صبح قريب و خواب سنگین

0

اخيراً يك مؤسّسة تحقيقاتي مستقر در «واشنگتن آمريكا» به نام The Pew Reserch با انتشار گزارش از روند رو به رشد گرايش به اسلام در مناطق جنوب صحراي بزرگ «آفريقا» ملقّب به «آفريقاي سياه» خبر داد. نتايج بررسي‌ها و نظرسنجي‌هاي اين مؤسّسة تحقيقاتي از دسامبر 2008 تا آوريل 2010 ميلادي در نوزده كشور آفريقايي نشان مي‌دهد كه تعداد مسلمانان در طيّ اين سال‌ها، روند چشمگيري داشته است.

در خبرها آمده بود كه شش غيرمسلمان در پي شنيدن صداي «قرآن» و اذان مؤذّن مسجدي در «دبي» به دين اسلام گرويدند.

روزنامة اماراتي «البيان» با اعلام اين خبر مي‌نويسد، بيشترين دليلي كه در مسلمان شدن اين افراد غيرمسلمان تأثير داشته، صداي شيوا و دلنشين قرآن خواندن و اذان مؤذّن بوده است. اين روزنامه به نقل از مؤذّن و قاري مسجد مي‌نويسد: «هنگام قرائت قرآن بودم كه ناگهان دو نفر وارد مسجد شدند و از من خواستند تا طريقة مسلمان شدن را به آنان ياد بدهم. دو روز بعد اين دو نفر تازه مسلمان شده، نزد من آمدند، امّا اين بار چهار تن از دوستان خود را به همراه داشتند. آن چهار نفر نيز به همان صورت مسلمان شدند.»

طيّ روزهاي گذشته هم يك بودايي ژاپني در محلّ مجلس شوراي اسلامي به دين مبين اسلام تشرّف يافت. اين بودايي ابتدا به پيشنهاد يكي از دوستانش به قرائت قرآن و مقايسة آن با «انجيل» مي‌پردازد و مي‌گويد: «سي ماه انجيل را مطالعه كردم تا آنكه در مقايسه يافتم، اسلام دين تفكّر و برترين آيين براي متفكّران است.» اين تازه مسلمان به دو نكتة ظريف اشاره مي‌كند، اوّل مي‌گويد: «در ژاپن، دستگاه امنيّتي با حساسيّت موضوع گرايش به اسلام را رصد مي‌كند و با همكاري سرويس‌هاي اطّلاعاتي آمريكايي و انگليسي براي تازه مسلمانان دردسر مي‌آفرينند.» امّا نكتة دوم او اين بود كه: «اسلام دين بزرگي است كه اگر از عظمت آن با خبر شويم ديگر از آن دست نخواهيم كشيد.»

تا خسته نشديد اين را هم عرض كنم كه اخيراً دو مكزيكي، يعني يك مادر و فرزند، پس از ديدار از «ايران» و سفر به «اصفهان» و «قم»، در جوار حضرت عبدالعظيم(ع) به دين اسلام و مذهب شيعه تشرّف يافتند. قصد ارائة آمار تازه‌مسلمانان نيست.

در حال حاضر 205000,000, (دويست و پنج ميليون) پايگاه اينترنتي وجود دارد كه از اين طريق 000,000,008,1 (يك ميليارد و هشت ميليون نفر) يعني قريب به ⅓ جمعيّت جهان از طريق آن با هم در تماس‌اند يا مطلب دلخواه خود را جست‌وجو مي‌كنند و مي‌يابند. در حالي كه، از اين همه تعداد سايت‌هاي ايراني اعم از دولتي، خصوصي، عمومي و شخصي فراتر از 10 هزار نيست. از اين تعداد تنها 2 هزار سايت  امكان ارائة مطالب خود را به زبان فارسي و انگليسي يافته‌اند. اين رقم در كنار 205 ميليون سايت نزديك عدد صفر است. اين همه در حالي است كه تنها وهابيّون شيعه‌ستيز براي مقابله با خيزش بزرگ مستضعفان و ايجاد شبهه و سؤال در ميان جوانان از 000,40 سايت در شبكة جهان بهره مي‌برند. تنها در يكي از سايت‌هاي اين مجموعه كه يكي از شاهزادگان سعودي آن را حمايت مي‌كند، بيش از 000,20 كتاب ضدّ شيعي گنجانده شده است.

بد نيست بدانيد كه پرمخاطب‌ترين سايت‌هاي فرهنگي و مذهبي ايران نه تنها دولتي نيستند، بلكه از كمك‌ها و حمايت‌ها هم بي‌بهره‌اند.

ديگر زمان، زمان گفت‌وگو با جوانان و مردم جهان كه تشنة اسلام و معنويّت‌اند، با شيوة قرن هشتم هجري قمري نيست.

جهان مستعدّ تحوّل بزرگ است و مستضعفان جهان چشم به راه طلاية سپاه رهايي‌بخش‌اند. به همين خاطر جانشان با شنيدن صداي مؤذّني خوش‌لهجه نيز بي‌تاب مي‌شود و خود را چون ماهي به درياچة زلال مسجد مي‌افكند.

اخيراً يك مؤسّسة تحقيقاتي مستقر در «واشنگتن آمريكا» به نام The Pew Reserch با انتشار گزارش از روند رو به رشد گرايش به اسلام در مناطق جنوب صحراي بزرگ «آفريقا» ملقّب به «آفريقاي سياه» خبر داد. نتايج بررسي‌ها و نظرسنجي‌هاي اين مؤسّسة تحقيقاتي از دسامبر 2008 تا آوريل 2010 ميلادي در نوزده كشور آفريقايي نشان مي‌دهد كه تعداد مسلمانان در طيّ اين سال‌ها، روند چشمگيري داشته است. طبق گزارش اين مؤسّسه از سال 1900 تا آوريل سال جاري (يعني 110 سال) تعداد مسلمانان آفريقا از 11 ميليون نفر به 334 ميليون نفر رسيده است. گفتني است كه، مسلمانان در مناطق شمال آفريقا و مسيحيان در مناطق جنوب آفريقا اكثريّت جمعيّت را تشكيل مي‌دهند.

بي‌دليل نيست كه دستگاه امنيّتي انگليس، آمريكا و اسرائيلي در كنار دستگاه‌هاي امنيّتي ساير كشورها موضوع گرايش به اسلام و نومسلمانان را رصد مي‌كنند.

همواره احساس امنيّت را بزرگترين بلاي مسلمانان و پيروان آل محمّد(ص) مي‌شناسم.
چطور مي‌توان نقصان در ابر تبليغ و به موازات آن حجم بزرگ حملات عليه مسملان و به ويژه شيعيان اهل بيت(ع) را ديد و براي رفع نواقص و سرعت بخشيدن به فعّاليت‌ها و افزايش كيفيّت تبليغات اقدام نكرد.
در سال‌هاي پر فتنه و پر شبهه كه چون باران آفت از آسمان و زمين مي‌بارد، پناه مردم كجاست؟

اين آگاهي مردم از اخبار و معارف حقيقي است كه در فراز و فرودها آنها را در امان نگه مي‌دارد. اين همه پيشكش، در شهري مثل تهران، به ويژه در مناطق غربي، شمال غرب، شمال تا ساعت و راديو در اختيار نداشته باشي از وقت نماز صبح مطلّع نخواهي شد. «مؤمنان و مساجد و ادعيه» ميخ‌هاي نگهبان مردم در وقت فرود بلا هستند. در حالي كه متوليّان مساجد از پخش اذان هم دريغ مي‌ورزند.

همه روزه اخبار بسياري دربارة هجوم فرقه‌هاي نوظهر و تجديد حيات يافته كه جان جوانان را نشانه رفته‌اند از رسانه‌ها پخش مي‌شود. بنده عموم مرداني را كه در قم و مشهد و تهران طيّ سال‌هاي اخير در كار تحقيق و پژوهش راجع به فرقه‌ها و عملكردشان و شبهاتي كه مي‌پراكنند وارد شده‌اند، مي‌شناسم. از سوي مقام معظّم رهبري و عموم مراجع دربارة ضرورت توجّه به اين فتنه سخن به ميان آمده، دستور لازم هم صادر شده است، به عنوان يك معلّم سادة فرهنگي، سؤال مي‌كنم، كدام سازمان يا نهاد متكفّل و متعهّد امر سامان دادن به محقّقان و پژوهشگران كشف شبهات، تدارك پاسخ‌هاي مناسب و ارائة الگوهاي سالم فرهنگي اسلامي و شيعه شده است؟

تنها كه نمي‌توان از نقصان و سستي در اعمال و اقوال جوانان كه در معرض حوادث و آفت‌ها هستند، گفت.
دانشجوي جواني به من مي‌گفت، در حالي كه مي‌توانم از كتابفروشي‌هاي اطراف دانشگاه تهران با استعداد يك وانت‌بار كتاب مربوط به فرقه‌هاي شبه عرفاني و شبه مذهبي تدارك ببينم، نمي‌توانم به تعداد انگشتان يك دست، كتبي را خريداري و سپس مطالعه كنم كه با زبان ساده، منظّم، هدفدار و كاربردي از عرفان ناب شيعي سخن به ميان آورده باشد. از همين جاست كه در اوّلين برخورد اين جوانان، مجذوب زبان شيرين و مباحث سيتماتيك گردانندگان فرقي مي‌شوند كه به قول غربي‌ها با يك ميكسر يا مخلوط‌كن آموزه‌هاي بي‌بنياد هندويي، بودايي، مسيحي و يهودي را به هم آميخته و با چاشني موادّ مخدّر و مجالس و محافل به خورد جواناني مي‌دهند كه در اثر طلب و تشنگي جوياي معرفتند و با خامي به دام مي‌افتند. احساس امنيّت بلاي جان ماست در اين شرايط ساخت. والسّلام

اسماعيل شفيعي سروستاني
راديو معارف 3/2/1389

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!