي برخي از از راويان اين حديث ضعيف معرفي شده است. ولي در مجموع با توجه به جرح و تعديل هاي و نظر به جوانب مختلف و شواهد مويدات حديث ثقلين در دسته احاديث صحيح قرار دارد و عالمان بسياري به صحت آن تصريح كرده اند و در اين بخش به اظهار نظرات اين عالمان پرداخته شده است.

در بخش پنجم كتاب صحبت از مهدي(ع) در حديث ثقلين است، براساس احاديث مهدي فردي از عترت و اهل بيت(ع) و از فرزندان پيامبر(ص) دانسته شده است. از اين رو يكي از دو میراث گرانمايه در حديث ثقلين به شمار مي آيد و همه سفارش هاي پيامبر(ص) درباره عترت او را در برمي گيرد.

نويسنده در بخش “مهدي فردي از عترت” بيان مي کند كه مهدي(ع) از ذريه پيامبر(ص) و عترت اوست و آن گاه حدود 34 حديث در اين باره نقل مي كند، از پيامبر(ص) احاديثي نقل شده است كه در آنها حضرت به طور آشكار بيان مي كند كه مهدي از عترت او و از فرزندان دخترش فاطمه(س) است. در درستي و ثبت اين احاديث جاي ترديد وجود ندارد.

همچنین در دسته اي از احاديث پيامبر(ص)، مهدي را از فرزندان خود معرفي مي كند و به خود نسبت مي دهد.اين احاديث نيز تاكيدي است، بر اينكه مهدي از عترت و اهل بيت پيامبر(ص) است.

بخش پاياني كتاب درباره آينده انسان از ديدگاه قرآن و سنت صحبت مي كند و اینکه آينده انسان از نظر قرآن و عترت دل انگيز و بدور از سياهي و ظلمت است.

در قسمتی از این بخش آمده است: در قرآن آياتي آمده كه از آينده درخشان و اميدبخش براي مسلمانان خبر مي دهد. مضمون آيات اين است كه سرانجام به طور حتم شريعت اسلام بر ديگر اديان چيره مي شود و مسلمانان وارث زمين مي شوند و كساني در زمين پديد مي ايند كه خدا آنها را دوست دارد و آنها نيز خدا را دوست دارند.

شایان ذکر است، “امام مهدی در حدیث ثقلین” به کوشش جمعی از نویسندگان مهدوی از سوی انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود روانه بازار نشر شده است.

 

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!