ظهور از واقعیت تا تطبیق

0
zohoor.jpg

نزدیک شدن به روز رهایی و نجات بشریت از ظلم و فساد اگرچه عدالت خواهان و صالحان را خشنود میسازد اما بسیاری از مردمان در جای جای گیتی از چنین رستاخیز عظیمی در هراسند . ریشه یابی این ترس از ظهور منجی ، امری مهم و از ملزومات گسترش بشارت ظهور است و آنها که در این راستا گام بر میدارند لاجرم به شناسایی و رفع این مانع بزرگ محتاجند .

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

ظهور از واقعیت تا تطبیق

 

نزدیک شدن به روز رهایی و نجات بشریت از ظلم و فساد اگرچه عدالت خواهان و صالحان را خشنود میسازد اما بسیاری از مردمان در جای جای گیتی از چنین رستاخیز عظیمی در هراسند . ریشه یابی این ترس از ظهور منجی ، امری مهم و از ملزومات گسترش بشارت ظهور است و آنها که در این راستا گام بر میدارند لاجرم به شناسایی و رفع این مانع بزرگ محتاجند .

برای ورود تخصصی به این بحث مهم لازم است نوعی از تقسیم بندیهای ظهور بیان شود ؛ ظهور از یک نگاه  – که مستند به شیوه عرفانی شیعه در سیر الی الله تعالی است – به “انفُسی ” و ” آفاقی ” منقسم میگردد 1 ظهور انفسی به فاصله چند سال و در چند مرحله مختلف در قلوب مومنین و زمینه سازان ظهور اتفاق می افتد و ظهور آفاقی نیز مطابق روایات شریفه در حدفاصل 72 ماه 2 و در چند مرحله در جهان هستی بروز پیدا می کند که در آخرین و کاملترین بخش خود با جهانی شدن پیام انقلاب امام مهدی علیه السلام ظهور ایشان عینیت یافته و وعده الهی محقق میشود .

از مجموع روایات علامات الظهور میتوان فهمید فرایند ظهور کمتر از عمر متوسط یک انسان طول میکشد 3 تا سیر انفسی و آفاقی خود را طی کرده و به تکامل برسد همچنین برای هریک از مراحل مختلفه این دو بخش از ظهور ، زمان بندیهای خاصی مطرح گشته که در جای خود مهم و نوید بخش و پیش برنده است اما نه تنها پرداختن به این تقسیم بندی بر اساس روایات و بلکه آیات قران کریم حتی پرداختن به اصل بحث ظهور منجی و شرایط حاکم بر زمینه های ظهور نجات بخش او و همچنین هر آنچه که به امر فرج ارتباط دارد همواره یک مخالف سرسخت و شاید ویرانگر داشته است مخالفی که اثر وجودی اش در گفتار و نوشتار بسیاری از عالمان ، منتظران و حتی زمینه سازان غافل رسوخ کرده و نه تنها ایشان را از همراهی امر ظهور باز داشته بلکه به ناامیدی خیل عظیمی از مشتاقان و منتظران انجامیده است و چه بسا دفعات متعددی که امر شریف ظهور بخاطر این پدیده نامبارک به تاخیر مبتلا گشته است .

اما آن مخالف سرسخت و آن پدیده نامبارک چیست ؟! برای درک بهتر این مطلب بسیار مهم لازم است نگاهی به فعالین عرصه مهدویت در زمان حاضر و حتی ادوار و اعصار دیگر بیندازیم ؛ آنچه در اکثر قریب به اتفاق مدعیان عرصه مهدویت که حتی تا مرحله آمادگی نظامی نیز پیش رفتند ولی طرفی نبستند و فرجی حاصل نشد مبنای اشتباه و سست آنها برای ارتباط با امر ظهور و بلکه مهدی موعود علیه السلام بود ؛ این اکثریت ناکام ، ارتباط با قلب عالم امکان و آنچه به انقلاب جهانی او مرتبط است را صرفا از لابه لای اخبار و روایات و حتی آیات قرآن جستجو کردند یعنی ظهور مد نظر ایشان ظهور تطبیقی بوده است بدین نحو که سلسله آیات و روایات مرتبط با ظهور را تدوین نموده و با توجه به سیر زمانی بروز علائم بدنبال یک یک علامتها و افراد و ملزومات ظهور گشته و به زعم خویش با آنچه از جانب خداوند متعال یا از لسان معصومین به ما رسیده است تطبیق میدهند تا در نتیجه به یکباره خود را در نزدیکی های ظهوری خیالی پنداشته و هنگامیکه از موعد مورد گمان خویش فراتر رفته و اتفاق و ظهوری رخ نداد خود و اکثریتی از منتظران را به قعر ناامیدی و حتی خروج از دین بیافکنند .

در سوی دیگر اقلیتی از منتظران حضور دارند که اگرچه آیات و روایات مرتبط با امر فرج را نصب العین خویش کرده اند اما ظهور مبارک امام مهدی علیه السلام را در وقایع جهان پیگیری میکنند و پیشگوییهای معصومین تاییدی بر صحت درک آنها و چراغ راهی در پیش پای ایشان است . درک ظهور واقعی که برخواسته از ایمان عمیق و قلوب برخوردار از معرفت ناب اسلامی است زیرا امر شریف ظهور نه تنها یک برهه ی کوتاه و یکباره و بدون زمینه و مقدمه ، بلکه امری عظیم و دارای ملزومات معنوی و مادی فراوان است ؛ فرایندی مدیریت شده که از ابتدا تا انتهای آن که ظهور و عینیت خارجی می یابد در یک بازه زمانی مشخص و با فراهم آمدن زمینه هایی خاص مهیا و محقق میگردد .

ظهور واقعی” از ظهور انفسی در قلوب منتظران صالح آغاز گشته و با ورود به مرحله ظهور آفاقی به توانمندی زمینه سازان ظهور و آمادگی روز افزون ایشان برای فتح قله های تعالی و پیشرفت می انجامد تا یاران حقیقی منجی ، در این بوته عظیم نقد و پرورش شوند و آنچه ناخالصی و ناپاکی ست فرو افتد و در مقابل” ظهور تطبیقی” تلاشهای علمی – تحقیقی کسانی است که امر فرج را در اذهان خود پردازش میکند و هرگز در نمی یابند نجات بشریت با خیالات و اوهام و تصورات ذهنی امکان پذیر نخواهد بود و صرف تطابق آنچه بزرگان گفته اند با آنچه ما با حواس محدود و ضعیف خویش دریافت میکنیم همه ماجرا نیست و چه بسا عاملی برای دور ماندن از اصل ماجرا باشد .

خرداد سال 1342 وقتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمة الله علیه قیام الهی خویش را با شعار زمینه سازی برای حکومت جهانی امام مهدی ارواحنا فداه ، رسما بنیان نهادند 4 تفکری به صف آرایی مقابل نهضت اسلامی امام راحل می اندیشید که اگرچه لباس دین و حتی دین به ظاهر انقلابی را بر تن داشت اما وعده فرج بشریت را جز به غوطه خوردن در فساد و تن دادن به ظلم ظالمان نمیدید ؛ انجمن حجتیه و بسیاری از عالمان و مبارزان دیگر که از ظهور ، جز تطبیق شرایط با علائم ، چیزی در چنته نداشتند  از این خیل بوده و هستند که از شروع نهضت اسلامی که حقیقتا و واقعا شروع انقلاب جهانی امام مهدی ارواحنا فداه است ، نه تنها خویش را داعیه دار مقوله مهدویت و امر ظهور میپندارند بلکه منتظران و زمینه سازان حقیقی و راستین را با شعارهای عوام فریبانه که در ظاهر مستند به اخبار و روایات و حتی آیاتی از قرآن کریم است متهم نموده و عملا بزرگترین مانع بر سر راه ظهور را ایجاد میکنند 5 .

ذکر این نکته نیز ضروری است که امر ظهور در عصر ما بلکه در اولین وعده الهی که مصادف با امامت حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام بود و در لسان برخی شیعیان حضرت امام کاظم علیه السلام اولین قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم بعد از سید الشهداء علیه السلام معرفی گشته اند 6 همواره از داعیه داران ظهور تطبیقی ضربات جبران ناپذیری خورده است که امر فرج تا به امروز به تاخیر افتاده است . جماعت اخباری مسلکی که نه تنها خود و افکار و اعمالشان دردی و از دردهای بیشمار بشریت و اسلام و شیعه را مداوا نمیکند بلکه سنگی سخت بر پیش پای منتظران و رهروان راه ظهور حقیقی می اندازد .

امروزه از یکسو با بر ملا شدن چهره کریه شیطان بزرگ و صهیونیزم جهانی که مدعی خدایی بر جهان هستند ، پرچمهای عدالت خواهی مستضعفین در جای جای جهان به اهتزاز در می آید و از سوی دیگر نهضت الهی خمینی کبیر (ره) در اوج بالندگی به زعامت سید و مولای ما امام خامنه ای حفطه الله ، عملا رهبری مستضعفین جهان را در دست گرفته است و از سال 1384 و با انتخاب بزرگ مبشر ظهور بعنوان ریاست جمهوری اسلامی که بواقع سردار بزرگ ولی فقیه است ، جبهه متحد مستضعفین به سرعت در حال تشکیل و انسجام میباشد . دیپلماسی عمومی دولت عدالت محور که تمامی معادلات سران استکبار را به هم ریخته است واجد هیچ پیچیدگی و علم زدگی نیست و به سرعت و دقت با قلوب مستضعفین جهان و هر مخاطب حق طلب و منصفی با هر قومیت و دین ارتباط برقرار میکند  و در واقع 5 سال است که ظهور انفسی به سرعت نور در قلوب مستضعفان جهان تحقق یافته و گسترش می یابد .

آری مبشران ظهور باید در این برهه حساس که با اقتدار نظامی ، سیاسی و همچنین پیشرفتهای خیره کننده علمی جمهوری اسلامی – خصوصا در ایام اخیر- ورود به مرحله ظهور آفاقی قطعیت یافته با تمام لزومی که رجوع به آیات و روایات برای یکیایک منتظران دارد ، قلوب خویش را به درک “ظهور واقعی ” معطوف نمایند و با بصیرت خویش دریابند که ظهور نه بر اساس مطابقت شرایط فعلی با علائم پیشگویی شده توسط بزرگان دین ، بلکه با وقوع در قلوب منتظران و به راه افتادن قیام مستضعفین علیه مستکبران در سراسر گیتی در حال وقوع است 7 و ورود به طلایی ترین روزگار بشریت بسیار نزدیک و قریب الوقوع می باشد .

امروزه انطباق سید خراسانی بر سید و مولای ما امام خامنه ای حفظه الله نه صرفا بر اساس روایات علامات الظهور است بلکه واقعا در طول تاریخ اسلام و پس از حکومت عدالت محور حضرت امیر علیه السلام جز جمهوری اسلامی ایران کدام حرکت اسلامی متکی به تعالیم معصومین ، داعیه دار رهبری جهان و مبارزه با مستکبران بوده است که رهبر آن عالمترین و عادلترین و مقتدرترین افراد بشر باشد ؟ و براستی برای این انقلاب اسلامی بزرگ و جهانی کدام افق بزرگتر و دست یافتنی تر از ظهور منجی است 8 ؟ در کجای تاریخ بشریت رهبری ولایی ، فراتر از رهبریهای کاریزماتیک ، تئوریک ، دموکراتیک و قدرت گرا این چنین قلوب مستضعفین جهان را تسخیر و راهبری کرده است ؟ و آیا گذشته از علائم و خصایص ظاهری و مصرح در روایات شریفه کدام سید و رهبری خراسانی در طول تاریخ اینگونه بر دشمن خدا یهود ، میتازد و ارکان منحوسش را به لرزه در می آورد ؟ و در طول تاریخ کدام سردار سید خراسانی اینگونه شجاعانه در قلب دشمن اسلام حضور یافته و با آیات و بیانات الهی با دشمنان خدا محاجّه و اتمام حجت میکند ؟ 9 آیا اینها صرفا مطابقت اشخاص و شرایط با علامات الظهور و پیشگویی هاست یا اینها واقعیت نورانی زندگی جهان امروز ماست ؟ البته از این دست سوالات بسیار است اما جز آن کس که ظهور در قلبش اتفاق افتاده و نشانه ظهور در آفاق را بوضوح نظاره گرست نمیتوان از هر داعیه دار فعالیت در عرصه مهدویت و ظهور انتظار پاسخ به این سوالات را داشت که …آیه مرتبط

آری امر شریف ظهور را باید در میان وقایع جستجو کرد تا نه تنها از این تطبیق گرایان و انتقادات بی اساس شان در امان بود بلکه از شبیه سازیهای بی شمار دشمن صهیونیست که هر روزه بدنبال ایجاد شک و تردید در وقوع حتمی و قریب الوقوع امر ظهور است مصون گشت ؛ آری امروز رسالت هالیوود جز شبیه سازی ظهور ، منتظران ، موعود و نجات بشریت نیست ؛ آری امروز هالیوود و بلکه رسانه که دجّال عصر ماست جز ندای انالحق سر نمیدهد و هر صبح و شام انبوهی از غفلت زدگان را با شعار رهایی و نجات و نوید پیروزی و رستگاری به کام گمراهی میکشاند ! آری رسانه همان سَحَره ی فرعون زمان ماست که نیستی ها را همچون هستی در اذهان و قلوب جهانیان نقش میزند و وقایع را با کتمان و سانسور گویی به نیستی محکوم میکند !10

در حالیکه ارباب این سحره و راهبر این دجّال اغواگر ، خود در سالهای اشغال عراق در حرمین شریفین عسکریین علیهماالسلام ، در مساجد مبارکه سهله و کوفه و در بسیاری از مناطق شیعه نشین بدنبال مهدی موعود و دستگیری و از بین بردن او بود و این روزها در مدینه و مکه و در میان شیعیان مظلوم عربستان در پی یافتن امام مهدی است تا شاید قبل از وقوع انقلاب جهانی اش بتواند نور الهی را خاموش سازد شیاطین انسی و جنی از هر طریق ممکن و خصوصا از راه ناامید کردن و ارجاع دادن به چند نوشته و علامت ما را از یاری رهبر مستضعفان جهان باز میدارند ! باید هوشیار باشیم که اگرچه تمامی نامگذاریها توسط اولیاء الله برای افراد و وقایع دوران ظهور حکمتی الهی و توقیفی دارند اما آنچه ما بدان مأموریم انجام وظیفه الهی در تشخیص مسولیتهای فردی و اجتماعی مان نسبت به اسلام و مسلمین است و امروز که جمهوری اسلامی به رهبری ولی فقیه ، ام القرای مسلمین و مستضعفین جهان است هیچ مسؤلیت و وظیفه ای جز در این راستا ، معتبر و ارزشمند نخواهد بود و همگان باید همیشه بخاطر داشته باشیم که ما مأمور به تشخیص و انجام تکلیفیم و نه رسیدن به نتیجه که این خود فرج ماست ان شا الله ! و العاقبة للمتقین و السلام علینا و علی عبادالله الصالحین

31 اردیبهشت ماه 1389

سید مهدی طباطبایی

———————————————————————————————–

1- سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم ( فصّلت 41) مراجعه شود به تفاسیر و روایات ذیل این آیه شریفه

2- نسخه خطی ابن حماد صفحات 74و 84
3- لازم به ذکرست اشاره تعداد زیادی از روایات به ایجاد نهضتی اسلامی و زمینه ساز در ایران که مراحل مختلفی را اتصال به قیام جهانی مهدی موعود علیه السلام طی میکند همچنین اشاره صریح حضرت باقر علیه السلام که در ضمن اشاره به نهضیت زمینه سازان میفرمایند اگر من در چنین شرایطی می بودم خودم را برای ظهور نگاه میداشتم و همچنین نقل مرکزیت علمی تشیّع از نجف به قم و جهانی شدن تبلیغات شیعی از قم که مستلزم صرف زمانی چندین ساله است و اشارات پراکنده بسیاری از دیگر روایات به اتفاقات جهانی و پیروزی و شکستهای  ممالک مختلف که مستلزم صرف چندین سال است میتوان نتیجه گرفت از ابتدای قیام زمینه سازان تا قیام جهانی امام مهدی علیه السلام کمتر از 50 سال به طول می انجامد . مراجعه شود به بحارالانوار ج 52 صفحه 252 و 269 وبحار الانوار ج 60 صفحه 213و216 و همچنین حدیث شریفی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم که در منابع مختلف اهل تسنن نقل گردیده مراجعه شود به سنن ابن ماجه ج 2 صفحات 269 و 518 مستدرک حاکم ج 4 صفحات 464و553و  الفتن ابن حماد صفحات84و85

4-بخشهایی از سخنان امام خمینی (ره) به مناسبت ولادت مهدی منتظر (عج) در تاریخ چهارده شعبان 1408 (دو ماه و نیم پیش از رحلت خود) ایراد کرده اند، می فرمایند:  سلام و درود به پیشگاه مقدس مولود نیمه شعبان و آخرین ذخیره امامت (بقیة الله ارواحنا فداه) و یگانه دادگستر ابدی و بزرگ پرچمدار رهایی انسان از قیود ظلم و ستم استکبار، سلام بر او، سلام بر منتظران واقعی او، سلام بر غیبت و ظهور او و سلام بر آنان که ظهورش را با حقیقت درک می کنند و از جام هدایت و معرفت او لبریز می شوند.  و سلام بر ملت بزرگ ایران که با فداکاری و ایثار و شهادت راه ظهورش را هموار می کنند…  مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت (ارواحنا فداه) است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهاد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار داد… باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید، ولی این به آن معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند. (صحیفه نور، ج 21، ص 107- 108)

بخشهایی از بیانات امام خامنه ای حفظه الله : ما آن وقتى مى‌توانيم حقيقتاً منتظر به حساب بياييم كه زمينه را آماده كنيم. براى ظهور مهدى موعود(ارواحنافداه) زمينه بايد آماده بشود؛ و آن عبارت از عمل كردن به احكام اسلامى و حاكميت قرآن و اسلام است. اولين قدم براى حاكميت اسلام و براى نزديك شدن ملتهاى مسلمان به عهد ظهور مهدى موعود (ارواحنافداه و عجّل‌اللَّه‌فرجه)، به‌وسيله‌ى ملت ايران برداشته شده است؛ و آن، ايجاد حاكميت قرآن است. (در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت ميلاد حضرت مهدى (عج) 1376/9/25)

5-بزرگترين وظيفه‌ى منتظران امام زمان اين است كه از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پيوندهاى دينى و اعتقادى و عاطفى با مؤمنين و همچنين براى پنجه درافكندن با زورگويان، خود را آماده كنند. كسانى كه در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شركت مى‌كردند، منتظران حقيقى بودند. كسى كه وقتى كشور اسلامى مورد تهديد دشمن است، آماده‌ى دفاع از ارزشها و ميهن اسلامى و پرچم برافراشته‌ى اسلام است، مى‌تواند ادعا كند كه اگر امام زمان بيايد، پشت سر آن حضرت در ميدانهاى خطر قدم خواهد گذاشت. اما كسانى كه در مقابل خطر، انحراف و چرب و شيرين دنيا خود را مى‌بازند و زانوانشان سست مى‌شود؛ كسانى كه براى مطامع شخصى خود حاضر نيستند حركتى كه مطامع آنها را به خطر مى‌اندازد، انجام دهند؛ اينها چطور مى‌توانند منتظر امام زمان به حساب آيند؟ كسى كه در انتظار آن مصلح بزرگ است، بايد در خود زمينه‌هاى صلاح را آماده سازد و كارى كند كه بتواند براى تحقق صلاح بايستد.(بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در مصلی تهران 30 مهرماه 1381)

6-مراجعه شود به کتاب شریف هدایتگران راه نور نوشته آیت الله سید محمد تقی مدرسی و همچنین المستدرک الوسائل ج 12 صفحه 300 و بحارالانوار ج 4 صفحه 114 و 120 و غیبت شیخ طوسی صفحه 428

7-غیبة نعمانی صفحه 269 و تأویل الآیات ج 2 صفحه 541 و بحارالانورا ج 24 صفحه 164

8-ميتوان در صراطى حركت كرد كه براى بشريت مايه‌ى نجات باشد. اين سرنوشت هولناكى كه در مقابل بشريت است، اين سرنوشت را ميشود تغيير داد؛ قدم اول اين است كه ما در خودمان آن حركت بزرگ را، آن تحول عظيم را به وجود بياوريم. از تعليم و تربيت شروع ميشود. زيرساختها در طول اين سى سال بحمداللَّه در بخشهاى مختلف به شكل خوبى فراهم شده است. ميشود بر اساس اين زيرساختها حركت كرد. وظيفه سنگين است، راه طولانى است، كار دشوار است؛ اما انتهاى راه، روشنائى و نورانيتِ داده شده‌ى از طرف پروردگار به چشم ميخورد؛ انسان اين را مى‌بيند. انتهاى راه، روشن است؛ افق روشن است؛ ميتوان اين راه را بخوبى طى كرد. (بیانات ولی امر مسلمین 15 اردیبهشت 1389)

9-سياست تسلط برجهان آشکارا شکست خورده است و خوابهاي برپايي امپراطوريهاي جديد آشفته و بدون تعبير است.
بهتر است به جاي ادامه راه پيشينيان به درياي بيکران و زلال ملتها و دولتهاي مستقل و فرهنگ و منطق انساني بپيوندند. اين براي خود آنان بهتر و مفيدتر است. آينده از آن ملتهاست و امنيت و صلح و عدالت با کمک صالحان و انسان کامل درتمام جهان مستقر و قدرت منطق بر منطق قدرت پيروز خواهد شد و زورگويي و زورگويان در آينده جايي نخواهند داشت.
نهضت عمومي ملتهاي جهان براي اصلاحات اساسي مبتني بر يگانه پرستي و عدالت در مناسبات بين المللي آغاز شده است.
از جناب آقاي اوباما رئيس جمهور محترم امريکا دعوت مي کنم چنانچه هنوز به شعار تغيير پايبند هستند به اين نهضت انساني بپيوندند که فردا براي اين کار دير خواهد بود. ( بیانات مقتدرانه جناب آقای دکتر احمدی نژاد 13 اردیبهشت 1389 در کنفرانس بازنگری n.p.t  نیویورک )

10-فاذا حبالهم و عصیهم یخیّل الیه من سحرهم انها یسعی (طه 66) اشاره دقیق و ظریف این آیه شریفه به کلمه یخیّل بیانگر این موضوع مهم است که بحث شبیه سازی و گرفتار نمودن مردمان در دام دنیای مجازی ، شیوه فراعنه و طواغیت و دیگر خدایان باطل برای گمراه نمودن مردم است که امروز رسانه های صهیونیستی دقیقا همین روش را در تولید و نشر تصاویر و اصوات در پی گرفته اند .

منبع: tazohoor.ir

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!