تصویر انواع آخرالزمان در فیلم های هالیوود

0

خبرگزاری شبستان: هر حاکمیتی دارای تفکر و پشتوانه های ایدئولوژیک و قوانین مورد پسند خود است که با بهره مندی از کانال ها، سایت ها، صفحات روزنامه ها و مجلات حرف و ایده خود را به مردم القا می کند و با حاکمیت طرز فکرش، حکومت ظاهریش را ادامه و ریشه دار می کند.

در جامعه جهانی امروز که به واسطه وسائل ارتباط جمعی عصر اطلاعات نامیده شده است. آنهایی که قدرت رسانه ای قوی تری دارند، در جنگ نرم که هجوم لشکریان فرهنگی با یکدیگر است را پیروزمندانه طی می کنند و در پی فتح قله های بعدی و خاکریزهای کوچک و بزرگ دشمن هستند.

در این مجال درصددیم تا با نگاهی به کتاب “هالیوود، رسانه در آخرالزمان” نوشته حجت الاسلام محمد لک علی آبادی به تبیین و روشنگری این مساله بپردازیم.

انواع آخرالزمان در هالیوود

در هالیوود انواع آخرالزمان ها به تصویر کشیده شده است. در کتاب “پیشگویی ها و آخرالزمان” گونه های مختلف آن را به پنج گروه تقسیم کرده است:

1- آخرالزمان تکنولوژیک: ساخته های دست بشر روزی بر ضد او می شورند و تکنولوژی دشمن خالقش خواهد شد. این موضوع در این فیلم به تصویر کشیده شده است: دکتر فرانکشتاین، ترمیناتور و ماتریسک یک و دو.

منجی در این آثار معمولا یک انسان دانا و شجاع (و البته آمریکایی) است که با شهامت و دانش خود پیروانش را هدایت می کند و دشمن را که همان مخلوق اوست شکست می دهد، دقت کنید به نوع رهبری مورفیس و نئو در ماتریکس و این که نئو یا منجی خود یک تکنسین کامپیوتر است که بر ضد ابر کامپیوتر و فضای مجازی قیام می کند.

2- آخرالزمان طبیعی: بالاخره طبیعت که مورد هجوم انسان قرار گرفته و انواع آلودگی های زیستی در آن پدید آمده است، علیه نسل بشر عصیان می کند و وقایعی چون سیل، زلزله، گردباد و آتشفشان های عظیم یا برخورد شهاب سنگ ها را موجب می شود، یا چون انسان در ژنتیک دستکاری کرده و در واقع در کار خدا دخالت نموده است، هیولاهای ناشناخته قرون اولیه حیات بشر بر زمین پدیدار می شوند و انسان را محاصه می کنند.

در اینجا نیز منجی همانی است که در بالا اشاره شد و البته ویژگی مهمش آمریکایی بودن اوست مانند فیلم های برخورد عمیق، آرماگدون، قله دانته، دنیای آب، گودزیلا و پارک ژوراسیک.

3- آخرالزمان دینی: مهمترین رویکرد سینمای هالیوود است که به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم شرایط آخرالزمانی را به تصویر می کشد. در این مرود نیروی شر یا شیطان با وسوسه هایش یا با حضور فیزیکی اش یا ضد مسیح (آنتی کرایست) یا دجال که در زمان خاصی از زندان خود رها می شود و حیات بشر را تهدید می کند.

منجی نیز طبیعی است که یک متدین (کشیش یا قدیس) است که سحر شیطان را باطل می کند، (این منجی هم آمریکایی است) به فیلم هایی نظیر جن گیر یک و دو، طالع نحس و پایان روزگار دقت کنید.

4- آخرالزمان علمی_ تخیلی: در این روش سینماگران واقعیت و خیال را با هم تلفیق کرده و به مقصود خود رسانند. نیروهای شر همان فضایی ها هستند که از آن سوی کهکشان و از اعماق تاریک فضا به زمین حمله ور می شوند و منجی در این جا نیز با داشن و شجاعت خود مهاجمان فضایی را از بین می برد. (یک آمریکایی) مانند مجموعه فیلم های بیگانه، روز استقلال، عنصر پنجم و مجموعه جنگ ستارگان.

5- آخرالزمان اسطوره ای افسانه ای: این نوع اخیرا بسیار مورد توجه هالیوود قرار گرفته و انواع فیلم های تولید شده در این باره نشان دهنده نوعی علاقه هالیوود به طرح آن است. سری سه گانه ارباب حلقه ها و سری فیلم های هری پاتر که اکنون فیلم ها و کتاب های آن بسیار پرفروش شده و سود سرشاری را نصیب سازندگان آمریکایی کرده، از این گونه است.

از دیگر فیلم های این گونه می توان مومیایی، بازگشت مومیایی، عقرب شاه، جادوگر مرلین و … را نام برد. در این فیلم ها یک هیولای نادیده یا جادوگر وحشتناک و افسانه ای زندگی انسان ها را تهدید می کند و منجی و یارانش باید به سرزمین اسرارآمیز این هیولا سفر کنند و با زیرکی و توانایی خود با او بجنگند زیرا او را فقط با سلاح خای اسرار آمیز و جادویی مثل خودش می توان از میان برداشت سرانجام هم با کشف یک طلسم یا ابزاری سحر آمیز نماد شر و بدی از بین می رود.

محتوای تمام این فیلم ها برگرفته از آموزه های مسحیت و یهودیت است و در آنها نشانه های فراوانی از این آموزه ها به چشم می خورد. در 95 درصد این فیلم ها منجی یک آمریکایی خوب است که یا مسیحی است یا یهودی، آدم های بد ماجرا هم یا شرقی هستند یا مسلمان یا یک شرقی مسلمان و عمدتا از نژاد عرب.

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!