موضوعی که برای چندمین بار مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفت

0
موضوع فرهنگ از چنان اهمیتی برخوردار است که شاید در عناصر ذکر شده توسط رهبر انقلاب به عنوان عناصر اقتدار ملی این عنصر از حیاتی ترین نقش ها برخوردار است و به همین دلیل در سالهای متمادی به صورت جدی در کنار موضوعات دیگر مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ نیوز: سال 1393 بود که مقام معظم رهبری در بیانی به صورت ویژه عناصر اقتدار ملی را اینگونه برشمردند: اقتصاد، فرهنگ و علم. سه عنصری که در طی سالهای گذشته ابعاد مختلفی از آن به عنوان اسامی سال در نظر گرفته شده بود و در عین حال هر ساله انتظار می رفته است تا نام برگزیده شده در ابعاد گوناگون زندگی مورد توجه قرار گیرد.
 
با نگاهی به اسامی سالها و همچنین گزارشی که از سالی که مزین به آن نام شده است شاید بتوان این موضوع را به عنوان ابتدایی ترین نتیجه مورد توجه قرار داد و آن اینکه شاید بیشتر مواقع گزارشها و تبلیغات رنگین در سال خودنمایی بیشتری تا اصل موضوع داشته است.
 
اساساً نامگذاری سالها با توجه به دغدغه مندی معظم له نسبت به جامعه صورت می گیرد و همین موضوع کافی است تا با توجه به چنین محورهایی به راحتی مسیر پیشرفت و تعالی را طی کرد زیرا با توجه به تمرکز کلیه نهادهای کشور بر این موضوعات می توان، نتیجه مطلوب و مثمرثمری را گرفت.
 
 
سال 95 و نامگذاری آن با نام اقتصاد مقاومتی و در ادامه آن تاکید بر لزوم عزم و اراده در تحقق این شعار باردیگر اهمیت یکی از عناصر سه گانه اقتدار ملی با نام اقتصاد را مورد توجه قرار داد و می طلبد بر این مهم با توجه به شرایط فعلی اهتمامی جدی صورت گیرد.
 
اما نکته ای که در میانه سخنرانی ایشان در صحن امام خمینی حرم مطهر رضوی خودنمایی می کرد که در سالهای گذشته نیز با همین ادبیات به آن اشاره شده بود موضوع فرهنگ و به صورت جزئی اقدامات خودجوشی بود که توسط عناصر فرهنگی صورت می گیرد.
 
برکسی پوشیده نیست که موضوع فرهنگ از چنان اهمیتی برخوردار است که شاید در عناصر ذکر شده توسط رهبر انقلاب به عنوان عناصر اقتدار ملی این عنصر از حیاتی ترین نقش ها برخوردار است و به همین دلیل در سالهای متمادی به صورت جدی در کنار موضوعات دیگر مورد توجه قرار گرفته است.
 
ایشان در سال 93 ضمن بیان اطلاع از اقدامات خودجوش فرهنگی که در کشور صورت می گیرد با تشویق ویژه نسبت به این امر جدیت و ادامه دار بودن آن را مورد تاکید قرار دادند. روز گذشته نیز در حرم رضوی باردیگر این موضوع را مورد توجه و تأکید قرار  دادند:
 
“شهید اوینی و مرحوم سلحشور در زمینه فرهنگی پیش آهنگ بودند؛ این ها پیشروان کارهای انقلابی در کشور هستند و بارها تاکید کردم که نیروهای حزب‌اللهی و انقلابی را باید گرامی بداریم.
 
 مسائل فرهنگی بسیار مهم است و اهمیت بسیار زیادی می دهم. مجموعه های خودجوش مردمی که کار فرهنگی می کنند که در سراسر کشور هزاران مجموعه خودجوش مردمی است که دارند کار می کنند و فکر می کنند و کار فرهنگی می کنند باید روز به روز توسعه پیدا کنند و دستگاه های دولتی به این ها کمک کنند و به جای اینکه اغوش خود را به روی کسانی که نظام و ارزش های اسلامی را قبول ندارند باز کنند به روی بچه های حزب‌اللهی و انقلابی باز کنند.
 
کار های فرهنگی با ارزش دارد انجام می گیرد و در تمام زمینه ها می توانند جوانان انقلابی کار کنند، امروز و فردا برای جوانان است. جوانان بدانند که اگر شما در میدان باشید و اگر باور به خود داشته باشید امریکا و بزرگتر از امریکا هیچ غلطی نمی توانند بکنند.”
 
در اشارات صورت گرفته می توان چند نکته را به صورت موضوعی در ابتدای سال مورد توجه و تأکید قرار داد تا در سال جدید ضمن خط مشی قرار دادن ابعاد مختلف این اتفاقات بتوان اقدامات مثمر ثمری را در این زمینه انجام داد:
 
1-  توجه به نیروهای حزب اللهی و انقلابی پیش آهنگ در عرصه های مختلف من جمله فرهنگی از موضوعات مورد تاکید بود. در حقیقت شاید فعالیتهای گسترده ای در کشور در حال انجام باشد. اما گزینه انقلابی و حزب اللهی بودن مهمترین نقشی که می تواند داشته باشد این است که فعالیت از مسیر و خط ریلی که ترسیم شده است حرکت مطلوبی خواهد داشت.
 
2- اهمیت دادن به مسائل فرهنگی که اینبار نیز مورد توجه ایشان قرار گرفت، لزوم برنامه ریزی و حرکت آگاهانه در این مسیر را مشخص می کند. در شرایطی که توسط شبکه های مختلف ماهواره ای، رخنه های فرهنگی در پوشاک، آداب و رسوم و دیگر بخش های مختلف زندگی به صورت کاملا نامحسوس در حال ایجاد است این توجه ویژه اگر در کلیه نهادهای مرتبط دیده نشود نمی توان امید به پیشرفت و تعالی فرهنگی نیز داشت.
 
3- خودجوش بودن فعالیتها و توجه دادن به آن، به دلیل حجم گسترده ای از فعالیتهاست که در جای جای کشور در حال شکل گیری و فعالیت است. کانونهای فرهنگی مساجد، جلسات قرآن، هیئات مذهبی و حتی حضور نیروهای مذهبی در شبکه های اجتماعی و هزاران فعالیت دیگر می تواند از مصادیق این اتفاق باشد.
 
نکته جالب توجه در امور فرهنگی تأکید به عنصر خودجوش بودن فعالیتهاست که دلایلی از جمله ثمربخش بودن آن به دلیل حضور مویرگی در حیات فرهنگی کشور و همچنین آشنایی بیشتر با دغدغه ها به دلیل رویارویی مستقیم با نسل جوان و انقلابی و موضوعات دیگر مورد توجه می باشد.
 
اما در این میان ذکر نکته ای مورد توجه است که شاید بهترین حالت ثمربخشی در حیطه فرهنگی فعالیت نیروهای خودجوش و در عین حال حمایت ارگانها و سازمانهای مرتبط در این زمینه می باشد.
 
شورای انقلاب فرهنگی به عنوان متولی فرهنگی بهترین کاری که می تواند در این زمینه انجام دهد حمایت مادی و معنوی از چنین تحرکاتی است. به نظر می رسد با وجود مورد توجه قرار گرفتن این موضوع توسط رهبر انقلاب حرکت پر جهشی در این زمینه صورت نگرفته است. در یک کلام انجام کار توسط مردم و هدایت توسط دولت.
 
4- ارائه کمکهای فکری به NGOهای موجود در کشور همچون هیئت ها ، بنیادهای دینی و مؤسسات خیریه و همچنین کمک های مالی به آنها از مهمترین محورهای فعالیت در امور فرهنگی باید قرار گیرد. برگزاری سازمانی مراسمها و برنامه های فرهنگی در کشور و هزینه های گزاف برای آن دور از شأن جایگاه با مسمای فرهنگ در کشور می باشد. اتفاقی که گاه به دلیل عدم آشنایی با نیازهای فرهنگی مخاطبین و به دلیل عدم حضور نیروهای مؤمن و انقلابی از ناکجا آبادهایی سردر می آورد که بیان آن در این مجال نمی گنجد.
 
5- توجه به شورای انقلاب فرهنگی به صورت ویژه به عنوان مغز متفکر فرهنگی چند محور را شفاف می کند: اولاً نسبت به فعالیتهای نیمه تمام فرهنگی توجه ویژه شود. ثانیا در زمینه چنین فعالیت هایی ضمن دغدغه مندی در مصوبات نسبت به حمایت ویژه و کاربردی نقش آفرینی صورت گیرد.
 
امید می رود با تغییر رویکرد جدی نسبت به عناصر خودجوش فرهنگی در کل کشور باعث تعالی فرهنگی در کلیه زمینه ها باشیم. تولیدات فرهنگی منطبق با اصول اسلامی و دینی، حضور در سینمای انقلابی برای اقشار مختلف ، تهیه خوراک فرهنگی برای کودکان و نوجوانان و هزاران موضوع و سرفصل دیگری که دامنه وسیع آن فراتر از بیان در این سطور می باشد همگی دلیلی بر اهمیت موضوعی به نام فرهنگ و همچنین حمایت از عناصر فرهنگی است.

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!