مهدویت و فلسفه تاریخ

0
mahdaviyat-va-falsafe-tarikh.jpg
 این کتاب در صدد بررسی و تبیین آموزه های وحیانی دین درباره فلسفه تاریخ است که نماد و محور کانونی این آموزه ها را می توان گفتمان مهدویت نامید. به عبارت دیگر، این کتاب به دنبال پاسخ به این پرسش است که فلسفه تاریخ را با توجه با آموزه مهدویت چگونه می توان تبیین کرد.

نویسنده در راستای پاسخ به این سوال سعی کرده است، مهدویت را بر اساس نظام فلسفه تاریخی اسلامی مورد بازخوانی قرار داده و با تاکید بر لزوم ملاحظه غایت در تحلیل تاریخ و ترسیم دو اراده رحمانی و شیطانی در تدبیر تاریخ، تفسیری نظام مند از حرکت تاریخی بشر ارائه دهد.

مطالب این کتاب در سه بخش مختلف به تحلیل و تبیین فلسفه تاریخ، مهدویت، مبانی فلسفه، ترتیب اجزای تاریخ، آینده تاریخ، زمینه سازی ظهور و… پرداخته است.

بخش اول کتاب با نام “کلیات” در دو فصل تدوین یافته است، فصل اول: «تقسیم ها و تعریف های فلسفه تاریخ» و فصل دوم: «مفهوم مهدویت».

بخش دوم کتاب که “تبیین فلسفه تاریخ اسلامی” نام دارد در سه فصل بدین ترتیب نگارش یافته است: فصل اول: «مبانی فلسفه تاریخ اسلامی»، فصل دوم: «عوامل حرکت تاریخ در بینش اسلامی»، فصل سوم: «ترتیب نظام وار اجزای تاریخ».

بخش سوم و پایانی کتاب نیز با نام “پیوند های مهدویت و فلسفه تاریخ” در چهار فصل به این شرح نگاشته شده است: فصل اول: «تحلیل تاریخ بشر با نگرش به اندیشه مهدویت»، فصل دوم: «انگاره های مهدوی در تبیین فلسفه تاریخ»، فصل سوم: «چشم انداز و آینده تاریخ و سیر کمالی آن با نگاه به آیات و روایات» و فصل چهارم: «مهندسی بلوغ اجتماعی ـ تاریخی بشر و زمینه سازی ظهور». در پایان نیز نویسنده به خاتمه و نتیجه گیری از مباحث مطرح شده پرداخته است.

نگارنده در بخشی از پیش گفتار کتاب چنین می نویسد: «باز ترسیم صحنه تاریخی با توجه به چالش مداوم بین دو عبودیت الهی و شیطانی از دست آوردهای این کتاب محسوب می شود که در همین راستا انتظار به عنوان جریان پیوسته تاریخ مطرح شده و با بیان شواهد کافی از آیات و روایات در ارتباط با پیوند مهدویت و فلسفه تاریخ، چشم انداز روشنی از پایان تاریخ ارائه گشته و مهندسی بلوغ اجتماعی بشر برای رسیدن به این چشم انداز امری ضروری دانسته شده است.»

کتاب مهدویت و فلسفه تاریخ نوشته فرامرز سهرابی به همت انتشارات موسسه آینده روشن در ۲۷۱ صفحه و شمارگان ۲۰۰۰ نسخه با قیمت هر جلد ۳۸۰۰۰ ریال منتشر شده است.

علاقه مندان می توانند جهت اطلاعات بیشتر به نشانی قم، خیابان صفاییه، کوچه ۲۳، پلاک ۵، موسسه آینده روشن مراجعه و یا با شماره ۰۲۵۱۷۸۴۰۹۰۲ تماس حاصل نمایند.

 آینده روشن،

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!