اگر حدیث غدیر قطعی است چرا 120 هزار نفر از آن سر باز زدند؟!!

0
emam-ali-14.jpg

بنابر روایات معتبر اهل سنت پیامبر (ص) فرمودند: «هر آنچه در قوم بنی اسراییل اتفاق می افتد، قدم به قدم و وجب به وجب در امت اسلام هم اتفاق خواهد افتاد.»

 
 

 یکی از شبهاتی که وهابیت در خصوص واقعه غدیر مطرح می کند آن است که اگر 120 هزار تن شاهد ماجرای غدیر بودند،  پس چرا پس از رحلت پیامبر (ص) با علی (ع) بیعت نکردند و این باور کردنی نیست که صحابه رسول خدا (ص) گوش به حرف او نکرده باشند و به سخن ایشان اهمیت ندهند. به منظور پاسخ به این شبهه با یک کارشناس کلام به گفتگو نشسته ایم که مشروح آن در ذیل عنوان می شود:

 

حجت الاسلام حسن اسداللهی سلطان آبادی، کارشناس ارشد کلام در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به شبهه یاد شده گفت: این ایراد پاسخی روشن و بدیهی دارد از این قرار اولا اینکه تعداد زیادی مساله حقی را بشنوند و زیر بار نروند، این مساله بارها در تاریخ اتفاق افتاده است.

 

وی ادامه داد: از جمله در جریان تنها گذاشتن هارون توسط قوم بنی اسرائیل که موسی (ع) وقتی ایشان را به جای خود قرار داد و به کوه رفت، قوم بنی اسرائیل هارون را تنها گذاشتند و گوساله پرست شدند در حالی که یقینا می دانستند گوساله پرستی شرک است و باطل.

 

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: همچنین خداوند در آیه 12 سوره مائده می فرماید: «وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ بَني‏ إِسْرائيلَ وَ بَعَثْنا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقيباً وَ … ؛ و همانا خداوند از بنی اسرائیل پیمان گرفت و از میان آنها دوازده نفر سرپرست و رئیس (برای دوازده قبیله) برانگیختیم و… .» و در آیه 13 همین سوره بیان می شود: «فَبِما نَقْضِهِمْ ميثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً يُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلى‏ خائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلاَّ قَليلاً مِنْهُمْ…»؛ پس آنها را به خاطر شکستنشان پیمان خود را لعنت کردیم (به مسخ صورت و قلب سیرت و سقوط حکومت محکوم نمودیم) و دل هایشان را سخت کردیم(به طوری که) سخنان(خدا) را از مواضع خود تحریف و جابه جا می کردند و سهمی به سزا از آنچه را (از علوم تورات و نشانه های نبوت پیامبر اسلام را (ص)) که بدان گوشزد شده بودند فراموش کردند… .

 

وی افزود: همچنین در ماجرای تالوت آمده است که ایشان به یارانش فرمود از آب نخورید اما آنها اهمیت نداده و آب آشامیدند یا در آیات دیگری از قرآن آمده: قلیل من عبادی الشکور… .

 

مشاور آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه اگر به این ماجراها دقت شود مشاهده می کنیم حق را عده زیادی می بینند، اما قبول نمی کنند، ابراز کرد: جالب این که در روایات معتبر اهل تسنن آمده است که پیامبر (ص) فرمودند: «هر آنچه در قوم بنی اسراییل اتفاق می افتد، قدم به قدم و وجب به وجب در امت اسلام هم اتفاق خواهد افتاد.»

 

وی عنوان کرد: از سوی دیگر نیز مشاهده می کنیم در جنگ احد، صحابه، پیامبر (ص) را تنها گذاشتند. همچنین در مراسم حج پیامبر(ص) سه مرتبه به یارانش فرمودند سر خود را بتراشند، اما آنها متاسفانه نتراشیدند. (صحیح بخاری، ج 3، ص 182)

 

حجت الاسلام اسداللهی با اشاره به دیگر پاسخ این ادعا خاطرنشان کرد: در هر حال برای اثبات حقانیت ماجرای غدیر اسناد و مدارک بسیار زیادی موجود است و جالب آن که کتاب صحیح مسلم ماجرای غدیر را ذکر کرده است و در جلد 7، صفحه 123 این کتاب آمده که پیامبر (ص) روز غدیر، حدیث ثقلین را بیان و فرمودند: انی تارک فیکم ثقلین: اولهما کتاب الله فیه الهدی فالنور … و اهل بیتی. و همچنین در ده ها کتاب اهل سنت ماجرای غدیر به طور صریح و قطعی ذکر شده است.

 

شبستان

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!