استراتژي دعا و نقش آن در ظهور

0

دعا از دو جهت در فرج و ظهور نقش ايفا مي نمايد. يكي نقش و تأثيرات دعا و ديگري فضاسازي اجتماعي و فردي و آماده كردن فضا براي ظهور.

 

 

 

اول؛ نفس دعا:

دعا اثرات بسيار شگرفي بر زندگي انسان و روح و روان او دارد. دعا انسان را به خدا نزديك مي نمايد. او را بنده خدا مي كند. به او اميد و تحرك مي دهد. رابطه انسان با خدا مستحكم و قوي مي گردد. و آثار و فوايد بسيار ديگري كه در اين مقاله نمي گنجد. اما آنچه مهم است اثرات دعا بر فضاسازي جامعه براي آمادگي ظهور است كه بدان مي پردازيم.

دوم؛ فضاسازي فردي و اجتماعي:

دعايي كه مورد نظر امام زمان عليه السلام است دعايي است كه قابل اجابت باشد و الا دعاهاي بي روح و بي محتوا تأثير آنچناني براي فرج ندارد.

لذا دعا كننده بايد اول خويش را به درجه اجابت دعا برساند سپس دعا نمايد. و آماده كردن شرايط دعا خود موجب آماده شدن شرايط ظهور مي گردد كه بدانها اشاره مي كنيم:

1- معنوي شدن جامعه

از آثار مهم دعا معنوي شدن جامعه اسلامي است. جامعه اي كه راز و نياز و درخواست در آن متبلور است قطعاً جامعه اي است كه معنويت در آن موج خواهد زد و اين براي ساخت فضاي ظهور بسيار مناسب خواهد بود.

2- شرايط براي اجابت دعا

هركس كه بخواهد دعايش مستجاب شود بايد شرايط استجابت را در خود فراهم نمايد كه هركدام در اصلاح جامعه نقش مهمي را ايفا مي نمايد. اين شرايط عبارتند از:

الف) بنده خدا شدن

خداوند در قرآن كريم مي فرمايد: «إذ سألك عبادي عني فأني قريب اجيب دعوه الداع إذا دعان». براي استجابت دعا اول بايد بنده خدا شد.

بنده خدا شدن يعني انسان كاملا مطيع خدا شده و تمام كار و عملش در جهت جلب رضاي او باشد. و اين به تمام كارهاي انسان جهت خدايي مي دهد. درس خواندن، تدريس، پزشكي، مهندسي، صنعت و… همه در مسير الهي قرار مي گيرد و جامعه، جامعه اي الهي مي گردد.

ب) اقتصاد حلال

در حديث قدسي نقل شده است كه خداوند متعال فرمود: من استجابت دعا را در روزي حلال قرار داده ام، مردم در سروصدا و گريه دنبالش مي روند و به آن نمي رسند.

كسب روزي حلال، خود مقدمه اصلاحات گسترده اي در زمينه هاي اقتصادي و غيراقتصادي خواهد شد. گرانقروشي و كم فروشي و ربا و… به فراموشي سپرده شده و انسان براي كسب لقمه حلال سعي خواهد كرد كه غش را از كار و… خالي نموده و در برابر حقوقي كه از بيت المال مي گيرد به نحو احسن كار انجام دهد. راننده تاكسي و… همه افراد با اصلاح كسب خود هم اصلاحات اقتصادي انجام داده و هم كار خود را به سوي اصلاح پيش خواهند برد.

منشأ بسياري از مفاسد و گناهان در جامعه مسئله پول و اقتصاد است. ايجاد بازار ربا، كلاهبرداريهاي آنچناني، اختلاس، رشوه و… كه چهره جامعه را سياه نموده است، علت اصلي آن اقتصاد است. و وقتي انسان بداند كه اين حربه هاي ناسالم تأثير منفي بر روند كار معنوي او دارد و آن را ترك كند تا لقمه حلالي بدست آورد، ريشه اصلي اين مفاسد را قطع خواهد كرد.

ج) ترك گناه

دعاي انسان گنهكار مستجاب نمي گردد. حضرت موسي عليه السلام از راهي مي گذشت. مردي در حال سجده بود و دعا مي كرد. حضرت رفت و برگشت و ديد هنوز در حال سجده است و دعا مي كند. عرض كرد: خدايا اگر من بودم دعايش را مستجاب مي كردم. وحي آمد اي موسي، اگر تا آخر عمر در سجده باشد دعايش را مستجاب نمي كنم چون اهل گناه است.

لذا انسان براي استجابت دعايش چاره اي جز ترك گناه ندارد و اين خود باعث مي شود دامنه فساد و ظلم و گناه و… از جامعه جمع شده و جامعه اي سالم بوجود آيد.

و پاك شدن گناه از سطح جامعه يعني شستن تمام نابساماني ها و كثافات از تابلوي زندگي. و آن وقت است كه:

– خانواده ها، سالم خواهند شد

– جوانان و فرزندان، سالم خواهند شد

– در مدارس تبعيض بين فرزند پولدار و فقير نخواهد بوده و دانش آموزان پاك اند

– در ادارات ديگر گناهي نيست و حق ارباب رجوع داده مي شود

– فيلمهاي مبتذل از جامعه پاك مي شود

– بي حجابي و بدحجابي رخت برمي بندد

و…

د) اضطرار

خداوند در قرآن مي فرمايد: «أمن يجيب المضطر إذا دعاه و يكشف السوء». از شرايط استجابت دعا اضطرار است. رسيدن به اين حالت، حالت استجابت دعا است و براي ظهور چاره اي جز ايجاد اضطرار نيست و آن هم بايد ايجاد شود. معرفي امام زمان عليه السلام – فلسفه غيبت-، آثار وجود نازنين آن حضرت و ضرر هنگفتي كه به مسلمين به خاطر غيبت مي رسد خود ايجاد كننده حالت اضطرار است.

آيا مي دانيد امام زمان عليه السلام چقدر بخاطر غيبت ناراحتند؟

آيا مي دانيد اگر ظهور يك ساعت جلو بيفتد وضعيت بشر چقدر مطلوب خواهد شد؟

آيا مي دانيد تنها كسي كه فقر را از دنيا جمع مي كند، ظلم و بي عدالتي را بر مي دارد، به انسان آزادي واقعي مي دهد، به انسان كرامت و شخصيت مي دهد، امام زمان عليه السلام است؟

آيا مي دانيد تنها با ظهور، دين در دنيا سيطره مي يابد و و مدينه فاضله ايجاد مي شود؟

آيا مي دانيد تنها با ظهور است كه امنيت همه جا را مي گيرد؟

اگر جواب اين سؤالها دانسته شود حالت اضطرار واقعي پيش مي آيد و آن زمان ظهور است.

ه) فراهم كردن اسباب ظهور

در روايت نقل شده است كه دعاي بدون اسباب همانند تير بدون كمان است. دعا كننده بايد اسباب را نيز فراهم نمايد. مثلا كسي كه آرزو دارد در كنكور قبول شود بايد تلاش كرده درس هم بخواند. كسي كه منتظر فرج است و دعا مي كند بايد اسباب ظهور را هم فراهم نمايد كه اسباب ظهور اكثر آن مربوط به مردم است. چون علت اصلي غيبت عدم وجود انسانهاي قدرشناس است. لذا براي ايجاد اسباب بايد اقدامات زير صورت گيرد:

1- ساختن فرد

افراد جامعه بايد اول خويش را بسازند تا جزء ياران واقعي آن حضرت باشند. در روايت نقل شده كه قدرت ياران امام زمان عليه السلام چهل برابر مردان امروزي است. اين بدان معناست كه ياران امام زمان عليه السلام در اكثر زمينه ها قدرتمندند. هم در زمينه علم و تكنولوژي و هم در زمينه اخلاق و تربيت فرزند و زندگي و…

2- ساختن و پرورش نيرو

انسان براي فراهم كردن اسباب چاره اي جز پرورش نيرو و هدايت ديگران ندارد و اين تحرك عظيم اجتماعي بوجود خواهد آورد كه هركس به ساخت ديگري بپردازد. و جامعه تبديل به مدرسه اي شود كه همه سعي در ساخت و پرداخت هم دارند. و اينجاست كه امربه معروف و نهي از منكر نيز تجلي يافته و جامعه ولائي آماده ظهور بوجود خواهد آمد.

و) ايجاد نشاط اجتماعي و كار

توكل بر خدا و اميد به استجابت دعا از شرايط استجابت است. ايجاد روحيه توكل در ياران و منتظران امام زمان عليه السلام باعث قدرتمند شدن ياران و ساخته شدن ياراني شجاع، قوي و عزيز خواهد شد كه به هيچ وجه زير بار ظلم نرفته و هيچ هراسي به دل راه نداده و سايه الهي را روي سرخود ببينند.

و از سويي ديگر اميد به استجابت دعا در انسان ايجاد نشاط نموده و روح او را صيقل داده و پويايي و تحركي بزرگ براي ايجاد انقلابي عظيم بوجود خواهند آورد.

خبرگزاری فارس

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!