تاملی پدیدارشناسانه در کارکردهای انقلاب مهدوی در “جوهره مهدویت”

0
emam-mahdi-11.jpg

‘جوهره مهدویت’ مطالعه‏ای پدیدارشناسانه از پدیده مهدویت است که تلاش دارد جوهره مهدویت در رویکرد شیعه امامیه به عنوان رویکردی اصیل از بقیه موارد و ابعاد فرعی‏تر آن را بازشناسی کند.

 

 

 

به گزارش خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان؛ “جوهره مهدویت” مطالعه‏ای پدیدارشناسانه از پدیده مهدویت است که در فصل های تنوعات جوهری موعود باوری، جوهره مهدویت، نوید ظهور حق در زمین، امام بودن مهدی و موضوع ظهور حق، ویژگی های مهدی موعود و موضوع ظهور حق، فلسفه غیبت و موضوع ظهور حق و کارکردهای انقلاب مهدی و موضوع ظهور حق به نگارش درآمده است.
پیش فرض نویسنده این است که مهدویت یک واقعیت چند سطحی و ذوابعاد است و تقریرها و قرائت‏های گوناگونی دارد. سپس تلاش شده جوهره مهدویت در رویکرد شیعه امامیه به عنوان رویکردی اصیل از بقیه موارد و ابعاد فرعی‏تر آن بازشناسی شود. ظهور یافتن حق و حجت بودن امام در روی زمین جوهره اندیشه مهدویت است.
نویسنده در مقدمه کتاب متذکر شده است:
پیش از ورود به چنین تحقیقی، دو نکته درباره مهدویت در خور توجه است. نخست اینکه، این اندیشه مصداقی از اندیشه‌ای فرامذهبی و فراملیتی است که با عنوان‌هایی همچون اندیشه‌ی منجی موعود، موعود باوری، منجی باوری و احیاناً عناوین خاص تری مانند هزاره گرایی (MILLENIALISM) و مسیح باوری (MESSIANISM) شناخته می شود که بجز مهدویت مصادیق گوناگون دیگری نیز دارد. برای بازشناخت جوهره مهدویت، می توان از همین تنوع اندیشه های موعودی در جهان بهره جست.
این جستار خواهد کوشید با ارائه تنوعات جوهری این اندیشه در جهان، جایگاه مهدویت را در این جغرافیا معلوم کند.نکته دوم اینکه، آموزه ی مهدویت در اسلام تنها یک تقریر ندارد، بلکه مذاهب و مکتب های مختلف اسلامی به تبیین های مختلفی از این آموزه پرداخته اند.(2) اما از آنجا که آموزه مهدویت در میان مذاهب اسلامی در شیعه اثنی عشری از همه پویاتر، سرزنده تر و پردامنه تر است؛ در بحث از جوهره ی مهدویت نظر خویش را به مهدویت از دیدگاه شیعه اثنی عشری محدود می داریم و جوهره اندیشه منجی موعود در این مذهب را به مثابه نماینده ای برجسته از موعود باوری اسلامی باز می خوانیم.
به این ترتیب وقتی از جوهره مهدویت سخن می گوئیم؛ برآنیم که اندیشه منجی موعود در تشیع امامی اثنی عشری را با رویکردی پدیدارشناسانه چنان بکاویم که جوهره اصلی و اصیل آن، یا به تعبیری لُبّ لُباب این آموزه را، از وجوه و ابعاد فرعی تر و عارضی اش بازشناسیم. اما از آنجا که این امر با نیم نگاهی به گونه های مختلف از موعودباوری در جهان، بهتر برآید؛ پیش از هر چیز از باب مقدمه، مروری خواهیم داشت بر گونه‌های موعودباوری در جهان، تا شاید از این تناظر بهتر بتوان ویژگی ماهوی مهدویت را گمانه زد.
شایان ذکر است، “جوهره مهدویت (تاملی پدیدارشناسانه در کارکردهای انقلاب مهدوی)” نوشته علی موحدیان عطار در 50 صفحه و شمارگان 5 هزار نسخه ازسوی دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی(ع) روانه بازار نشر شد.

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!