علامه شیخ علی کورانی: ظهور “داعش” نشانه نزدیک شدن ظهور حضرت مهدی است

9
namaye.jpg

حضرت امیر علیه السلام اشاره هایی به این افراد وحشی داشته اند. حضرت فرمودند که القابشان به نام شهرها است، پرچمشان سیاه، موهایشان همانند زنان، گروهی وحشی هستند که از شام حرکت می کنند و به طرف عراق می آیند، هم اکنون هم این مساله را مشاهده می کنیم. من در برخی از روایت ها خواندم که این گروه حتی به ترکیه حمله خواهند کرد ولی نتیجه ای نخواهند دید، بعد از حمله این گروه به ترکیه، متوقع هستیم که سفیانی در شام خود را مطرح کند.

 

 
 
به گزارش شیعه آنلاین، علامه شیخ «علی کورانی» نویسنده کتاب معروف “عصر ظهور” از روحانیون لبنانی مقیم قم است که کمتر شیعه ای در جهان عرب وجود دارد که وی را نشناسد. او به دلیل تسلط داشتن بر مبحث مهدویت و به ویژه مباحث مربوط به حکومت منجی عالم بشریت، حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، از شهرت خاصی برخوردار شده است. در همین راستا خبرنگار شیعه آنلاین در قم، گفتگویی اختصاصی با وی انجام داده که به شرح ذیل است:

* باعرض سلام و ادب جناب علامه بزرگوار، در ابتدای گفتگو از شما می خواهیم که کمی از خود برای ما بگویید …

با سلام خدمت شما و سایت بسیار پسندیده و نیکوی شیعه آنلاین.. در ابتدا من از شما و تمامی دست اندرکاران این سایت قدر دانی می کنم و امیدوارم در راه نشر و دفاع از فرهنگ شیعه موفق باشید. بنده پس از تحصیل مقدمات حوزوی در لبنان برای ادامه تحصیل به نجف اشرف رفتم. در آنجا از محضر اساتید بزرگ همچون; شهید محمدباقر صدر و مرحوم آیت الله خویی بهره گرفتم و در کنار درس به کار تالیف و تبلیغ نیز مشغول بودم.

اولین کتابی که درباره امام زمان نوشتم «الممهدون للمهدی» (هموار کنندگان راه مهدی) بود که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نوشته شده و در موضوع علائم ظهور آن حضرت است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و این نهضت بزرگی که رخ داد و همه مسلمانان را شادمان نمود خود به خود ذهنم را متوجه روایاتی کرد که در باره اهل مشرق از ائمه علیهم السلام رسیده و اینکه اینان آماده کنندگان زمینه قیام حضرت مهدی(عج) هستند.

به خاطر علاقه ای که به انقلاب داشتم، به دنبال جمع آوری این گونه روایات رفتم که نتیجه آن کتاب «عصرالظهور» شد که کتابی عمومی و برای همگان مفید است. این کار روایی مرا علاقه مندتر کرد تا آنکه موضوع را در سطح وسیع تری دنبال کنم نیاز به کار گروهی داشت موضوع را با مرحوم سید عباس مهری، مؤسس «مؤسسة المعارف الاسلامیة» در میان گذاشتم.

ایشان موافقت کردند که در آن مؤسسه با جمعی از محققان آنجا کار را شروع کنیم و پس از حدود پنج سال کار جمعی موفق شدیم تمامی روایاتی را که درباره حضرت مهدی (عج) است از منابع روایی شیعه و سنی جمع آوری نموده و در پنج جلد به نام «معجم احادیث الامام المهدی(عج)» منتشر نماییم و امیدواریم مورد رضای خداوند و قبول امام زمان (عج) واقع شود. البته این مجموعه به کامپیوتر نیز داده شد و به صورت دیسکت در سطح جهانی در اختیار محققان و علاقه مندان قرار گرفته است.

ناگفته نماند که این مجموعه با همه تلاشی که شده است، هنوز کامل نیست و می توان گفت حدود پنج تا ده درصد از احادیث در مآخذ و منابع باقی مانده که در این مجموعه وجود ندارد.

* اوضاع کنونی در منطقه خاصه در عراق، آیا این حوادث ربطی به ظهور دارد؟

بدون شک حوادثی که هم اکنون در منطقه خاصه در عراق، و آنچه که در عراق می گذرد علامت است، حوادثی که هم اکنون در عراق می گذرد، حوادثی است که از طریق روایت به ما رسیده است.

برای مثال روایتی از “صدام” نقل شده است وی به نام “صبانی” ذکر شده، که اهل عراق او را می کشند و وقتی که سفیانی خروج می کند و شیخ صبانی همان صدام است و بعضی می گویند مکانش در تکریت است و در دمشق به قتل می رسد. احتمال می دهیم صدام باشد.

* هم اکنون گروه های تکفیری از جمله داعش، ادعای تسخیر ممالک اسلامی می کند و شیعه را به نابودی تهدید می کند. از داعش برای ما بگویید؟

حضرت امیر علیه السلام اشاره هایی به این افراد وحشی داشته اند. حضرت فرمودند که القابشان به نام شهرها است، پرچمشان سیاه، موهایشان همانند زنان، گروهی وحشی هستند که از شام حرکت می کنند و به طرف عراق می آیند، هم اکنون هم این مساله را مشاهده می کنیم. من در برخی از روایت ها خواندم که این گروه حتی به ترکیه حمله خواهند کرد ولی نتیجه ای نخواهند دید، بعد از حمله این گروه به ترکیه، متوقع هستیم که سفیانی در شام خود را مطرح کند.

* حکومت جهانی حضرت چه هنگام محقق می شود؟

ما از اینکه درباره تحقق زمان ظهور به طور قطع سخن بگوییم نهی شده ایم ولی در نزد شیعه علاماتی برای ظهور است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام آنها را ذکر کرده اند. آنطور که ما فهمیدیم این علامت ها نزدیک هستند، و الان ما در عصر ظهور هستیم اما تعیین وقت ظهور ممکن نیست. منظورم توقیت نیست، منظورم این است که در چه برهه ای از تاریخ و در چه شرایطی خاص ظهور انجام می گیرد.

* منظورتان حوادث و اتفاقات سال ظهور است؟

بله، دقیقا. جریانات زیادی به وقوع می پیوندد، من معتقدم، تمرکز سیاست جهانی در عراق مسئله مهمی است. عصر ما با هر عصری فرق می کند؛ چرا که انقلاب ایران پرونده شیعه در جهان امروزی را باز کرده و نشان داده است که در سیاست جهانی چیز جدیدی است، حوادث و اتفاقاتی که در این عصر افتاده است نزد شیعه از علامات ظهور است.

از ماه رجب تا محرم حوادثی پیش می آید (6 ماه قبل از ظهور) ما روایاتی هم در این زمینه داریم، که مثلاً در رجب یمانی و سفیانی می آید یا اینکه خداوند متعال در یک شب امرش را ظاهر می کند و همچنین داریم که ایشان در هشت ماه به طور خیلی سریع، بر مناطق اسلامی جهان تسلط می یابد، و همچنین از عقاید شیعه است که اتفاقاتی می افتد که شهرها و حکومتهای اسلامی طی آن حوادث به بن بست می رسند، این بن بست و گره فقط به دست حضرت (ع) باز می شود، پس حوادثی که منجر به ظهور حضرت می شوند زیاد هستند مثلاً در تفاسیر ذیل آیه «سنریهم آیاتنا فی آفاق و فی انفسهم» آمده است که ممکن است منظور از «آیاتنا فی آفاق» علاماتی مختلف مثل باد و… باشد، همچنین در شهرها حکامی وجود دارند که از اطاعت حضرت سرباز می زنند.

* ویژگی ها و خصائص حکومت جهانی حضرت چیست؟

البته محدود کردن ویژگی ها و خصائص حکومت حضرت سخت است اما آنچه که هست این است که همه چیز جدید است، همه حکومت حضرت جدید است، من معتقدم که حکومت، دنیا، زندگی، شناخت، و نظام، همه چیز جدید است، همه حکومت حضرت جدید است، ما به هیچ عنوان نمی توانیم حکومت حضرت را با آن چیزی که الان از حکومتها می دانیم مقایسه کنیم و حتی نمی توانیم حکومت حضرت را توصیف کنیم. برای مثال: قوانین، وزارت داخلی، وزارت خارجی، آزادی، همه اینها در حکومت حضرت به طور دیگری هستند. مثلاً وضع اقتصادی کاملاً فرق می کند، تعاملات، فهم مردم، شناختشان، همه اینها، همه اینها جدیدند.

* دوران قبل از ظهور علائم چگونه است؟

دقیقا مثل الان. ان شاءاللّه، گفتم، مسلمان ها به یک راه بسته می رسند، نظام های جهانی همه شان شفاف می شوند، زمین پر از ظلم و جور می شود حتی ظلم و ستم آمریکا را در خانه هایمان حس می کنیم. مردم از دین فرار می کنند و در اینجاست که یک توجه عمیقی به دین می شود و مردم پیوسته نام حضرت را می برند و نام او را به نیکی یاد می کنند.

* چطور در آن فضای که همه اش ظلم و فساد و جور است ما می توانیم یک فضای جدید ببینیم؟

البته، انحراف هست اما در یک زمانی مردم ناجی و نجات را می خواهند، اینهایی که دین دارند خواستار نجات می شوند البته کمند، ولیکن مردم نظامها و افکار موجود را طرد می کنند نظام سرمایه داری، کمونیست، دموکراسی و… و از چیز جدیدی آگاه می شوند و…

* وقتی حکومت حضرت به پا می شود چه کسانی متنعم و بهره مند می شوند؟ شیعیان، مسلمانها، موجودات؟

شیعیان، حاکمان در روی زمین می شوند، اما کدام شیعه؟ خیلی از شیعه ها مخالف حضرت می شوند، و خیلی از غربی ها با امامند، و با او همراهند، پس اینجا ما یک تغییری در حرکت شیعه داریم، اما کسانی که شیعه هستند که در ماه های اول دور ایشان جمع می شوند، اینها همان حاکمان جهان هستند، تبعا 313 نفر هستند، اینها کسانی هستند که خداوند آنها را از اقصی نقاط دنیا انتخاب می کند.

* این 313 نفر را آیا می شود در روایات پیدا کرد که چه کسانی هستند؟

از اقصی نقاط دنیا هستند، روایاتی که می گویند از تهران 5 نفر، از گیلان 5 نفر، از بحرین فلان مقدار و… اصلاً سند ندارند. روایاتی هم که شهرهای اینها را مشخص می کند اصل نیستند. حتی برای یکی از علمای شیعه این چیزها ثابت نشده است، و نص روایی قطعی که ما داریم این است که خداوند آنها را جمع می کند در یک شب از اطراف دنیا.

* مدت حکومت حضرت چقدر است؟

در یک روایتی که از منابع سنی است آمده است که ایشان 7 سال حکومت می کنند. بعدش هم کشته می شند و بعدش قحطانی ظهور می کند. البته این روایت سندی ندارد. شاید اصلش این باشد که صلح با روم 7 سال ادامه پیدا می کند. حضرت مسیح (ع) بین حضرت و روم واسطه می شوند، رومی ها 7 سال به صلح پایبندند، ولی بعد از 7 سال آن را نقض می کنند.

نزد ما علمای شیعه حکومت حضرت بسیار طول می کشد نمی شود قبول کرد که ایشان 7 سال فقط حکومت می کنند، آنچه که مهم است این است که حکومت حضرت صدها سال طول می کشد و بعدش در عالم وضع دیگری به وجود می آید.

* وظایف شیعیان در عصر غیبت با توجه به روایات چیست؟

اولین وظیفه شناخت درست خود امام علیه السلام که در روایت آمده: من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة.

پس از شناخت عمل کردن به وظایف و دستورات شرع مقدس و کارهایی که امام زمان اروحنا لتراب مقدمه فدا می پسندد و پیروی از علماء و فقها و کسانی که در عصر غیبت نائب آن حضرت محسوب می شوند. و سومین وظیفه که بیشتر متوجه علماء و حوزویان است پاسخ گویی به شبهاتی است که از جانب مخالفان در باره حضرت و اهداف و مکتب ایشان مطرح می شود و پاسداری از عقیده مهدویت.

* جناب شیخ علی کورانی عاملی از بنده از طرف خود و سایر همکارانم در سایت شیعه آنلاین از شما کمال تشکر و قدردانی را دارم…

من هم به نوبه خودم از شما سپاسگزارم و امیدوارم بتوانید در فضای مجازی استخوانی در گلوی دشمنان اهل بیت علیهم السلام باشید. والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

Loading

9 COMMENTS

  1. با سلام من فکر میکنم جریان های ظهور سیدالحسن یمانی ، شروع حملات وحشیانه تکفیری ها و داعش را دارد صهیونیسم وغرب اجرا میکند و دلیل که من دارم بمیان آمده فیلمهای ظهوریا arrival و متعاقب آن عملکرد ها تکفیری ها و معرفی یمانی بوسیله این فیلمها است خداوند به حق پیامبر وآلش مارا درفتنه های آخر الزمان حفظ ودرصراط المستقیم ثابت قدم بدارد.

  2. عجیبه که مطلب تاریخ انتشار ندارد.
    اینطور نمی دانیم این بیانات علامه کورانی مربوط به چه زمانی است؟

  3. بسم الله الرحمن الرحیم.
    اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب العصر و الزمان حضرت بقیة الله الاعظم قائم آل محمد(ص) مهدی آخرالزمان(عجل الله تعالی فرجه) .

  4. با سلام
    اللهم عجل لولیک الفرج
    توصیه ای از امام زمان عج دعای غریق رو زیاد بخونید

    توی یکی از کتابهای مهدویت در مورد زمان زمامداری حکومت جهانی مهدوی روایتی مطالع کردم

    که خلافت مولایم صاحب العصر و الزمان مدت ۷ سال است که روزهایش ۱۰برابر روزهای کنونی است
    ساعتها روزها هفته ها ماهها سالها ۱۰برابر میشود یعنی به سالهای ما ۷۰سال
    بعد از ایشان ابا عبدالله الحسین علیه السلام رجعت میکنند و به مدت ۳۰۹سال به مدتی که اصحاب کهف در خواب بودند خلافت خواهند کرد

    ان شاءالله تمام محبین و شیعیان اهل بیت علیه السلام توفیق و سعادت داشته باشند که زمان ظهور را درک کنند

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!