کارکردهای اجتماعی انتظار حضرت مهدی(عج) در ایران معاصر

0
خبرگزاری شبستان: «بررسی کارکردهای اجتماعی انتظار حضرت مهدی(عج) در ایران معاصر» با تمرکز بر مباحثی همچون مفهوم انتظار و آثار سازنده آن در امیدبخشی به مردم منتشر شده است.
 

 

 

به گزارش  انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، کتاب «بررسی کارکردهای اجتماعی انتظار حضرت مهدی(عج) در ایران معاصر» به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق ربانی خوراسگانی و به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

امید به آینده یکی از نیازهای انسان امروزی است؛ چراکه در پرتو امید به آینده، حرکت و پویایی به وجود می آید و انسان را به پیشرفت و تعالی سوق می دهد. بنابراین امید یکی از عوامل مؤثر در تحرک تاریخ و بشر است. هر نظام اجتماعی و هر نظام دینی برای بقا، استمرار و پویایی خود، به عنصری به نام امید به آینده، نیاز دارد. اگر اعتقاد به مهدویت و چشم‌به‌راه مصلح جهانی بودن در دین اسلام وجود نداشت، جامعه اسلامی از تحرک و پویایی، در دوران تاریخ، باز می‌ماند و به جامعه‌ای ایستا و مرده تبدیل می شد.

اما در سایه اعتقاد به مهدویت و انتظار حضرت مهدی(عج)، روحیه امیدواری در تمام مسلمانان تجلی کرده، همواره انسان‌های منتظر، چشم‌انتظار روزها و آینده‌ای روشن‌اند. این کتاب در نظر دارد که حرکت‌های اصلاحی در دوران نهضت تنباکو، مشروطه و انقلاب اسلامی را به عنوان نقطه تجلی  امیدبخشی در ایران از حیث کارکرد اجتماعی مورد مداقه قرار دهد.

در این پژوهش، آثار اجتماعی انتظار ظهور امام زمان به عنوان اعتقاد و استراتژی مهم شیعه و مورد تأکید اهل بیت و پیامدهای خوب آن در ساختن جامعه اسلامی ایران و پویایی، انسجام و کنترل اجتماعی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

نگارنده، نخست به مفهوم انتظار و آثار سازنده آن در امیدبخشی به مردم برای ساخته شدن دنیا و بهبود اوضاع مردم اشاره کرده و از منظری روایی و قرآنی به بحث درباره امید و اقسام آن پرداخته است. سپس وعده پیروزی نهایی لشگر حق بر باطل و نصرت الهی نسبت به مؤمنین و گسترش عدالت بر اثر ظهور امام زمان(ع) در آیات و روایات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و فراگیری رحمت و هدایت الهی و عوامل امید بخشی در جامعه منتظران را تبیین شده است.

نویسنده، رشد فرهنگ، دانش و ارتباطات، گسترش امنیت در جامعه و نزول برکت و رفاه اقتصادی را در پرتو امید به ظهور ارزیابی کرده ورابطه امید و انتظار سازنده را بررسی نموده است. یکی دیگر از کارکردهای اجتماعی انتظار حضرت مهدی که نگارنده به آن اشاره کرده است.

کتاب «بررسی کارکردهای اجتماعی انتظار حضرت مهدی(عج) در ایران معاصر» در ۱۹۲ صفحه و ب قیمت ۶هزار تومان روانه بازار فروش شد.

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!