جریان سازی غرب از پیشگویی ظهور امام عصر(ع) میان اهل سنت

0

 اهل سنت در فضای مجازی فعالیت وسیعی در زمینه پیشگویی زمان ظهور امام مهدی(ع) صورت داده و سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ را سال ظهور معین کرده اند. نکته قابل تامل حساسیت این موضوع توسط چند سایت غربی جریان اوانجلیستی مسیحیت است.

چنانکه در نوشتار پیشین گذشت، گروهی از اهل سنت در فضای مجازی فعالیت وسیعی در زمینه پیشگویی زمان ظهور امام مهدی(ع) صورت داده اند و سال 2015-2016 را به عنوان سال ظهور ایشان معین نموده اند. نکته قابل تامل در این موضوع، حساسیت، توجه و انعکاس این موضوع توسط چندین سایت غربی است که از قضا غالباً متعلق به جریان اوانجلیستی مسیحیت هستند. در این نوشتار به شیوه انعکاس و بازخورد این پیشگویی در چند پایگاه غربی می پردازیم.       

سایت These Christian Times در مطلبی با عنوان “پیشگویی سایت مهم مسلمانان در مورد ظهور مهدی در 2016 و بازگشت عیسی در 2022” به انعکاس این پیشگویی پرداخته است.[1] در ابتدای این مطلب –که در تاریخ 7 مارس 2015، 16 اسفند 93 نوشته شده-  عبارت معروف انجیل متی (24:36) خودنمایی می کند: “از آن روز و آن ساعت هیچ کس خبر ندارد نه انسانی و نه فرشته آسمانی مگر خداوند پدر” ابتدا این سایت در صدد معرفی مهدی(ع) بر می آید:

مهدی(ع) به صراحت در قرآن عنوان نشده بلکه در تعالیم {حضرت} محمد که به عنوان حدیث شناخته می شود، ذکر شده است. برخی مسلمانان بر این باورند که او برای حکومتی 7 ساله باز می گردد و همه بدیها را ریشه کن می نماید. حکومت او در دوره 7 ساله بسیار شبیه پادشاه دوران رنج و محنت[2] است که با مشت آهنین سعی در از بین بردن مسیحیت و مردم یهودی از روی زمین می نماید. چنانچه در کتاب دانیال 9:27 آمده، او در نقش مصلح ظهور می کند ولی حقیقت او اصلاح گری نیست.

همانگونه که دیده می شود نویسنده سریعا حکومت امام مهدی(ع) را با دوران سخت رنج و محنت مشابهت داده و سعی در تطبیق آن حضرت با فردی است که دشمن مسیحیت، یهودیت و صلح و ایمان است. این خط سیر بر گرفته و ادامه دهنده همان نظریه مشهور ضدمسیح اسلامی است. در این راستا نویسنده به سراغ ادعای داعش در مورد ظهور قریب الوقوع عیسی نیز می رود و آنرا مدعای تمام مسلمانان القا نموده و از آن به عنوان شاهد بر مدعایش بهره می برد:

داعش در انتظار بازگشت عیسی است اما آنها تنها سیل خشم خداوند را جاری می کنند. روز داوری فرامی رسد اما پیش از آنروز این مهدی(ع) نیست که می آید؛ بلکه فرزند هلاکت و گناه است که در آستانه ظهور مسیح بر زمین حکم می راند… مسلمانان در انتظار یک منجی باشکوهند که زمین را از کفار نجات دهد ولی آن کسی که در انتظار او هستند کسی جز ضدمسیح (Antichrist) نیست!

لئو هومن نویسنده دیگری است که در مقاله خود با عنوان “آیا مهدی در سال 2016 بازمی گردد؟ و آیا عیسی پس از او می آید؟؛ سایت مهم مسلمانان اعلام رسمی می نماید” به انعکاس پیشگویی سایت discoveringIslam  رفته است. این مقاله که در سایت WND پایگاه اصلی تفکر ضدمسیح اسلامی و نویسندگانی همچون ریچاردسون، شعیبات و روزنبرگ در تاریخ 30 مارس 2015 (مصادف با 10 فروردین 94) منتشر شده[3]، چنین می خوانیم

این تنها مسیحیان اوانجلیست نیستند که احساس می کنند چیزی در دنیا در حال تغییر است و به دوران پایان تاریخ وارد شده ایم؛ بلکه مسلمانان نیز مشتاقانه در انتظار مسیحا و منجی خویشند. در آخرین نمونه از این تمایلات منجی گرایانه، سایت مهمی که در زمینه اسلام سنی فعال است حکم به ظهور منجی اسلامی –مهدی- در سال 2016 داده و معتقد است عیسای مسلمانان در سال 2022 می آید تا جهان را برای تسلط اسلام تصرف کند… قرآن و کتاب مقدس در مورد آخرالزمان روایتی مشابه ولی مخالف یکدیگر دارند به عنوان مثال دجال کتاب مقدس بسیار شبیه منجی اسلام است و یا چهره ای که مسلمانان به عنوان دجال بدان باور دارند مشابه چهره مسیح در کتاب مقدس است. از نظر قرآن عیسی به زمین باز می گردد ولی با هدف شکستن صلیب و اجبار تمام مسیحیان جهان به پذیرش اسلام.

چنانکه در عبارت بالا دیده می شود، دوباره در این نوشتار نویسنده پس از عنوان نمودن پیشگویی سایت اسلامی، به سرعت در صدد القاء تضاد شدید نگاه آخرالزمانی اسلام و مسیحیت برآمده و عباراتی به کار برده می شود که کاملا برگرفته از نظریه ضدمسیح اسلامی است. بنابراین عجیب نیست وقتی در ادامه مقاله نویسنده به دنبال نقل قول از جوئل ریچاردسون نویسنده کتاب معروف ضدمسیح اسلامی می رود و از قول او چنین می نویسد:

باید توجه داشت –باور به ظهور مهدی(ع) در آینده نزدیک- تنها عقیده اقلیت کوچک و عناصر افراطی مسلمان نیست بلکه حتی بسیاری از جریان اصلی مسلمانان نیز در حال حاضر بر این باورند که آخرالزمان در پیش روی ماست. بسیاری مسلمانان در سراسر جهان وقایع کنونی در سوریه و عراق را به عنوان تایید کننده احادیث نبوی در مورد آخرالزمان می دانند و معتقدند بنابر روایات این حوادث به بازگشت عیسی مسیح مسلمان و مهدی منجر می شود… باید توجه کرد گرچه از نظر ما هیچ یک از این پیشگویی ها حقیقت ندارد ولی باید کلیسا و جامعه مسیحی از عواقب وحشتناک این عقیده مطلع باشد ولی امروزه به ندرت مسیحیان از روایات نادرست اسلامی که در حال حاضر گمراه کننده بخش بزرگی از بشر است، مطلعند و بدان می اندیشند.[4]

نویسنده این مقاله فرصت را غنیمت شمارده و به تمایلات آخرالزمانی حاکمان ایران اشاره می کند و دستیابی به بمب هسته ای در ایران را در راستای زمینه سازی ظهور مهدی امام دوازدهم شیعیان تلقی می نماید. نقطه ثقل این مقاله را شاید بتوان در جمله ای دانست که هومن از جوئل روزنبرگ نویسنده رمان امام دوازدهم و تحلیلگر مسائل خاور میانه نقل می کند:

The greatest danger to the world is not merely radical Islam, but apocalyptic Islam.

بزرگترین خطر برای جهان صرفاً اسلام افراطی و رادیکال نیست بلکه اسلام آخرالزمانی بزرگترین تهدید جهانی است.

*****

چند نکته در این زمینه قابل توجه است:

علاوه بر دو سایت فوق، سایت های دیگری همچون Prophecy News Watch در اینجا،Christian Today در اینجا و Bible-Prophecy در اینجا، پیشگویی سایت discoveringIslam را پوشش داده اند.

شیوه پوشش، القاء ترس در مخاطب مسیحی از نگاه آخرالزمانی اسلام، تلفیق مطالب صحیح و ناصحیح، تعمیم رفتار گروه های افراطی همچون داعش به تمامی مسلمانان و … از جمله مواردی است که در لابلای این مقالات مشهود است.

نکته مهم و قابل تامل ایجاد جریان رسانه ای است که به سرعت پس از اتفاقی ولو محدود در زمینه منجی گرایی اسلامی در اینگونه رسانه های غربی رخ می دهد و در صدد بهره برداری منفی از فضای ایجاد شده بر آمده اند.

 

پی نوشت ها؛

– http://thesechristiantimes.com/2015/03/07/major-muslim-website-predicts-mahdi-will-return-in-2016-and-jesus-returns-2022/

Tribulation[2]

– http://www.wnd.com/2015/03/mahdi-to-return-by-2016-followed-by-jesus/[3]

4- متن مختصر شده است.

بررسی و ترجمه: زهیر دهقانی آرانی

شبستان

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!