نقش روشنفکری

0

رونمایی از “نقش روشنفکری”

همزمان با چهل و نهمین نشست از سلسله نشست های موسسه موعود از کتاب «نقش روشنفکری» جدیدترین اثر اسماعیل شفیعی سروستانی رو نمایی شد.
سالن آمفي تئاتر كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران، در حالی بعد از ظهری مملو از جمعیت را طی می کرد که حاضرین آن در پی اطلاع رسانی موسسه موعود عصر برای حضور در چهل و نهمین نشست، با عنوان «بهشت ظهور» گرد آمده بودند و هیچ یک از رونمایی جدیدترین اثر اسماعیل شفیعی سروستانی خبر نداشتند.

مدیر مسئول نشریه موعود، سخنان خود را با اعلام انتشار جدیدترین اثرش آغاز کرد و از نخستین زمینه های نگارش این کتاب سخن گفت. وی کتاب حاضر را نتیجه اولین برگهای دفتر قطور مطالعات فرهنگی دانست و گفت: جرقه اولیه این اثر مربوط به یکی از همایشهای دبیران آموزش و پرورش تهران، در سال 1369  است، که در کوتاه مدت منتج به مقاله ای درباره هجمه فرهنگی شد و در روزنامه کیهان -که آن موقع از لحاظ تیراژ روزنامه اول ایران بود- چاپ شد. وی این مقاله عجولانه را زمینه اصلی بررسی جریانی دانست که سرنخ هایش در دست روشنفکران بود.

وی اشاره کرد که با جمع آوری اکثر مجلات خارجیِ روشنفکری در آن دوره و بررسی آنها و پی گیری مستندات، در نهایت مقالاتی جامع و هشدار دهنده به مسئولان ارائه داد، که بالاخره بعد از 2-3 سال، منجر به تصویب بودجه مبارزه با تهاجم فرهنگی در مجلس شد.

این نویسنده و فعال مطبوعاتی همچنین اظهار داشت که اکثر این بودجه ها در آن برهه زمانی صرف کارهایی غیر از هدف اصلی اش شد. نتیجه این اهمال، مقاله ای در روزنامه جمهوری بود که شفیعی سروستانی در آن به بررسی محل های هزینه شدن این بودجه پرداخته است: «یکی از وزارت خانه ها با این پول ویلا ساخت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این پول تعداد زیادی موتور سیکلت از خارج وارد کرد و وزارت خانه دیگری با این پول حقوق معوقه کارمندانش را پرداخت کرد!».

اسماعیل شفیعی سروستانی به نقش مقام معظم رهبری در بین این رویدادها و موضع گیری ایشان در سخنرانی هایشان اشاره کرد، که در هر برهه زمانی متناسب با تهاجم هایی که به کشور صورت می گرفت، ارائه می شد و این سخنان موجی از حمایت ها و همایش های مختلف را در سازمان های مختلف ایجاد می کرد، که با هزینه های زیاد و برگزاری سمینارهای گسترده بعد از چندی فروکش می کرد، تا اینکه دوباره هشداری جدید از سوی ایشان که به عنوان دیدبانی بصیر و بینا عمل می کردند موجی جدید شکل می گرفت. غفلت و ضعف عملکرد سازمانهای دخیل و صاحب بودجه و وظیفه تا جایی پیش رفت که در این سالها در حدود 2400 عنوان کتاب مربوط به جریانها و فرقه های نوظهورِ معاند، در ایران منتشر شد و با اعلام یک مرکز ردیابی، در حدود200 میلیون نسخه ازین کتابها پخش شده است.

وی در ادامه خود را معلمی ساده معرفی کرد که از پرپر شدن جوانان و نوجوانان کشور در برابر تندبادهای فرهنگی احساس نگرانی می کند و همچنین از ضعف سازمانهای مسئول در کنترل شرایط و مقابله با هجمه ها در جامعه انتقاد کرد و نقدش را به این امر، که به جای کار کارشناسی و عمیق دست به مقابله به مثل می زنند متوجه کرد و به عنوان مثال به موسیقی ها و بازی های رایانه ای اشاره کرد.

وی در مورد کتاب «نقش روشنفکری» که اولین جلد از مجموعه 5 جلدی اما مستقلِ شبیخون، بیداری و مقابله است، گفت: «این اثر که بدون اغراق برای من 2 سال تمام کار مداوم در پی داشت، کتابی است که باید جوانان، دانشجویان، طلبه ها و متفکران جامعه آن را مورد مطالعه و گفتگوی جدی قرار دهند.»

وی در انتها تمام جوانان را برای کسب شناخت فرهنگی عمیق و گسترده به مطالعه این کتاب دعوت کرد.

لازم به ذکر است که کتاب «نقش روشنفکری » اثر اسماعیل شفیعی سروستانی، توسط انتشارات هلال و با قیمت 3400 تومان منتشر شده است.

مریم محبی

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!