میرباقری: عزم پذیرش ولایت؛ بشریت را آماده ظهور می کند

0

IMAGE634491727922471634 جامعه عصر ظهور جامعه ای است که همه شئون جامعه بر محور ولی الله شکل می گیرد و همه روابط از بستر تولی و تبری ولی الله عبور می کند و عزم بر پذیرش ولایت است که بشریت را آماده ظهور می کند.

 

 

 

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در یکی از سلسله نشست های فرهنگی مهدوی موسسه موعود عصر با موضوع معرفت نسبت به وجود امام زمان(ع) سخنانی به شرح زیر ایراد کرد:
نکته اول این است که برخلاف تلقی عمومی که وجود دارد، ولایت اولیای معصوم از ارکان توحید است نه اینکه ما یک سلسله انسان های موحد داریم، اعتقاد توحیدی امری است و اعتقاد به ولایت اولیای معصوم چیزی زائد بر توحید می باشد.
امام رضا(ع) در حدیث سلسله الذهب در نیشابور بیان فرمودند، این حدیث را وقتی حضرت از نیشابور عبور می کردند مردم و اهل قم درخواست کردند که حدیثی را از پیامبر(ص) نقل کنند، امام فرمودند: مقام توحید حصنی است که هر کسی وارد این حصن شود، وادی ایمنی است که هیچ رنج و عذابی به او نمی رسد. البته به شروطها و توحید شرایطی دارد که یکی از آنها من هستم.

باطن دین چیزی جز ولایت الله نیست
خدای متعال در سوره روم می فرماید: چهره جان خود را متوجه دین حنیف کنید که دین وجه الله است یکی از تفاسیر که در مورد دین وجه الله است، شده در کتاب کافی است مبنی بر این دین ولایت امام علی است و همه دین در این یک کلمه خلاصه می شود که باطن دین چیزی جز ولایت الله نیست که تجلی آن در ولایت پیامبر و امام علی است.
در مرحله بعد این دین که ما شما را به او دعوت می کنیم توجه به حضرت حق است از یک سو در فطرت شما نهاده شده و از سوی دیگر در بیرون است و ما شما را دعوت می کنیم.
در روایات آمده است که این فطرت توحید است یعنی میل به خشوع و خضوع در باطن انسان قرار داده شده است. در تفسیر علی بن ابراهیم قمی آمده است این دین فطری لااله الا لله، محمد رسول الله و علی ولی الله است تا اینجا توحید است چراکه قبول ولایت از ارکان توحید است اینکه انسان رو به تزلزل و خضوع به خدا بیاورد و پذیرش ولایت خدا را بر اراده خود بپذیرد.
ولی باید توجه داشت که این پذیرش برای انسان ها متفاوت است، امانتی که انسان ظرفیت حملش را نداشت و آسمان ها و زمین نیز نتوانستند تحملش کنند درک مقام ولایت بود، مقامی است که انسان وقتی به آن رسید می شود ولی الله و به مقامی می رسد که با تمام وجود خود را حول و قوه او و تسلیم خدا می کند کسی به انجا رسید می شود موحد.

ولایت برای پیامبر(ص) و اهل بیت معصوم(ع) بدون حجاب حاصل است
ولایت برای پیامبر(ص) و اهل بیت معصوم(ع) بدون حجاب حاصل است، زیرا آنها در منزلتی هستند که بین آنها و حق حجابی نیست، مستقیم تحت ولایت هستند و ولایت را تحمل می کنند، منزلتی از این ولایت را احدی نمی تواند تحمل کند، در روایات معتبر آمده آنقدر امر ولایت الهی سنگین است که جز این سه دسته انسان های صاحب ظرفیت انبیا مرسلینشان ملائکه مقربینشان مومنین کاملاشان نمی توانند تحمل کنند.
این مقام معرفتی است که خدا به ما داده و آن منزلت از عبادت را فقط از ما می خواهد، دیگران تحت ولایت آنها قرار می گیرند، شعبه ای از ولایت آنهاست که به سایرین داده می شود، بدون حجاب پیامبر اولوالعزم تحت ولایت نبی اکرم و امام علی قرار می گیرد.
در روایاتی آمده است که می فرماید: جسم امام از مرتبه علیین است و روح ما بالاتر از علیین است و انبیا و مومنین روحشان از منزله جسم ماست، میثاق ولایت معصومین از انبیا گرفته شده و انبیا که به این مقام رسیدند به خاطر این است که میثاق ولایت را در کنار میثاق توحید قبول کردند.
وقتی ولایت تک تک معصومین و امام زمان و سیره ایشان عرضه شد، پیامبران اولوالعزم با تمام وجود اقرار کردند و عزم بر این امر داشتند. در باب انبیای الهی روایاتی است مبنی بر اینکه امر ما آنقدر سنگین است که جز سه دسته نمی توانند تحمل کنند انبیا مرسلینشان، ملائکه مقربینشان و مومنین کاملاشان، اینها اراده خود را فانی در ولایت ما می کنند.
برای دیگران رسیدن به مقام ولایت که توحید است جز از طریق چشیدن ولایت اولیای معصوم متصور نیست لذا در روایت فرمود اگر کسی به این مقام برسد انسانی است که به مقام شرح صدر رسیده مقام اقرار به ولایت مقام معرفت به نورانی است شرح صدر مقام هدایت به نورانیت و نورالله است.

کسی که به معرفت امام نرسد، در تاریکی و سردرگمی عبادت می کند
مقام معرفت ائمه از ارکان توحید است و هر کسی به مقام توحید رسیده با این معرفت بوده است، در روایتی در کافی آمده است یکی از ارکان توحید معرفت به امام است، بنابراین کسانی که به معرفت امام نرسند در تاریکی و سردرگمی عبادت می کنند و راه به جایی نمی برند چوت عبادت نیست معرفت ولی الله یعنی مقام اقرار.
این مقام اقرار و معرفت به ولایت از ارکان توحید است و معرفت الله جز از طریق اقرار به امامت امکان پذیر نیست، عهد امامت، عزم بر امامت و ذکر نسبت به امامت برای این است که انسان دچار فراموشی نشود زیرا نسیان عهد امامت مانع توحید است.
امام علی(ع) در کتاب کافی ضمن تفسیر آیه اعراف می فرماید: ما اعراف هستیم، هیچ کسی نمی تواند خدا را بشناسد جز از طریق معرفت ما، خدا اگر می خواست خودش را مستقیم معرفی می کرد، خداوند چهارده معصوم را باب، سبیل صراط و وجه قرار داده است.
این روایت در تفسیر صافی به این گونه است که: من جن و انس را نیافریدم جز برای عبودیت، انسان برای توحید ناب خلق شده است، امام حسین(ع) در بین اصحابشان فرمودند: خدا بندگان را نیافریده جز برای اینکه به مقام معرفت برسند وقتی کسی به این مقام رسید حتما عبادت و سجود می کند زیرا معرفت انسان را به مقام عبودیت می رساند.
بنابر این هر چه به عصر ظهور نزدیک تر می شویم باید درک ما از ولایت بیشتر شود و درک ما از ولایت صبغه اجتماعی پیدا کند.

عصر ظهور عصری است که جامعه بر محور ولایت ولی خدا شکل می گیرد
عصر ظهور عصری است که جامعه بر محور ولایت ولی خدا شکل می گیرد و مومنان را به شرح صدر در ایمان می رساند. به این معنی که انسان بعضی از حساسیت هایش بر محور بندگی خداست و بعضی از حساسیت هایش را نمی تواند بر این محور تنظیم کند.
شرح صدر در ایمان این است که تمام حساسیت های انسان بر محور ایمان به ولی الله تنظیم شود. جامعه عصر ظهور جامعه ای است که همه شئون جامعه بر محور ولی الله شکل می گیرد و همه روابط از بستر تولی و تبری ولی الله عبور می کند.
اگر همه ارتباطات ما بر محور ولی الله باشد، همه حساسیت ها و اخلاق جامعه بر محور تعلق ولی خداست. هرچه به عضر ظهور نزدیک می شویم، باید به این منزلت نزدیک تر شویم، عزم بر پذیرش ولایت است که بشریت را آماده ظهور می کند.
طول غیبت وقتی برداشته می شود که مقام معرفت حاصل شود، تحمل ولایت پیدا شود، دیگر انشعاب درونی در دستگاه حضرت اتفاق نیفتد، راهی برای رسیدن خدا جز تسلیم نیست، تسلیم ولی خدا شویم. کانون محبت خداست. باید انسان به مقام معرفت و تسلیم برسد و این راهی است برای رسیدن به عصر ظهور.

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!