مهدویون و امتحانی بزرگ!- بخش چهارم – خادم الامام (عج)

19
mahdion-va-fetneh-loction.jpg

« برخي از محقّقان گفته‌اند كه اگر مطابق متن روايت مذكور، كشته‌هاي ايرانيان شهيد هستند، پس چرا امام باقر (علیه السلام)‌ فرمودند: اگر من آن زمان را درك مي‌كردم، خودم را براي صاحب اين امر (امام زمان(علیه السلام)) نگه مي‌داشتم؟

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مهدویون و امتحانی بزرگ!- بخش چهارم

توجه : این مقاله در 190 صفحه نوشته شده و در 5 بخش جداگانه منتشر خواهد شد، لذا خواهشمندیم  از اظهار نظر شتابزده، قبل از اتمام آن، خودداری فرمایید!

ه) در روایات آخرالزمانی، معصومین (علیهم السلام) قائل به پدید آمدن جنبشی از مشرق زمین (ایران) می باشند که زمینه ساز ظهور مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است:(104)
« گويا مى بينم گروهى را كه از مشرق زمين خروج كرده و طالب حق مى باشند اما آنها را اجابت نمى كنند مجددا برخواسته هايشان تاكيد دارند، اما مخالفان نمى پذيرند. وقتى چنين وضعى را مشاهده مى كنند شمشيرها را بدوش كشيده و در مقابل دشمن مى ايستند، اينجاست كه پاسخ مثبت مى گيرند اما اين بار خودشان نمى پذيرند تا اينكه همگى قيام مى كنند … و درفش هدايت را جز به دست تواناى صاحب شما (حضرت مهدى عليه السلام) به كسى ديگر نمى سپارند كشته هاى آنان شهيد محسوب مى شوند اما من اگر آن زمان را درك مى كردم ، خويشتن را براى يارى صاحب اين امر نگاه مى داشتم. »(105)

سند حدیث فوق، طبق نظر شیخ طوسی (رحمه الله) حسن بوده و روایت فوق، روایتی قابل اعتماد است.(106)

توضیحات « شیخ علی کورانی » در چاپ قدیم کتاب « عصر ظهور » پیرامون این روایت، شنیدنی است:(107)

« اين روايت، تا زمانيكه بر نهضت فعلى ايرانيان تطبيق مى كند. چگونه آن را توجيه كنيم به اينكه پيامبر صلى الله عليه و آله و امامان از نهضتى آينده نسبت به ايرانيان خبر داده اند و از انطباق بر نهضت موجود و آنچه پيش ‍ مى آيد چشم پوشى كنيم ! و آيا اين را بر همين نهضت و بر نهضت ديگر آنان كه مثلا داراى همين ويژگيها و شرائط سياسى ، بعد از قرنهاست تطبيق كنيم ! و آيا چنين تفسيرى را عقل سليم مى پذيرد؟!

و رواياتى را كه درباره قم و موقعيت جهانى آن شهر، از زبان پيامبر صلى الله عليه و آله و امامان عليه السلام نقل شده است ، چگونه به تاءويل ببريم رواياتى كه دلالت دارد اين موقعيت ، نزديك ظهور حضرت مهدى عليه السلام و متصل به ظهور آن بزرگوار خواهد بود… همچنين بيانگر ظاهر شدن مردى موعود از آن شهر. و ياران با وفايش است كه نه از جنگ مى هراسند و نه خسته مى شوند.. و ما امروز وضع موجود اين شهر را مى بينيم كه تا ديروز با وجود حوزه علميه در آن شهرى ضعيف بود و تاءثير معنوى اين شهر محدود در حيطه جهان تشيع و متدينين شيعه بوده است .

و اينك نام آن شهر و قيامش و روش و اسلوب آن و معرفى نمودن اسلام ، گوش جهانيان را پر مى كند! برنامه ريزى ها و خط و مشى آن در قلوب مسلمانها و جوامع اسلامى سرايت كرده و رسوخ مى نمايد و علم و دانش از اين شهر به ساير مسلمانان جهان مى رسد.

بنابراين تا زمانيكه روايات وارده در موقعيت و عظمت قم و انقلاب و نهضت آن و مرد وعده داده شده و برخاسته از اين شهر، بر انقلابى كه از قم آغاز شد و بر رهبرى آن ، امام خمينى و طرفداران وى انطباق داشته باشد آيا معقول است كه آن را به موقعيتى جهانى كه پس از ده ها سال و قرن براى قم بوجود آيد و مردى از آنجا ظهور مى كند كه طرفداران و ياران وى و يا حكومت و انقلابش داراى اين صفات هستند.. تفسير كنيم و از آنچه كه موجود است صرف نظر كنيم ؟!

اگر چنين مطلبى درباره مرد وعده داده شده از قم صحيح باشد، چگونه در روايات مربوط به موقعيت جهانى وعده داده شده شهر قم مى تواند صحيح باشد؟ و چه مى توان كرد با دو روايتى كه دال بر وجود اين موقعيت ، نزديك ظهور حضرت و ادامه آن تا ظهور ايشان است آنجا كه آمده : ((و آن (موقعيت ) نزديك ظهور قائم ماست ، خداوند قم و اهل آن را قائم مقام حضرت حجت عليه السلام قرار مى دهد)) ((و آن در زمان غيبت قائم ما تا ظهورش خواهد بود)) كه قبلا از بحار ج 60 ص 213 نقل شد.

حقيقت مطلب اين است كه بحث و مناقشه پيرامون دلالت برخى از روايات بر آنچه كه در قم و ايران اتفاق افتاده است و سعى در برگرداندن الفاظ واضح و روشن از ظاهر خودش و به طور كلى شك دلالت اين روايات و انطباق آنها بر حوادث گذشته و حال ، چيزى جز پيشداورى و حالت ضعف عقيده در تصديق پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت طاهرين عليه السلام نمى باشد. بلكه اگر منصفانه حكم كنيم بايد بگوئيم كه اگر از كلمات معصومين عليه السلام كه به طور تواتر اجمالى در روايات آمده اطمينان و يقين به معنا حاصل نشود مسلما خالى از حالت شك و ترديد و جدل نخواهد بود. از خداوند متعال مى خواهيم كه ما و همه مسلمانان را از چنين حالتى حفظ فرمايد. »(108)

البته « محمد فقیه » نویسنده ی سخت گیر کتاب « سفیانی و نشانه های ظهور »، با استناد به عبارت « كشته هاى آنان شهيد محسوب مى شوند اما من اگر آن زمان را درك مى كردم، خويشتن را براى يارى صاحب اين امر نگاه مى داشتم »، نسبت به صحت نیت صاحبان این قیام ابراز تردید کرده است،(109) حال آن که مولف مقاله ی حاضر، به این نظر آقای « محمد فقیه » پاسخی درخور دارد:

برخي از محققان گفته‌اند كه اگر مطابق متن روايت مذكور، كشته‌هاي ايرانيان شهيد هستند، پس چرا امام باقر (علیه السلام)‌ فرمودند: اگر من آن زمان را درك مي‌كردم، خودم را براي صاحب اين امر (امام زمان(علیه السلام)) نگه مي‌داشتم؟ آيا اگر بپذيريم كه ايرانيان آخرالزمان حق طلب هستند، بهتر نيست كه امام معصوم مي‌فرمودند: « من نيز به آنان مي‌پيوستم، نه اينكه خود را نگاه مي‌داشتم؟ آيا از اين مطالب تناقضي يافت نمي‌شود؟

پاسخ اين است كه امام معصوم (علیه السلام) اين حديث را براي تمام شيعيان و اهل سنت جهان بيان كرده‌اند. با توجه به اين موضوع، تعداد زيادي از اين افراد، توانايي پيوستن به قيام ايرانيان و جنگ در صفوف ايرانيان عليه دشمن را نداشته و ندارند. بنابراين اين حديث رو به شيعياني كه به دليل شرايط خاص نمي‌توانند مستقيماً ايرانيان را در جنگ ياري كنند، مي‌فرمايد كه در صورت مشاهده ی جنگ ايرانيان با دشمنان، بدانند كه زمان اين جنگ نزديك ظهور قائم (علیه السلام)‌ مي‌باشد. پس آنان كه به واسطه ی‌ مسائلي همچون دوري مكان جغرافيايي، عدم توانايي حضور در جنگ و … نمي‌توانند در كنار ايرانيان بجنگند و به فيض شهادت نائل شوند، حداقل خود را از شر نفسانيات، شياطين و بلاياي طبيعي حفظ كنند و وجود خود را براي قيام قائم (علیه السلام) كه فاصله‌اي زياد با نبرد ايرانيان ندارد، حفظ نمايند.

پس نتيجه مي‌شود كه شيعيان و اهل سنت آزاده، در قبال نبرد ايرانيان در آخرالزمان دو وظيفه ی عمده دارند: 1- شيعيان و اهل سنت ايران و هر كسي كه توانايي حضور در جنگ ايران با دشمنانش را دارد، بايد به كمك ايرانيان بشتابد و بداند كه اگر در اين جنگ كشته شود، شهيد خواهد بود. 2- شيعيان و اهل سنت ديگر نقاط جهان (براي مثال شيعيان لبنان، تاجيكستان و …) كه نمي‌توانند مستيقماً به ايران كمك كنند و در جنگ ايران عليه دشمنان شركت نمايند، حداقل خود را محافظت نمايند تا براي قيام بزرگ قائم آل محمد (عجل الله تعالی فرجه الشریف) كه نزديك جنگ ايرانيان به وقوع مي‌پيوندد، آماده نمايند.

با دقت در مطالب فوق، در می یابیم که ما به احتمال قریب به یقین، در عصر ظهور ذکر شده در روایات به سر می بریم و باید بیش از پیش در جهت زمینه سازی ظهور مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تلاش نماییم. البته تعدادی از علما و زعمای دینمان نیز این وعده را درباره ی انقلاب اسلامی ایران، در قالب امید و آرزو بیان کرده اند:

امام خمینی (قدس سره) درباره ی انقلاب اسلامی ایران چنین فرموده اند:

« اميدوارم كه اين انقلاب يك انقلاب جهاني بشود و مقدمه براي ظهور حضرت بقيه‏الله‏ ـ ارواحنا له الفداء ـ باشد».(110)

« اميد است كه اين انقلاب جرقه و بارقه‏اي الهي باشد كه انفجاري عظيم در توده‏هاي زير ستم ايجاد نمايد و به طلوع فجر انقلاب مبارك حضرت بقيـ[‏الله‏ ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ منتهي شود».(111)

« من اميدوارم كه ما به مطلوب حقيقي برسيم و متصل بشود اين نهضت به نهضت بزرگ اسلامي و آن نهضت ولي عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هست ».(112)

« ان شاءالله اسلام را آن طور كه هست در اين مملكت پياده كنيم و مسلمين جهان نيز اسلام را در ممالك خودشان پياده كنند … و زور و ظلم و جور از دنيا برطرف بشود و مقدمه باشد براي ظهور ولي عصر ـ ارواحنا له الفداء ـ ».(113)

« خداوندا بر ما منت بنه و انقلاب اسلامي ما را مقدمه فروريختن کاخ‌هاي ستم جباران و افول ستاره عمر متجاوزان در سراسر جهان گردان و همه ملت‌ها را از ثمرات و برکات وراثت و امامت مستضعفان برخوردار فرما ».(114)

« خداوند همه ما را از قيدهاي شيطاني رها فرمايد تا بتوانيم اين امانت الهي را به سر منزل مقصود برسانيم و به صاحب امانت، حضرت مهدي موعود ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ رد كنيم ».(115)

« … جنبشي كه از طرف مستضعفان و مظلومان جهان عليه مستكبران و زورمندان شروع شده و در حال گسترش است، اميد بخش آتيه‏اي روشن است و وعده خداوند تعالي را نزديك و نزديك‏تر مي‏نمايد. گويي جهان مهيا مي‏شود براي طلوع آفتاب ولايت از افق مكّه معظّمه و كعبه آمال محرومان و حكومت مستضعفان. از پانزدهم خرداد 42 كه حكومت مستكبران جبار در اين سرزمين به اوج خود رسيده بود و مي‏رفت تا عربده ی شوم «أنا ربكم الأعلي» از حلقوم فرعون زمان طنين افكند، تا 22 بهمن 57 كه پايه ی حكم‏راني جباران عصر در اين مرز و بوم فرو ريخت و تخت و تاج دو هزار و پانصد ساله فرعون‏گونه ستم‏شاهي به دست تواناي زاغه‏نشينان و ستمديدگان تاريخ بر باد رفت و طومار تاراج‏گري‏ها و حكم‏فرمايي‏هاي شيطان بزرگ و شيطانك‏هاي وابسته و پيوسته به آن درهم پيچيده شد، ايامي معدود بيش نبود،… ولي تحوّلي كه كمتر از صد سال بعيد به نظر مي‏رسيد با تقدير خداي بزرگ در اين ايّام معدود و ساعات محدود تحقّق يافت و جلوه‏اي از وعده قرآن كريم نورافشاني كرد و چه بسا كه اين تحول و دگرگوني، در مشرق زمين و سپس در مغرب و اقطار عالم تحقق يابد: «وليس من الله‏ بمستنكر» كه دهر را در ساعتي بگنجاند و جهان را به مستضعفان، اين وارثان ارض بسپارد و آفاق را به جلوه الهي ولي الله‏ الأعظم، صاحب العصر ـ أرواحنا له الفداء ـ روشن فرمايد و پرچم توحيد و عدالتي الهي را در عالم بر فراز كاخ‏هاي سپيد و سرخ مراكز ظلم و الحاد و شرك به اهتزاز درآورد. «و ما ذلك علي الله‏ بعزيز ».(116) (عبارت از پانزدهم خرداد 42 كه حكومت مستكبران جبار در اين سرزمين به اوج خود رسيده بود و مي‏رفت تا عربده ی شوم «أنا ربكم الأعلي» از حلقوم فرعون زمان طنين افكند، تا 22 بهمن 57 كه پايه ی حكم‏راني جباران عصر در اين مرز و بوم فرو ريخت … اشاره ی ظریفی به احادیث مرتبط با دجال است که در طی آن ها ذکر شده که دجال عبارت « أنا ربکم الأعلی » را در آخرالزمان سر می دهد و این اشاره ی امام (قدس سره) به نقش انقلاب اسلامی ایران در اضمحلال دجال فرعون صفت، نشان دهنده ی بینش وسیع آن امام همام در مورد نقش بزرگ ایران  در  مبارزه  با  فراماسونری جهانی  (دجال احتمالی آخرالزمان) می باشد. (به ارتباط معنایی بین عبارات « أنا ربکم الأعلی »، فرعون، جباران عصر و …) توجه فرمایید.)

« مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست. انقلاب مردم ايران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‏داري حضرت حجّت ـ ارواحنا له الفداء ـ است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد، مسائل اقتصادي و مادي اگر لحظه‏اي مسئولين را از وظيفه‏اي كه بر عهده دارند، منصرف كند، خطري بزرگ و خيانتي سهمگين را به دنبال دارد. بايد دولت جمهوري اسلامي تمامي سعي و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد و اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهاني اسلام است، منصرف كند. »(117)

همچنین آیت الله العظمی مصباح یزدی (دامت براکاته) درباره ی انقلاب اسلامی ایران چنین فرموده اند:

« ما بايد دلمان براي خودمان بسوزد كه آيا افتخار حفظ انقلاب را خواهيم داشت يا مردود مي‌شويم، چون اين انقلاب تا زمان ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باقي خواهد ماند. »(118)

و) در کتاب شرح نهج البلاغه چنین آمده است:(119)

« رواه ابن أبي الحديد في شرح النهج:20/284 ، قال: (جاء الأشعث إليه (إلي علي عليه السلام) فجعل يتخطى الرقاب حتى قرب منه ، ثم قال له: يا أمير المؤمنين غلبتنا هذه الحمراء على قربك ، يعني العجم ، فركض المنبر برجله حتى قال صعصعة بن صوحان: ما لنا وللأشعث ! ليقولن أمير المؤمنين اليوم في العرب قولاً لايزال يذكر . فقال عليه السلام : من عذيري من هؤلاء الضياطرة ، يتمرغ أحدهم على فراشه تمرغ الحمار ، ويهجر قوما للذكر ! أفتأمرني أن أطردهم؟! ما كنت لأطردهم فأكون من الجاهلين . أما والدي فلق الحبة وبرأ النسمة ، ليضربنكم على الدين عوداً كما ضربتموهم عليه بدءاً) »

ترجمه: « ابن ابي الحديد روايت مي‌كند:
« اشعث بن قيس از ميان جمعيّت خود را به علي (علیه السلام) ‌رساند و گفت: يا اميرالمؤمنين! اين سرخ‌رويان (يعني ايرانيان) كه اطراف تو را گرفته‌اند بر ما عرب‌ها غلبه كرده‌اند. حضرت با پاي خود آهسته بر منبر كوبيد. صعصه بن صوحان گفت:‌ ما را با اشعث چه كار؟ امروز اميرمؤمنان درباره ی عرب سخني خواهد گفت كه هرگز گفته نخواهد شد. حضرت فرمود: ‌كدام يك از اين شكم‌پرستان بي‌شخصيت كه مانند الاغ در رخت‌خوابش مي‌غلطد و مانع هدايت مردم مي‌گردد، عذر مرا مي‌پذيرد؟! آيا تو مي‌خواهي من آنها (ايرانيان) را برانم؟! اگر چنين كنم قطعاً نادان خواهم بود. قسم به كسي كه دانه را شكافت و انسان را آفريد، ايرانيان شما را براي بازگشت به دين خواهند كوبيد، چنان كه شما آنها را براي پذيرش دين كوبيديد. »(120)

شیخ « علی کورانی » و در توضیح عبارات فوق، در چاپ قبلی کتاب خویش « عصر ظهور » چنین می گوید:(121)

« اشعث بن قيس رئيس قبيله ی بزرگ كنده و از سران منافقين و از جمله كسانى بوده كه در قتل اميرمؤمنان (علیه السلام) شركت او جعده نيز همسر داشت و دختر امام مجتبى (علیه السلام) بود كه آن حضرت را به وسيله ی زهر مسموم نمود و پسرش محمد بن اشعث از جمله افرادى بوده كه در به شهادت رساندن سيدالشهداء حضرت حسين بن على (علیه السلام) سهيم بوده است .

به گفته ی روايت، اشعث در صف آخر نمازگزاران آنگونه كه آداب مسلمانها است ننشست، بلكه صف ها را شكافت و گردن هاى نمازگزاران را اين طرف و آن طرف زد تا در صف اول نماز بگزارد، همينكه به قسمت جلو رسيد، گروه انبوهى از ايرانيان را ديد كه اطراف منبر امير مؤ منان (علیه السلام) گرد آمده اند. اشعث با قطع كردن خطبه و سخنرانى حضرت، با صداى بلند، آن بزرگوار را مخاطب ساخت: اى اميرمؤمنان اين سرخ رويان بر ما چيره شده اند، البته سر اينكه تعبير به سرخ رويان كرده اين است كه عرب رنگ سبز را اگر زياد باشد سياه مى گويند بهمين جهت در اثر سرسبزى و بسيارى نخل خرما در عراق، آن كشور را (ارض سواد) يعنى (سرزمين سياه) مى نامند. از اين رو از سفيد نيز تعبير به سرخ مى كنند. بدين جهت عجم (ايرانيان) را چون سفيد پوست هستند، سرخ رويان و يا فرزندان سرخ رويان مى گويند.

اما اينكه اميرمؤمنان (علیه السلام) مكرر با پاى مباركش به منبر زد، با اين كار به اشعث مى فرمود: چه مى گويى؟ و بعد از آن ، امام (علیه السلام) سكوت فرمود و به فكر جواب وى برآمد.

اما صعصعة بن صوحان عبدى كه از ياران برگزيده ی آن حضرت بود. اهميت قضيه را درك كرد كه منظور اشعث طرح خلافت مسلمانهاست كه از ارزشهاى دنيوى است و بايد ويژه اعراب و امثال آنان باشد. و سزاوار نيست مسلمانهاى جديد و سفيد پوست (ايرانيان) اطراف حضرت جمع شده باشند و از اشعث به آن بزرگوار نزديك تر باشند. وانگهى صعصعة عارف به آن موازين اسلامى بود كه امير مؤ منان (علیه السلام) به آنها ملتزم است. با توجه به اين شناخت صعصعة مى دانست كه جواب امام (علیه السلام) به اشعث كوبنده خواهد بود. از اين رو صعصعه با جمله (ما را با اشعث چكار؟) او را سرزنش كرد كه چنين نعره عشيره اى و نژادپرستى را ضد ايرانيان سر داد. كه امام (علیه السلام) را وادار كرد، به نفع آنان (ايرانيان) و بر ضد عرب سخنرانى كند، سپس امام (علیه السلام) پس از سكوتى طولانى سرش را بالا گرفت؛ اما نه اينكه به اشعث نگاه كند و جوابش را بدهد بلكه از او روى گردانيده و مسلمانان را مورد خطاب قرار داد كه: چه كسى مرا معذور مى دارد؟ چه كسى بانصاف حكم مى كند درباره من ، از اين افراد بى شخصيت كه يكى از آنان كه نه داراى انديشه است و نه هدف بلكه انسانى كودن و پرخواب و شهوتران با لوليدن در رختخواب از ناز و نعمت پرخورى و شكم بارگى مانند حيوان ، به بى شخصيتى و كسل بودن و تنبلى خود اكتفاء ننموده، بلكه ديگران را نيز از آموختن معارف دين محروم كند. و آنان را مورد طعنه قرار مى دهد؛ زيرا آنان (ايرانيان) قلب هايشان متوجه علم و اهل دانش بوده و اطراف امام و پيشواى خود و منبر وى گرد مى آيند.

اى اشعث آيا مرا امر مى كنى كه آنان را طرد كنم آنگونه كه گروهى مرفه از طرفداران حضرت نوح (علیه السلام) چنين درخواستى را از او نمودند و بدو چنين گفتند: (افرادى كه اطراف تو را گرفته از تو پيروى مى كنند جز اراذل و اوباش و بى انديشه ها نيستند)، بلكه اى اشعث پاسخ من به تو همان پاسخ پيامبر خدا حضرت نوح (علیه السلام) به افراد پست و بى شخصيت قوم خودش مى باشد كه فرمود: (من آنان را طرد نخواهم كرد چون در اين صورت از جمله جاهلان خواهم بود.) سپس مولاى متقيان (علیه السلام) با سوگندهايى كه پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) از آينده ی كسانى كه اطراف منبر او حلقه زده بودند و طرفدارانش، گفتار خود را به پايان برد مانند فقره اى از خطبه گذشته كه فرمود: (سوگند به خدايى كه دانه را شكافت و موجودات زنده را آفريد، البته او شما (اعراب) را براى اينكه به آئين اسلام برگرديد سركوب مى كند، آنگونه كه شما در اوائل ، آنان (ايرانيان) را مى زديد تا داخل در دين اسلام شوند)) اين مطلب دلالت دارد كه وعده الهى بزودى در بين اعراب محقق مى شود و آنان را از دين رو بر مى گردانند و خداوند فرس (ايرانيان) را جايگزين آنها مى نمايد كه مانند آنان عرب زبان نيستند … و دلالت دارد كه پيروزى اسلام در اين مرحله از ايران آغاز شده و به طرف   قدس  ادامه   مى يابد  و  مقدمه  براى  ظهور حضرت مهدى (علیه السلام) است .»(122)

حديث عجيب و شگفت‌آور فوق، سيماي آخرالزمان و نقش ايرانيان را در اين برهه به خوبي توصيف مي‌كند. اين حديث بيان مي‌كند كه اعراب در آخرالزمان، از ارزش‌هاي اسلامي فاصله گرفته و با دين بيگانه خواهند شد. اما ايرانيان بر ارزش‌هاي اسلامي پافشاری کرده و آن را نشر و گسترش خواهند داد. اين تفاوت عمده بين ايرانيان و اعراب در آخرالزمان، موجب بروز درگيري‌هايي بين ايران و اعراب در آخرالزمان و قبل از ظهور مهدي (علیه السلام) خواهد شد كه در نهايت پيروزي از آن ايرانيان خواهد بود. در واقع همان گونه كه در جريان گسترش اسلام، سپاه ساسانيان از سپاه اعراب در صدر اسلام شكست خورد و متعاقب آن دين اسلام از اعراب به ايرانيان انتقال يافت،(123) در آخرالزمان نيز ايرانيان با اعراب درگير خواهند شد تا دين اسلام ناب محمدی را در ميان آنان رواج مجدد دهند و اين درگيري نيز سرانجام با پيروزي ايرانيان همراه خواهد بود.

توصيفات ذكر شده در روايات، پيرامون درگيري ايرانيان و اعراب در آخرالزمان به دليل عمل به اسلام، با شرايط حال حاضر جهان مطابقت كامل دارد. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1357 هجری شمسی، كشورهاي عربي منطقه به جاي اينكه از نابودي يك حكومت ضد دين و روي كار آمدن يك حكومت ديني خوشحال شوند، به مقابله و دشمني آشكار با جمهوري اسلامي ايران پرداختند.

در حالي كه حكومت نوپاي جمهوري اسلامي ايران، ملل اسلام را به اتحاد و وحدت در زير پرچم اسلام و مقابله با تمهيدات ممالك اسلامي از سوي استكبار جهاني و صهيونيسم بين الملل و نابودي رژيم شيطاني اسرائيل دعوت مي‌كرد، كشورهاي عرب منطقه از هيچ كوششي در جهت مقابله با جمهوري اسلامي دريغ نورزيدند. نگاهي گذرا بر تحركات ضد ايراني حكومت‌هاي عرب منطقه در طي 32 سال اخير، به خوبي اين دشمني‌ها را نشان مي‌دهد:

1. تهمت زدن به ايران از سوي عربستان سعودي در زمينه ی وقايع مسجدالحرام و ادّعاي دروغين مهدويّت از سوي جهيمان:(124)
2. آغاز جنگ تحميلي از سوي عراق به رهبري صدام حسين معلون؛ و حمايت همه جانبه ی اعراب از صدام در 8 سال جنگ تحميلي عليه ايران؛(125)
3. جنايات رژيم آل سعود در مراسم حج و روز برائت از مشركان سال 1366 ش. و به شهادت رساندن تعداد زيادي از حجاج ايراني؛(126)
5. ادعاي واهي امارات مبني بر تسلط بر جزاير سه گانه ی‌ تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي؛(127)
6. همراهي با آمريكاي جنايتكار در تحركات سياسي منطقه بر ضد ايران؛(128)
7. تأكيد بر طرح خائنانه ی صلح عربي با اسرائيل و همكاري با اسرائيل بر ضد هسته ی مقاومت منطقه شامل ايران، حزب‌الله و حماس؛(129)
8. اعمال فشار مكرر بر كاروان تيم‌هاي ورزشي، فرهنگي و سياسي اعزامي به كشورهاي عربي، به خصوص در عربستان سعودي، اردن و امارات؛(130)
9. بدرفتاري با حجاج ايراني اعزامي به عربستان سعودي و …؛(131)
10. و …

همه ی اين اقدامات يك ريشه بيشتر ندارد و آن ريشه نيز چيزي جز تأكيد جمهوري اسلامي ايران بر آرمان‌هاي اسلامي شيعي و حمايت از ملت‌هاي مظلوم امت اسلامي و تأكيد بر رويه ی‌ مقاومت در برابر استكبار نمي‌باشد؛ وگرنه اگر دشمني اعراب صرفاً با نژاد ايراني بود، اين دشمني بايد در زمان رژيم شاهنشاهي شديدتر مي‌بود.

با توجه به توضيحات ذكر شده درمي‌يابيم كه مطابق توصيف روايات معصومین (علیهم السلام)، به جز هسته‌هاي مقاومت اسلامي ـ عربي در حزب الله لبنان، شيعيان يمن و حماس در فلسطين، ساير كشورهاي عربي منطقه، موضعي خصمانه عليه جمهوري اسلامي ايران گرفته‌اند كه اين موضع خصمانه نيز به دليل تأكيد ايران بر بازگشت به ارزش‌هاي اسلامي و اصرار كشورهاي عرب منطقه بر پيروي از الگوهاي غربي، استعماري و جاهلي مي‌باشد. در واقع كشورهاي عرب منطقه كه عموماً تحت سيطره ی فراماسون‌هايي همچون عبدالله اردن، عبدالله عربستان و … مي‌باشند و قبلاً نيز از سوي فراماسون‌هايي همچون ملك حسين پادشاه اردن، ملك فهد پادشاه عربستان، انورسادات پادشاه مصر و … هدايت مي‌شدند، از بدو تأسيس جمهوري اسلامي ايران، اين حكومت زمينه‌ساز ظهور را به عنوان بزرگترين دشمن فراماسونري جهاني و عامل گسترش اسلام در جهان دانسته و نه تنها به مقابلة‌ مستقيم با ايران پرداخته‌اند، بلكه هر حركت موافق با جمهوري اسلامي ايران را نيز در كشورهاي خود سركوب نموده‌اند.

مطابق توصيف روايات، اين كشمكش در آخرالزمان و تا ظهور مهدي موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ادامه خواهد يافت و ياران ايراني حضرت امام زمان (علیه السلام) به كمك ياران لبناني، يمني و فلسطيني و … ايشان، ارتش‌هاي كشورهاي عرب منطقه و مخالف امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در هم خواهند كوبيد و حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در اين امر خطير ياري خواهند نمود.(132)

روایت فوق نیز نشان می دهد که ما در برهه ی ویژه ی از تاریخ هستیم که مشابه آن تا به حال محقق نشده است و این برهه ی خاص از تاریخ نیز چیزی نیست بجز « عصر ظهور ».

ز) تعدد بروز بلایای طبیعی، بیماری ها و جنگ ها: در تعداد زیادی از روایات اسلامی، به بروز بلایای متعدد، جنگ ها و بیماری های کشنده در آخرالزمان اشاره شده است:

امام جواد (علیه السلام) فرمودند:(133)
« لا يقوم القائم إلا علي خوف شديد من الناس و زلازل و فتنة و بلاء يصيب الناس و طاعون قبل ذلك و سيف قاطع بين العرب، و اختلاف شديد في الناس و تشتت في دينهم و تغيير من حالهم … »

« ترجمه:  قائم قيام نخواهد كرد مگر به دنبال خوف و هراس جدي، زلزله ها، فتنه ها، بلايا و طاعوني كه (مردم) بدان مبتلا شده باشند و شمشير بران (جنگ نمايان) ميان اعراب و اختلاف زياد مردم و تفرقه مذهبي آنها و تعدد اديان و مذاهب و تغيير و تحول آنها و … »(134)

همچنین در روایتی دیگر چنین آمده است:

امام علي(علیه السلام) فرمود: « پيش از ظهور قائم مرگ سرخ و مرگ سفيد خواهد بود… مرگ سرخ با شمشير و مرگ سفيد همان طاعون است. »(135)

همانگونه که ملاحظه فرمودید، مطابق روایات اسلامی، در دوره ی آخرالزمان و عصر ظهور، بلایا، زلزله ها، فتنه ها، جنگ ها، و طاعون (بیماری مهلک) شایع می گردد.

مطابق آمارهای سازمان های بین المللی و بدون هیچ گونه شک و شبهه ای، بشر در هیچ عصر و دوره ای در تاریخ همچون 100 سال اخیر، این همه بلایای طبیعی، جنگ و بیماری به خود ندیده است:(136)

لازم به ذکر است که آن چه روایات از آن به عنوان « طاعون » یاد کرده اند، لزوماً همان « طاعون » معروف که در قرن های قبل رواج داشت، نیست؛ بلکه از قدیم تا به حال، به هر بیماری مهلک و شدیداً مسری، در همه ی فرهنگ ها و زبان ها « طاعون » گفته می شده است و در حال حاضر نیز چنین می باشد. برای مثال، نام دیگر « آنفلوآنزای مرغی »، « طاعون پرندگان » می باشد:(137)

با توجه در مطالب فوق و با نیم نگاهی به بلایا، بیماری ها، جنگ ها و … در 100 سال اخیر، در می یابیم که هیچ عصر و دوره ای در تاریخ، همچون دوره ی معاصر نبوده است و دوره ی فعلی، بیش از هر زمانی با توصیف روایات پیرامون آخرالزمان مطابقت دارد.

باید به این نکته اشاره نمود که حتی اگر بحث روایی مربوط به بلایای آخرالزمان را کنار بگذاریم، باز هم منطقاً و عقلاً به این نتیجه خواهیم رسید که دنیا بیش از این تحمل بلایا، بیماری ها و جنگ ها را نخواهد داشت و به بن بستی رسیده است که جز یک منجی الهی، کسی نمی تواند آن را نجات دهد. فجایعی که بشر به واسطه ی آلودگی های مادی و معنوی اش به بار آورده است، چنان دنیا را به هم ریخته است که بوی تعفن آن مانع حیات خود وی شده است و با توجه به غرور و نخوت بشر (به خصوص از نوع غربی آن)، هیچ امیدی به اصلاح خود به خودی امور وجود ندارد و این جا است که باز هم باید دست به دامان منجی الهی شود تا وی را از شقاوت محتومی که اعمالش به بار آورده است، برهاند.

8 – فراگیر شدن گناه در خشکی و دریا: همه ی عزیزانی که « دعای عهد » را زمزمه کرده اند، این عبارت تأثیرگذار را در آن خوانده اند: « ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ اَيْدِي النّاسِ  :  آشكار  شد  تبهكارى  در  خشكى  و  دريا  بخاطر  كرده هاى مردم ».(138)

عبارت فوق، تا چند دهه قبل نیز در عالم واقع محقق نشده بود. گرچه بشر قرن ها به فساد و تباهی در خشکی ها مشغول بود، اما به مدد پیشرفت های علمی اش! در چند دهه ی اخیر، هم فساد و تباهی مادی و آلودگی های زیست محیطی در دریاها ایجاد کرد و هم به مدد انواع کشتی های غول پیکر تفریحی که مملو از اشربه ی حرام و رقص و غنای حرام و آلوده به انواع روابط نامشروع جنسی هستند، به صورت تمام و کمال، به عبارت ذکر شده در دعای عهد، واقعیت بخشیده است.(139)

بله عزیزان! از چند دهه قبل، عبارت « ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ اَيْدِي النّاسِ » در عالم واقعیت نیز به حقیقت پیوسته است و بشر علاوه بر انحراف و تباهی در خشکی ها، دریاها را نیز از فساد و انحراف خویش مصون نگاه نداشته و آن ها را نیز آلوده کرده است. این مسئله نیز نشان می دهد که ما در دوره ی ویژه ای از تاریخ بشر هستیم و زنگ های آخرالزمان به صدا در آمده است.

9 – کشف « هیکل » یا « معبد »: یکی از نشانه های عصر ظهور که در روایات به آن اشاره شده است، مسئله ی کشف « هیکل » یا « معبد » در آخرالزمان است:(140)
« فعن أمير المؤمنين عليه السلام قال: (ولذلك آيات وعلامات: أولهن إحصار الكوفة بالرصد والقذف. وتخريق الزوايا في سكك الكوفة. وتعطيل المساجد أربعين ليلة. و كشف الهيكل و خفق رايات تهتز حول المسجد الأكبر، القاتل والمقتول في النار.) »
« ترجمه: از اميرمؤمنان (علیه السلام) نقل شده كه فرمودند: (ظهور آن حضرت نشانه ها و علاماتى دارد: نخست محاصره كوفه با كمين كردن و پرتاب سنگ ، و ايجاد شكاف و رخنه در زواياى كوچه هاى كوفه ، تعطيل مساجد به مدت چهل شب ، كشف معبد و به اهتزاز در آمدن پرچمهائى گرداگرد مسجد بزرگ (مسجد الحرام) كشنده و كشته شده هر دو در آتش اند.) »(141)

همانگونه که ملاحظه فرمودید، روایت فوق، به چند نشانه ی ظهور می پردازد که برخی از آن ها در کوفه، برخی در حجاز و برخی در نقطه ای دیگر، به وقوع می پیوندد. در این میان، عبارت « کشف الهیکل : کشف معبد »، عبارتی مهم و در خور توجه است.
گرچه روایت صراحتاً اشاره نکرده است که کدام معبد در آخرالزمان کشف خواهد شد، اما استفاده از عبارت « الهیکل » به صورت معرفه و همراه با « ال »، نشان می دهد که مقصود از « معبد » مذکور، معبد خاص و ویژه ای می باشد، نه یک معبد معمولی.
همانگونه که تعدادی از محققین نیز به آن اشاره کرده اند، آن « معبدی » که بیش از هر معبد دیگری می تواند بر توصیف روایت فوق منطبق باشد، معبد معروف به « هیکل سلیمان : معبد سلیمان » است(142) که معروف ترین و حادثه سازترین معبد تاریخ در تمام اعصار و قرون می باشد و در قرن حاضر نیز، معبد نامبرده منشأ و کانون بروز بزرگترین فتنه ی تاریخ بشر شده است.

« معبد سلیمان » بر خلاف تصور عموم، نه معبدی ساخته ی دست « سلیمان نبی (علیه السلام) » بلکه معبدی شیطانی است که کاهنان و جادوگران کابالیست بنی اسرائیل در محل مسجد الاقصی بنیان نهادند و ساخت آن را به دروغ به حضرت سلیمان نبی (علیه السلام) نسبت دادند و این پیامبر الهی را که همچون اجداد مبارکشان مسجد ساز بوده اند نه معبد ساز، به عنوان سازنده ی این بنای شیطانی معرفی نموده اند تا بدین وسیله، انتقام خود را از این پیامبر بزرگ خدا که موجب برچیده شدن بساط سحر و کهانت شیطانی یهود در قرن ها قبل شده بود، بگیرند.(143)
مسئله ی معبد شیطانی سلیمان، قرن ها مسکوت مانده بود تا اینکه مجدداً از 3 قرن قبل، تحرکات آخرالزمانی دجال احتمالی آخرالزمان (فراماسونری جهانی)، موجب گردید تا نام این معبد، مجدداً بر سر زبان ها بیفتد. دجال احتمالی آخرالزمان، از حدود 50 سال قبل، به صورت جدی به دنبال تخریب مسجد الاقصی به عنوان نمادی الهی و برپا کردن معبد سلیمان به عنوان نمادی شیطانی و پایتخت سیاسی و فرهنگی حکومت دجال می باشد و  در این راستا و به منظور مشروعیت بخشیدن به اعمال نامشروعش، تمام تلاش خود را در جهت یافتن ویرانه های این معبد شیطانی ساخته شده به دست کاهنان یهود، به کار برده است و در این زمینه، به موفقیت هایی نیز دست یافته است:(144)

کشف ویرانه های « معبد شیطانی سلیمان » در بیت المقدس و نقشه های شوم « دجال احتمالی آخرالزمان (فراماسونری جهانی) » برای برپا کردن مجدد این معبد و تخریب « مسجد الاقصی ».

کشف ویرانه های « معبد شیطانی سلیمان » در بیت المقدس و نقشه های شوم « دجال احتمالی آخرالزمان (فراماسونری جهانی) » برای برپا کردن مجدد این معبد و تخریب « مسجد الاقصی ».

کشف ویرانه های « معبد شیطانی سلیمان » در بیت المقدس و نقشه های شوم « دجال احتمالی آخرالزمان (فراماسونری جهانی) » برای برپا کردن مجدد این معبد و تخریب « مسجد الاقصی ».

عزیزان می توانند برای مطالعه ی بیشتر به آدرس های زیر مراجعه نمایند:

http://www.alvadossadegh.com/fa/best-article/168-1388-06-02-15-47-37.html

http://www.alvadossadegh.com/fa/best-article/4529-jahan-dar-seytareye-dajjal.html

بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که مسئله ی « کشف معبد » که روایات از آن به عنوان نشانه ی ظهور نام برده اند، از حدود 60 سال قبل به این سو محقق شده است. این نشانه، خود نشانه ای مهم است که نشان می دهد استارت وقایع آخرالزمان، از حدود 60 سال قبل به این سو زده شده است و جهان می رود تا برای استقبال از منجی عالم بشریت آماده شود.

مثال هایی که تاکنون ذکر شدند، تنها به مثابه نمونه هایی کوچک از وقایع آخرالزمان می باشند که به نظر می رسند تاکنون  محقق شده اند؛ حال آن که تعداد بسیار زیادی از نشانه های دیگر ظهور نیز در قرون اخیر محقق شده اند که ذکر تک تک آن ها از حوصله ی این بحث خارج است. با این حال، باید یادآوری نماییم که نشانه های 9 گانه ای که در بالا به آن ها اشاره نمودیم، تنها در چند دهه ی اخیر بروز یافته اند و مشابه آن ها در تاریخ به چشم نمی خورد؛ ضمن این که هیچگاه نشانه ها این چنین متواتر و متوالی به دنبال هم محقق نشده اند.

بنابراین عصر حاضر نه با دوران ابومسلم خراسانی، نه با دوران سید بن طاووس (رضی الله عنه) و نه با دوران علامه مجلسی (رحمه الله) به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست؛ چرا که در دوران آن ها نهایتاً ممکن بود یک یا دو نشانه ی مشابه با وقایع توصیف شده در نشانه های ظهور شباهت داشته باشد، حال آن که وقایعی که در طی دهه های اخیر محقق شده اند و شباهت بسیاری با نشانه های ظهور ذکر شده در روایات دارند، از شماره خارج می باشند؛ به خصوص که تعدادی از این نشانه ها در تاریخ بی سابقه بوده اند؛

به راستی چگونه می توان عصر حاضر را با عصر علامه مجلسی (رحمه الله) مقایسه کرد، حال آن که در دوران این عالم بزرگوار، نه شهر قم به عنوان مرکز علوم دینی شناخته شده بود، نه یهود در قدس تجمع یافته بودند، نه معبد موهوم سلیمان کشف شده بود، نه همجنس بازی همچون امروز رواج داشت، نه ساختمان های بلند و محکم وجود داشت، نه طلاق زیاد بود، نه … .

جالب این که حتی دولت صفویه ای که علامه مجلسی (رحمه الله) آن را به عنوان ممهد و زمینه ساز ظهور می پنداشت نیز چندان با خصوصیات دولت زمینه ساز، مشابهت نداشت و نه از نظر وزنه ی فرهنگی و نه از نظر شرایط زمانی، قابل مقایسه با انقلاب اسلامی 1357 هجری شمسی نبود!

بنابراین این مسئله که علامه مجلسی (رحمه الله) انطباق نادرستی بین شرایط زمان خود و عصر ظهور انجام داد (آن هم در حالی که بسیاری از نشانه ها هنوز محقق نشده بودند)، اشتباه خود ایشان بود و این امر مجوزی برای این امر نخواهد بود که بخواهیم با استناد به آن، تعدد بروز نشانه های ظهور را در چند دهه ی اخیر نادیده بگیریم و نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

با توجه به مطالب ذکر شده، در می یابیم که مقایسه ی مقطع فعلی تاریخ با سایر ادوار، چندان صحیح نیست و قطعاً از 60 سال قبل به این سو، جهان وارد مرحله ی جدیدی از تاریخ خود شده و زنگ های آخرالزمان به صدا درآمده  است. بله عزیزان! ما بیش از هر دوره ی دیگری در تاریخ، به ظهور منجی عالم بشریت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نزدیک شده ایم و این واقعیتی غیر قابل کتمان است! اما زمان دقیق ظهور چه زمانی است؟!

جواب این سوال را تنها پروردگار متعال می داند و بس! و ما حتی برای ظهور نمی توانیم محدوده ی زمانی تهیه کنیم. همچنین باید این نکته را در ذهن داشته باشیم که خداوند قادر متعال، به همان اندازه که قدرت نمایی کرده و نشانه ها را در کنار یکدیگر مهیا کرده است، در صورت بی مبالاتی ما ممکن است در امر ظهور بدأ حاصل کند و امر ظهور را تا زمان نامعلومی به تعویق بیندازد که این مهم نیز با توجه به قدرت لایزال وی هیچ بعید نیست و هم او که یکبار این نشانه ها و شرایط را در کنار یکدیگر خلق کرده، قدرت لازم را برای خلق مجدد این نشانه ها در آینده دارد.

با این اوصاف، ضمن این که مشخص می شود دوره ی ما یک نقطه ی عطف تاریخی در بحث ظهور منجی است و بیش از هر دوره ی دیگری با آخرالزمان و عصر ظهور موصوف در روایات اسلامی مشابهت دارد، اما باز هم نمی توان نتیجه گرفت که زمان ظهور دقیقاً یا حتی تقریباً چه زمانی است! بدین ترتیب عباراتی همچون « ظهور بسیار نزدیک است » نیز که با تحکم از ظهور در آینده ای نزدیک خبر می دهند، دخالت در امری تلقی می گردد که اصولاً ما احاطه ای بر آن نداریم و به همین دلیل ناپسند می باشد.

هشدارها و اخطارها

1) در طی یک سال اخیر، اتفاقات ناخوشایندی در جامعه ی مذهبی و مهدوی کشور پدید آمد که احساسات مهدویون را جریحه دار نمود که متاسفانه در رسانه های جمعی نیز بازتاب نامناسبی داشت.

شروع این اتفاقات که به دلیل تأثیرات مخرب و بعضاً جبران ناپذیرش، به جرأت می توان نام « فتنه » را بر آن گذاشت، با بی مبالاتی و افراط گروه « مبشران ظهور » آغاز گردید و با غرور کاذب اعضای این گروه مستحکم گردید. اما چرا غرور؟!

اعضای محترم گروه « مبشران ظهور » که عمدتاً از جوانان معتقد و مومن این مرز و بوم بوده و هستند، به تدریج از تواضع و فروتنی فاصله گرفتند؛ آن ها هر فردی را که نظری متفاوت با آن ها داشت، مطرود خواندند و به نصایح دلسوزانه ی سایر محققان مهدوی کشور توجهی ننمودند؛ این حقیر به عنوان کوچکترین و ضعیف ترین عضو جامعه ی مهدوی کشور، از یک و نیم سال قبل، خطر اینگونه تحرکات را به عزیزان « مبشر ظهور » گوشزد نمودم، اما آن ها وقعی ننهادند و بنده را ترسو و بیش از حد محتاط خواندند. سپس در ادامه و به واسطه ی درج کلیپی از شیخ « علی کورانی » در منع توقیت، این محقق بزرگ را کندرو نام نهادند (جالب این که بعداً و در فیلم مستند « ظهور بسیار نزدیک است » از کتاب این عالم بزرگ یعنی « عصر ظهور »، بیش از هر کتاب دیگری استفاده کردند!) و در همان بحبوحه، موسسات مهدوی بزرگی همچون موسسه ی « موعود عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) » را کندرو و ترسو نامیدند.

به دنبال پخش مقاله ی « شعیب بن صالح » و درج مقالات انتقادی در وبسایت « موعود »، این عزیزان، پا را فراتر نهاده و به جای پاسخگویی مستدل، دو محقق ارجمند مهدوی کشور یعنی « استاد اسماعیل شفیعی سروستانی » و « محمود مطهری نیا » را  ضد ولایت فقیه و عضو باند هاشمیسم، منحرف و … نامیدند.

سپس و بعد از انتشار CD مستند « ظهور بسیار نزدیک است » و بروز انتقاداتی از سوی محققینی چون « آیت الله نجم الدین طبسی » و « حجت الاسلام دکتر جواد جعفری »، این دو بزرگوار نیز از تیغ تهمت اعضای گروه « مبشران ظهور » بی نصیب نماندند. همچنین به دنبال اظهار نظر تعدادی از مراجع عظام در خصوص انتقاد از پخش CD مذکور، در نظرات داخل وبسایت « ظهور بسیار نزدیک است »، تعدادی از علما و مراجع عظام نیز به بی بصیرتی متهم گردیدند. البته مثال هایی از این دست بی شمارند که ذکر آن ها در این مقاله نمی گنجد.

اما آیا این جهت گیری ها و اظهار نظر ها ناشی از غرور این دوستان نیست؟ آیا این دوستان از خود نپرسیده اند که چگونه ممکن است همه ی این محققین مهدوی اشتباه کنند و فقط دوستان « مبشر ظهور » درست بگویند؟! چرا حتی احتمال یک درصد احتمال اشتباه کردن ندادند؟ آیا متهم کردن همه ی محققین و تنها سخن خویش را پذیرفتند، ناشی از غرور و بالا دیدن خود از یک سو و ضعیف شمردن دیگران نیست؟ این همه اصرار « مبشران ظهور » مبنی بر اینکه حمایت دکتر احمدی نژاد از آقای مشایی قطعاً تاکتیکی بوده و اشتباهی در این خصوص متوجه آقای دکتر احمدی نژاد نیست، نشان غرور این دوستان نیست؟! چرا این عزیزان تمام شواهد و ادله ی موجود را در این خصوص نادیده می گیرند، نظرات بزرگان را به هیچ می شمارند و تنها بر نظر خود پافشاری می نمایند و در آخر نیز دیگران را ضد ولایت فقیه و بی بصیرت معرفی می نمایند؟! این امر نشان می دهد که غرور کاذب، به صورتی که خود این عزیزان نیز متوجه آن نشده اند، در وجود آن ها رخنه کرده است!

و غرور چه بد اشتباهی است! همان اشتباهی است که شیطان را از مقرب درگاه الهی بودن به مغضوب حق تعالی شدن رساند و همین غرور نیز برکت را از اعمال برادران و خواهران « مبشر ظهور » گرفت و فعالیت هایشان نتیجه ی عکس داد!

این سرنوشت باید به عنوان یک هشدار تلقی شده و سرمشقی برای همه ی گروه های مهدوی و بالاخص خود « مبشران ظهور » باشد تا از این به بعد، بر مخالفت با نظر اکثریت علما، پافشاری و اصرار نورزند و مراقب نفوذ و رخنه ی « غرور » در خود باشند.

2) اما مسئله ی دیگری که باید به آن توجه نمود، مسئله ی ایجاد موج بزرگ و کاذبی بود که در مقطعی کوتاه مدت و در عرصه ی رسانه ها پدید آمد و مسئله ی بررسی منطقی و تحلیلی « نشانه های ظهور » و استفاده های کاربردی از آن ها که در چند سال اخیر با رشد ملایم و منطقی در حال فراگیر شدن بود، به یکباره و با ایجاد موج بزرگ و غیر منطقی موسوم به « موج بشارت ظهور »، متزلزل نمود و این جریان، از اهداف مفید و اصلی خود فاصله گرفت. در فاصله ی کوتاهی، وبلاگ ها و وبسایت های متعددی به درج مقالات تطبیقی قطعی و بی محابا (آن هم با اسناد نه چندان معتبر) اقدام کردند و عرصه ی وب مملو از مقالات تطبیقی قطعی گردید. در این میان، گروه محترم « مبشران ظهور » نیز بدون در نظر گرفتن احتیاطات و جوانب امر، و بدون در نظر گرفتن این که تعداد زیادی از نظرات تحریک کننده به درج اینگونه مقالات در وبلاگ و وبسایتشان، ممکن است از سوی دشمن و به منظور ایجاد تشنج در فضای فرهنگی کشور سازماندهی شده باشد، به درج مقالات تطبیقی تقریباً قطعی در اینترنت و سپس در قالب CD اقدام کردند. بدون اینکه متوجه باشند که این موجب کاذب ممکن است توسط دشمن به سمت هدفی نامناسب هدایت شود. این رشد موشکی و سریع روال ذکر شده، همانگونه که حدس زده می شد، سقوط موشکی نیز به دنبال داشت و موجب بروز دردسر ها و گرفتاری های فراوانی گردید؛ حال آن که اگر دوستان « مبشر ظهور » گرفتار موج احساسات نمی شدند و با تأمل و طمأنینه ی بیشتری فعالیت می کردند، ممکن بود فاجعه ی فعلی پدید نیاید و مصالح عالیه ی نظام به خطر نیفتد. متاسفانه این تحرک « مبشران ظهور »، علاوه بر متشنج کردن فضای جامعه، از یک سو موجب سوء استفاده ی سیاسی برخی گروه ها گردید و از سوی دیگر نیز سوژه ی مناسبی به دست دشمنان نظام داد تا با استناد به آن به تخریب مهدویت و نظام بپردازند. در واقع موج موقت و کاذب « مبشران ظهور »، فرصت موج سواری را برای برخی سیاسیون فرصت طلب از یک سو، و موج سواری دشمن خارجی جنایتکار از سوی دیگر فراهم آورد.

BBC و  سوء استفاده از مسایل پیش آمده حول و حوش مستند « ظهور بسیار نزدیک است ».

بدین ترتیب علیرغم نیت پاک اعضای « مبشران ظهور »، عدم درایت این عزیزان موجب به بار آمدن نتایج معکوس گردید.

3) متاسفانه در چند ماه اخیر در حوزه ی مسایل دیگری همچون دشمن شناسی و فراماسونری نیز به موازات جریان کاذب بشارت ظهور، امواج کاذب دیگری به راه افتاده است و تعدادی از سخنرانان این عرصه و برخی وبلاگ نویسان، بدون توجه به ظرایف امر، موج دیگری را به راه انداخته اند و بدون این که متوجه باشند در زمین دشمن بازی می کنند، به نماد شناسی افراطی پیرامون فراماسونری پرداخته و با انتشار مطالب جذاب، اما نه چندان مجکم و مستدل، جو نامناسبی را در این زمینه به وجود آورده اند. وبسایت « وعده ی صادق » به عنوان یک وبسایت تخصصی در زمینه ی فراماسونری و دشمن شناسی، به تمامی دوستان و همراهان خود هشدار می دهد که این موج کاذب شناخت فراماسونری که بر عددگرایی و نمادشناسی افراطی اصرار می ورزد، خود موجی است که از سوی دشمن نیز تقویت می گردد تا به واسطه ی پرداختن به نمادهای فراماسونری و شیطان پرستی، از پرداختن به اصل و بنیاد این فرقه ی شیطانی، راه های نفوذ این فرقه، تحرکات فرهنگی، اجتماعی و … آن خودداری گردد. در واقع بسیاری از مطالبی که اخیراً در سخنرانی ها، وبسایت ها و وبلاگ ها در زمینه ی فراماسونری بیان می شود، علیرغم ظاهر جذابشان، از نظر سندی و استحکام علمی، پوچ و غیر قابل اعتماد هستند که به واسطه ی برخی از نویسندگان مشکوک غربی همچون « David Icke »، « Zagami » و … عرضه شده اند و تعدادی از محققان و سخنرانان ما در داخل کشور نیز به واسطه ی گرته برداری پالایش نشده از اینگونه مقالات، مطالبی را بیان می کنند که علیرغم جذابیت ظاهری، از بنیه و سند کافی برخوردار نیستند و مثال نقض در مورد آن ها فراوان است. مولف این سطور قبل از تالیف مقاله ی « فراماسونری: دجال آخرالزمان » در 5 سال قبل،(145) با بسیاری از این مباحث آشنا بوده است؛ اما علت عدم اشاره به آن ها در طی این چند سال، توجه به دامی بود که دشمن زیرک (فراماسونری جهانی) برای به انحراف کشاندن مبحث دشمن شناسی تدارک دیده بود و متاسفانه امروزه تعدادی از دوستان، نادانسته در این دام افتاده اند. این حقیر به دوستان هشدار می دهد که ادامه ی این رویه و به راه انداختن موج کاذب و افراطی فراماسونری شناسی، می تواند همانند موج ایجاد شده توسط « مبشران ظهور » دردسر ساز شده و زمینه را برای موج سواری دشمن یا ایادی آن فراهم نماید و بیش از آن که بخواهد به دشمن آسیب برساند، موجب صدمه به نیروهای خودی گردد. بنابراین بهتر است دوستان و همرهان گرامی، از افراط در زمینه ی یاد شده نیز بپرهیزند.

4) اما سایر نهادها و گروه ها نیز باید هشدار و اخطار جدی دریافت نمایند. چرا که به واسطه ی بعضی نقدهای غیر منصفانه که به فیلم « ظهور بسیار نزدیک است » وارد گردید، بسیاری از مباحث مهم مهدویت نیز در خطر تهدید قرار گرفت. به تعبیر یکی از محققان مورد احترام مهدوی، برخی منتقدین عزیز به جای اینکه بخواهند دمل چرکین ایجاد شده را خارج کنند، دست جامعه ی مهدوی را از بن کندند! به تعبیر دیگر، گفتمان مهدوی و عملکرد مبتنی بر روایات و فرمایش معصومین (علیهم السلام) که از زمان قیام الهی امام خمینی (قدس سره) جانی تازه یافته بود و به واسطه ی بشارت ها و کلام گهربار ایشان، این انقلاب به عنوان زمینه ساز ظهور معرفی گردیده بود، و در سال های اخیر نیز در بیان برخی مراجع عظام تقلید پرورش مجدد یافته و اوج آن در بیداری اسلامی سراسر منطقه متجلی گردیده بود، به واسطه ی برخی نقدهای دور از انصاف، زیر سوال رفت.

این حقیر از همه ی برادران و خواهران بزرگوار خواهشمندم تا ضمن نقد دلسوزانه ی تحرکات افراطی، از زیر سوال بردن اصول خودداری نمایند و به این نکته توجه داشته باشند که اصولاً مطالعه ی روایات آخرالزمانی و استفاده از آن ها در عرصه ی عمل، اهمیت استراتژیک دارد و می تواند مسلمانان را در عبور از فتنه های آخرالزمانی یاری نماید. بنابراین در انتقادات، باید نقد ها را متوجه تحرکات افراطی، تطبیق های قطعی و ضعف سندی نمود، نه اینکه از اصل، مطالعه ی روایات آخرالزمانی را زیر سوال برد؛ چرا که همانگونه که قبلاً اشاره شد، اولاً معصومین (علیهم السلام) از هر گونه قول و فعل عبث، مبرا و معصوم هستند و روایات متعدد ذکر شده از ایشان، قطعاً هدفمند بیان شده اند و عدم توجه به این روایات، نعوذ بالله به معنای عبث شمردن روایات نقل شده از ایشان است و از سوی دیگر نیز کفران نعمت تلقی می شود. بنابراین باید دقت کرد که ضمن حرکت در مسیر اعتدال، باید به روایات مربوط به آخرالزمان، توجه ویژه ای داشت.

5) از سوی دیگر، برخی زمزمه ها شنیده می شود مبنی بر این که مسلمانان باید تنها به تکالیف دینی خود عمل کنند و کاری به مباحث مربوط به آخرالزمان نداشته باشند. این سخن نیز چندان صحیح به نظر نمی رسد. زیرا روایات اسلامی به مثابه یک پیکر هستند که باید به همه ی اعضای آن توجه ویژه داشت. برای مثال گرچه قلب یک عضو بسیار مهم و کلیدی بدن می باشد، اما توجه و مراقبت از قلب، به معنای این نیست که دست و پا نیازی به توجه و مراقبت ندارند! در مورد روایات اسلامی نیز، توجه ویژه به روایات اعتقادی و فقهی، به معنای نادیده گرفتن روایات مربوط به آخرالزمان نیست و یک مسلمان منتظر نه تنها باید در مسایل اعتقادی و عمل به وظایف شرعی سرآمد باشد، بلکه باید بداند که چالش های پیش روی وی در عصر آخرالزمان چیست و نباید از کلام معصومین (علیهم السلام) در این خصوص بی بهره بماند.

6) همچنین این هشدار را باید به همه ی عزیزان مومن و دغدغه مند جامعه ی مهدوی کشور اعلام نمود که متاسفانه در طی یک سال اخیر، انرژی جامعه ی مهدوی کشور در مسیری نادرست به هدر رفت! اشتباه و بی درایتی گروه « مبشران ظهور » که بعداً چاشنی غرور نیز به آن اضافه گردید، قدم اول را در بروز این مشکل برداشت و متاسفانه گروه های منتقد این جریان نیز عمدتاً به صورت مناسب به نقد این جریان نپرداختند؛ بلکه با مطرح کردن انتقادهایی نامناسب، مسئله ی انتظار فرج را در معرض خطر قرار دادند. همچنین درگیری های لفظی ایجاد شده بین گروه های مختلف مهدوی کشور، بیش از همه دل دشمن و ایادی وی را شاد کرد و موجب گردید که در ابتدای امر، دشمن حداکثر استفاده را از بی مبالاتی گروه « مبشران ظهور » ببرد و در ادامه نیز با رسانه ای کردن درگیری ها، تلاش نماید تا ضربه ای مهلک بر پیکره ی جامعه ی مهدوی کشور وارد نماید. همچنین متاسفانه به جای این که حوزه های علمیه ی سراسر کشور – که به منزله ی سربازخانه های حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند – به امور مهمتری بپردازند، وقت گرانبهای آن ها صرف نقد فیلم مستند « ظهور بسیار نزدیک است » گردید؛ بسیار جای تاسف است که در بیلان کاری و راندمان بسیاری از حوزه های علمیه ی سراسر کشور، نقد مستند « ظهور بسیار نزدیک است » به عنوان یک کار شاخص نام برده شد که این امر نشان می دهد، سال گذشته سال پربازدهی برای بسیاری از موسسات نبوده است:(146)

http://shobhezuda.blogfa.com

تجربه ی سالی که گذشت، این مهم را به همه ی عزیزان مومن و دغدغه مند یادآوری می کند که قبل از هر چیز باید بصیرت خود را در دوره ی آخرالزمان پرورش دهند و بدانند که برخی تحرکات که ممکن است در ظاهر مفید و موثر به نظر بیاید، در اثر بی مبالاتی ممکن است به فاجعه ی بزرگی بینجامد. همچنین برای اطفاء چنین مشکلاتی می بایست تلاش کرد تا حتی الامکان از رسانه ای شدن و جنجالی شدن ماجرا خودداری نمود؛ چرا که کم نیستند چشمان ناپاک و نامحرمی که منتظر سوء استفاده از چنین اختلافاتی هستند و از کوچکترین مسئله ای، تا مدت های مدیدی به عنوان ابزاری جهت حمله به نظام و انقلاب بهره می برند. بنابراین منتقدین نیز باید مراقب انتقادات و لحن خود در بیان اینگونه نقد ها باشند.

7) در طی جنجال های به وجود آمده بعد از انتشار CD « ظهور بسیار نزدیک است »، دشمن تلاش کرد تا حداکثر بهره را معضل به وجود آمده ببرد؛ در این راستا، و در حالی که اصلاً مسئولین ما متوجه این خطر مهم نبودند، دشمن تلاش بسیاری نمود تا با سوء استفاده از برخی اظهارات ناپخته و غیرمسئولانه، برخی از چهره های فعال و مثبت سیاسی و فرهنگی همچون « حجت الاسلام پناهیان » را که زخم های عمیقی بر پیکره ی دشمن در طی ایام فتنه های بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 شمسی وارد آورده بودند، به عنوان کارشناس و تهیه کننده ی CD مذکور معرفی نمایند و با این کار به شخصیت ایشان خدشه وارد نمایند:

این موضوع زمانی جذاب می شود که بدانیم در همان دوران، دشمن حمله ی دیگری به سایر شخصیت های فرهنگی و تأثیر گذار که به خصوص در دوران فتنه های بعد از انتخابات نقش مثبتی ایفا نموده بودند، تدارک دید:(147)

دسیسه ی دشمن در تخریب برخی چهره های سیاسی و فرهنگی کشور، همزمان با جنجال های به راه افتاده پیرامون مستند « ظهور بسیار نزدیک است ».


دسیسه ی دشمن در تخریب برخی چهره های سیاسی و فرهنگی کشور، همزمان با جنجال های به راه افتاده پیرامون مستند « ظهور بسیار نزدیک است ».

این مهم نشان می دهد که متاسفانه بسیاری از موسسات فرهنگی کشور، فریب تاکتیک دشمن را خوردند و با اصرار بر مسئله ی نقد بی محابای مستند « ظهور بسیار نزدیک است » از یک سو و  نظرهای غیر مسئولانه و دور از تدبیر در مورد ارتباط برخی چهره های فرهنگی با CD مذکور، هیزم در آتش روشن شده توسط دشمن ریختند و امثال « حجت الاسلام پناهیان » را که از سخنرانان معتبر و تأثیرگذار  عرصه ی معارف دینی، مسایل فرهنگی، سیاسی و … هستند و مورد اعتماد مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) هستند، نادانسته آمار تیرهای بلای دشمن قرار دادند. این در حالی است که علیرغم سخنرانی های دلگرم کننده ی ایشان در زمینه ی آخرالزمان و نقش انقلاب اسلامی ایران در این خصوص، ایشان به هیچ عنوان رویه ی گروه های افراطی را تأیید نکرده و نسبت به سوء استفاده ی دشمنان، همواره هشدار داده بودند.

8) نقدهای غیر منصفانه ی مستند « ظهور بسیار نزدیک است » از یک سو و عدم درایت کافی برخی از دوستان، موجب گردید تا دشمن بخواهد حداکثر سوء استفاده را از این موضوع بنماید و از زبان برخی افراد و در قالب اظهار نظرهای غیر مسئولانه، مسئله ی زمینه ساز ظهور بودن « انقلاب اسلامی ایران » و ممهد بودن « ایران اسلامی » را زیر سوال ببرد و حرکت های زمینه ساز ظهور وعده داده شده در روایات را که عمدتاً از ایران نشأت می گیرند، به خارج از ایران و سرزمین هایی همچون افغانستان، چین و … منسوب نماید! این افراد کم اطلاع، در حالی این اظهار نظرهای دشمن شاد کن را مطرح می نمایند که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (قدس سره)، صراحتاً انقلاب اسلامی ایران را زمینه ساز ظهور معرفی نموده بودند:(148)

« خداوند همه ما را از قيدهاي شيطاني رها فرمايد تا بتوانيم اين امانت الهي را به سر منزل مقصود برسانيم و به صاحب امانت، حضرت مهدي موعود ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ رد كنيم ».(149)

« … جنبشي كه از طرف مستضعفان و مظلومان جهان عليه مستكبران و زورمندان شروع شده و در حال گسترش است، اميد بخش آتيه‏اي روشن است و وعده خداوند تعالي را نزديك و نزديك‏تر مي‏نمايد. گويي جهان مهيا مي‏شود براي طلوع آفتاب ولايت از افق مكّه معظّمه و كعبه آمال محرومان و حكومت مستضعفان. از پانزدهم خرداد 42 كه حكومت مستكبران جبار در اين سرزمين به اوج خود رسيده بود و مي‏رفت تا عربده ی شوم «أنا ربكم الأعلي» از حلقوم فرعون زمان طنين افكند، تا 22 بهمن 57 كه پايه ی حكم‏راني جباران عصر در اين مرز و بوم فرو ريخت و تخت و تاج دو هزار و پانصد ساله فرعون‏گونه ستم‏شاهي به دست تواناي زاغه‏نشينان و ستمديدگان تاريخ بر باد رفت و طومار تاراج‏گري‏ها و حكم‏فرمايي‏هاي شيطان بزرگ و شيطانك‏هاي وابسته و پيوسته به آن درهم پيچيده شد، ايامي معدود بيش نبود،… ولي تحوّلي كه كمتر از صد سال بعيد به نظر مي‏رسيد با تقدير خداي بزرگ در اين ايّام معدود و ساعات محدود تحقّق يافت و جلوه‏اي از وعده قرآن كريم نورافشاني كرد و چه بسا كه اين تحول و دگرگوني، در مشرق زمين و سپس در مغرب و اقطار عالم تحقق يابد: «وليس من الله‏ بمستنكر» كه دهر را در ساعتي بگنجاند و جهان را به مستضعفان، اين وارثان ارض بسپارد و آفاق را به جلوه الهي ولي الله‏ الأعظم، صاحب العصر ـ أرواحنا له الفداء ـ روشن فرمايد و پرچم توحيد و عدالتي الهي را در عالم بر فراز كاخ‏هاي سپيد و سرخ مراكز ظلم و الحاد و شرك به اهتزاز درآورد. «و ما ذلك علي الله‏ بعزيز ».(150) (عبارت از پانزدهم خرداد 42 كه حكومت مستكبران جبار در اين سرزمين به اوج خود رسيده بود و مي‏رفت تا عربده ی شوم «أنا ربكم الأعلي» از حلقوم فرعون زمان طنين افكند، تا 22 بهمن 57 كه پايه ی حكم‏راني جباران عصر در اين مرز و بوم فرو ريخت … اشاره ی ظریفی به احادیث مرتبط با دجال است که در طی آن ها ذکر شده که دجال عبارت « أنا ربکم الأعلی » را در آخرالزمان سر می دهد و این اشاره ی امام (قدس سره) به نقش انقلاب اسلامی ایران در اضمحلال دجال فرعون صفت، نشان دهنده ی بینش وسیع آن امام همام در مورد نقش بزرگ ایران  در  مبارزه  با  فراماسونری جهانی  (دجال احتمالی آخرالزمان) می باشد. (به ارتباط معنایی بین عبارات « أنا ربکم الأعلی »، فرعون، جباران عصر و …) توجه فرمایید.)

« مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست. انقلاب مردم ايران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‏داري حضرت حجّت ـ ارواحنا له الفداء ـ است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد، مسائل اقتصادي و مادي اگر لحظه‏اي مسئولين را از وظيفه‏اي كه بر عهده دارند، منصرف كند، خطري بزرگ و خيانتي سهمگين را به دنبال دارد. بايد دولت جمهوري اسلامي تمامي سعي و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد و اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهاني اسلام است، منصرف كند. »(151)

متاسفانه افراد نامبرده بدون اینکه بدانند، با این ادعاها و تحرکات، دل دشمن را شاد می نمایند؛ چرا که از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دشمن بیش از همه، از رهبری ایران در تحرکات آزادیبخش مستضعفین در ایران و جهان نگران بوده است و دشمن زیرک، می دانسته که بسیاری از ملل منسلمان منطقه، به ایران به چشم زمینه ساز ظهور نگاه می کنند. شیخ « علی کورانی » مولف کتاب « عصر ظهور » چنین می گوید:(152)

« قبل از پيروزى انقلاب اسلامى ايران ، كشور ايران در تصوّر غربيها پايگاهى حياتى، آنهم در مرز شوروى و در قلب جهان اسلام به حساب مى آمد و از ديدگاه مسلمانها كشورى اسلامى و اصيل به شمار مى رفت كه ))شاه((  سرسپرده غرب و هم پيمان اسرائيل بر آن حكومت مى كرد و براى خودش ‍ خدمتى به اربابانش ، كشورش را دربست در اختيار و خدمت آنان قرار داده بود.

علاوه بر آنچه كه در تصوير ديگران بود، در ذهن يك فرد شيعه مانند من ، كشورى بود كه در آن مرقد مطهر امام رضا (علیه السلام) و حوزه علميه قم وجود داشت و كشورى داراى تاريخى اصيل و ريشه دار در تشيع و علماء و انديشمندان شيعه و تاءليفات گرانبها، زمانيكه به روايات وارده در خصوص ‍ مدح و ستايش ايرانيان برمى خوريم و آنها را بررسى مى كنيم . به يكديگر مى گوئيم : اين روايات مانند روايتهايى است كه مدح و ستايش و يا مذمّت اهل يمن ، و يا بنى خزاعه را مى نمايد. از اين رو هر روايتى كه مدح و ستايش ‍ و يا مذمّت گروهها و قبيله ها و بعضى كشورها را دربردارد، نمى تواند بدون اشكال باشد. گرچه اين روايات صحيح و درست مى باشند، اما مربوط به تاريخ گذشته و احوال مختلف ملتهاى صدر اسلام و قرنهاى اوليه آن است .

اين طرز فكر رائج بين ما بود كه ، امت اسلامى در حالتى جاهلانه و فرمانبردار سلطه كفر جهانى و نوكران اوست ، در بين ملتها هيچيك بر ديگرى برترى ندارد، و چه بسا همين ايرانيان مورد بحث ، بدتر از ساير ملتها بوده اند، بدليل اينكه آنان طرفداران تمدنى كفرآميز و برترى جوئى هاى ملى و نژادى بوده اند كه سرسپردگانى چون شاه و اربابان غربى اش براى ايجاد چنين تز و طرز فكرى و تربيت مردم ايران ، بر همين روش پافشارى مى كردند … تا اينكه پيروزى انقلاب اسلامى در ايران، مسلمانان را در سطح جهان غافلگير كرد و قلبهاى غمگين آنان را چنان از خوشحالى و شادى سرشار نمود كه در قرن هاى گذشته بى سابقه بود، بلكه بالاتر، آنان تصور چنين پيروزى را نداشتند. اين سرور و خوشحالى همه كشورها و ملتهاى مسلمان را در برگرفت ، از جمله مظاهر خوشحالى مردم ، اين بود كه همه جا صحبت از فضل و برترى ايرانيان و طرفداران سلمان فارسى بود، به طور مثال ، يكى از صدها عنوانى كه غرب و شرق جهان اسلام منتشر و پخش شد، عنوان و تيتر مجله تونسى (شناخت) بود كه در آن آمده بود)): پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)  ايرانيان را جهت رهبرى امت اسلامى برمى گزيند((. اين نوشته ها، خاطرات ما را درباره ايرانيان تجديد كرد و دريافتيم رواياتى كه از پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره ی آنان وارد شده است تنها مربوط به تاريخ گذشته آنها نبوده ، بلكه ارتباط به آينده نيز دارد … ما با مراجعه به منابع حديث و تفسير و بررسى روايات مربوط به ايرانيان، به اين نتيجه رسيديم كه اين روايات و اخبار بيش از آنكه مربوط به گذشته باشد، مربوط به آينده است و جالب اينكه اينگونه روايات در منابع حديث اهل سنت بيشتر از شيعه وجود دارد. »(153)

متاسفانه در حالی که سایر مسلمانان جهان به نقش راهبردی ایران در وقایع آخرالزمان اعتقاد راسخ دارند، عده ای در درون کشور، دانسته یا نادانسته آب به آسیاب دشمن می ریزند و با نفی تحرکات زمینه ساز ظهور از ایران در قالب سپاه « سید خراسانی » و احادیث مشابه آن، یأس و ناامیدی ایجاد می نمایند. وبسایت « وعده ی صادق » نسبت به بروز اینگونه سخنان هشدار داده و خطر آن را برای منتظران مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در داخل و خارج ایران، جدی اعلام می نماید.

ادامه دارد…

خادم الامام (عج) – وعده صادق


 

منابع و مآخذ

1 –
http://alef.ir/1388/index.php?option=com_content&task=view&id=79133&Itemid=99999999

2 –
http://u313-sup.blogfa.com/post-41.aspx

3 – كتاب سفياني و نشانه هاي ظهور (السفياني و علامات الظهور)، تأليف محمد فقيه، ترجمه ي سيد شاهپور حسيني، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ دوم، 1385، صفحات 87 و 88.

4 – كتاب سفياني و نشانه هاي ظهور (السفياني و علامات الظهور)، تأليف محمد فقيه، ترجمه ي سيد شاهپور حسيني، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ دوم، 1385، صفحات 87 و 88.

5 – كتاب سفياني و نشانه هاي ظهور (السفياني و علامات الظهور)، تأليف محمد فقيه، ترجمه ي سيد شاهپور حسيني، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ دوم، 1385، صفحات 87 و 88.

6 –
http://www.tebyan-ardebil.ir/description.aspx?id=10579
و
http://www.rasekhoon.net/Article/Show-52991.aspx

7 –
http://www.tebyan-ardebil.ir/description.aspx?id=10579
و
http://www.rasekhoon.net/Article/Show-52991.aspx

8 –
http://www.alvadossadegh.com/fa/article/44-alaeme-zohoor/1845-1388-12-26-22-43-46.html

9 –
http://www.parsine.com/fa/pages/?cid=36136
و
http://www.fardanews.com/fa/news/143994/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D8%B0%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1

10 – كتاب سفياني و نشانه هاي ظهور (السفياني و علامات الظهور)، تأليف محمد فقيه، ترجمه ي سيد شاهپور حسيني، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ دوم، 1385، صفحه ی 91.

11 – كتاب سفياني و نشانه هاي ظهور (السفياني و علامات الظهور)، تأليف محمد فقيه، ترجمه ي سيد شاهپور حسيني، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ دوم، 1385، صفحه ی 91.

12 – كتاب سفياني و نشانه هاي ظهور (السفياني و علامات الظهور)، تأليف محمد فقيه، ترجمه ي سيد شاهپور حسيني، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ دوم، 1385، صفحه ی 91.

13 – نسخه ی خطی ابن حماد، صفحات 74 و 84.
و
کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل وابسته به انتشارات امیر کبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحات 113 و 114.

14 – بحار الأنوار، ج 65، ص 139.
و

http://www.al-shia.org/html/ara/books/?mod=hadith&start=70&end=80

15 –
http://www.alvadossadegh.com/fa/best-article/154-mardi-az-ghom.html

16 –
http://www.mahdi313.org/page.php?page=showarticles&cat=1&id=293&office=markaz
و
http://www.mazaheb.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2053:1390-01-24-08-04-40&catid=46&Itemid=19

17 – آينده و آينده سازان، محمد دشتي، ناشر: موسسه تحقيقاتي اميرالمؤمنين، صفحه ی 70.
و
http://tebyan-zn.ir/News-Article/Religion_Thoughts/mahdaviyat/2010/12/25/15613.html
و
http://www.andisheqom.com/Files/mahdi.php?idVeiw=1781&level=4&subid=1781
و
http://www.x-shobhe.com/main.php?sid=712

18 – آينده و آينده سازان، محمد دشتي، ناشر: موسسه تحقيقاتي اميرالمؤمنين، صفحه ی 70.
و
http://tebyan-zn.ir/News-Article/Religion_Thoughts/mahdaviyat/2010/12/25/15613.html
و
http://www.andisheqom.com/Files/mahdi.php?idVeiw=1781&level=4&subid=1781
و
http://www.x-shobhe.com/main.php?sid=712

19 –
http://www.shareh.com/persian/magazine/pasdar_i/81/251/e.htm

20 –
http://www.shareh.com/persian/magazine/pasdar_i/81/251/e.htm

21 –
http://www.alvadossadegh.com/fa/best-article/2062-1.html
و
http://www.alvadossadegh.com/fa/article/44-alaeme-zohoor/2033-1389-01-18-10-43-00.html
و
http://www.alvadossadegh.com/fa/article/44-alaeme-zohoor/1913-1389-01-06-10-42-20.html

22 –
http://m-yousefian.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=187:—–l—r&catid=75:1389-11-22-04-34-36&Itemid=75
و
http://www.shia-leaders.com/?p=9033

23 –
King Abdullah, Britain and the Making of Jordan, Mary Christina Wilson, Cambridge University Press, 1990, (Page 6).  
و
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%84%DA%A9_%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%AF%D9%88%D9%85
و
http://www.cambridge.org/catalogue/catalogue.asp?isbn=0521399874

24 –
http://en.wikipedia.org/wiki/Hashemite

25 –
http://www.vatanemrooz.ir/1389/12/18/VatanEmrooz/622/Page/1
http://www.alvadossadegh.com/fa/article/47-politics/8365-1389-12-19-10-14-39.html

http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8912231226
http://www.rajanews.com/detail.asp?id=82086
http://www.javanonline.ir/Nsite/FullStory/?Id=348174
http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8912231197
http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8912231146
http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8912231190

26 – کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل وابسته به انتشارات امیر کبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحات 160 و 161.

27 – کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحات 24 تا 35.

28 – کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحات 24 تا 35.

29 – كمال‏الدين شيخ صدوق، ج 2، ص 525 تا 528، چاپ دارالكتب الاسلاميه قم و منتخب الانوار المضيئة تأليف نيلى نجفى، ص 85 تا 89، چاپخانه خيام، قم.
و
http://www.khotabenadereh.com/index.php?option=com_content&view=article&id=155:1388-09-11-11-06-36&catid=38:imam-ali&Itemid=83
و
http://www.azmezohoor.ir/HTMLs/Data_ArticlesLinks/ghadr1430-31-Articles-AzmeZohoordotir/463-gh3031-890406-khotabenaderehdotcom-Emam-Ali-A-Hadisedajjal.htm

30 – كمال‏الدين شيخ صدوق، ج 2، ص 525 تا 528، چاپ دارالكتب الاسلاميه قم و منتخب الانوار المضيئة تأليف نيلى نجفى، ص 85 تا 89، چاپخانه خيام، قم.
و
http://www.khotabenadereh.com/index.php?option=com_content&view=article&id=155:1388-09-11-11-06-36&catid=38:imam-ali&Itemid=83
و
http://www.azmezohoor.ir/HTMLs/Data_ArticlesLinks/ghadr1430-31-Articles-AzmeZohoordotir/463-gh3031-890406-khotabenaderehdotcom-Emam-Ali-A-Hadisedajjal.htm

31 –
http://www.porsojoo.info/fa/book/print/2971
و
كتاب سفياني و نشانه هاي ظهور (السفياني و علامات الظهور)، تأليف محمد فقيه، ترجمه ي سيد شاهپور حسيني، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ دوم، 1385، صفحه ی 91.

32 – کمال الدین، بنا بر نقل بحارالانوار، ج 52، ص 204.
و
كتاب سفياني و نشانه هاي ظهور (السفياني و علامات الظهور)، تأليف محمد فقيه، ترجمه ي سيد شاهپور حسيني، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ دوم، 1385، صفحه ی 160.

33 – کمال الدین، بنا بر نقل بحارالانوار، ج 52، ص 204.
و
كتاب سفياني و نشانه هاي ظهور (السفياني و علامات الظهور)، تأليف محمد فقيه، ترجمه ي سيد شاهپور حسيني، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ دوم، 1385، صفحه ی 160.

34 –
http://alef.ir/1388/content/view/88572
و
http://www.bazgo.com/default.aspx?scn=Details&&news_dtid=d41cefd7-9f1e-423a-a3a9-46836b9136b0&lid=71ff6a01-197a-42bf-8b3b-846af2b582c2&mln=News_DetailPage

35 – کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 194.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/fajr_moqaddas_al-saadaat_07.html

36 – کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 194.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/fajr_moqaddas_al-saadaat_07.html

37 – کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 122.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/fajr_moqaddas_al-saadaat_05.html

38 – کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 122.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/fajr_moqaddas_al-saadaat_05.html

39 – کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحات 119 و 120.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/fajr_moqaddas_al-saadaat_05.html

40 – کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحات 119 و 120.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/fajr_moqaddas_al-saadaat_05.html

41 –
http://isna.ir/isna/NewsView.aspx?ID=News-1756129

42 – کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل وابسته به انتشارات امیر کبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحات 228 تا 239.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/asre_zohoor_kooraani_15.html
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/asre_zohoor_kooraani_16.html

43 – فیلم 300، دقایق 60 تا 62؛ و دقایق 70 تا 71. (دقایق ذکر شده، مربوط به فیلم بدون سانسور هستند.)

44 –
http://talabe.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=357&Itemid=2
و
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8611020404
و
http://noorportal.net/news/ShowNews.aspx?ID=1435
و
http://talabe.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=354&Itemid=2
و
http://www.aftabnews.ir/vdcivuaw.t1azw2bcct.html
و
http://www.habilian.com/view.asp?ID=00622

45 – کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 194.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/fajr_moqaddas_al-saadaat_07.html

46 – کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 194.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/fajr_moqaddas_al-saadaat_07.html

47 –
http://islamtxt.ir/islam/node/5
و
http://www.alameli.net/books/index.php?id=3085

48 –
http://www.alameli.net/books/index.php?id=3085

49 –
http://www.alameli.net/books/index.php?id=3085

50 –
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=notepad&id=89
و
http://old.mouood.org/content/view/7245/3/

51 –
http://www.ahlulbaytportal.com/fa.php/page,16985A31726.html?PHPSESSID=34b1d98150ab13ffca4fa769a5b60975
و
http://www.porsojoo.info/fa/book/print/9752

52 –
http://www.ahlulbaytportal.com/fa.php/page,16985A31726.html?PHPSESSID=34b1d98150ab13ffca4fa769a5b60975
و
http://www.porsojoo.info/fa/book/print/9752

53 – الغيبة نعماني، ص 169؛بحار الانوار، ج 52 ، ص 233؛ بشارة الاسلام،ص 120.
و
کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحات 95 و 96.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/fajr_moqaddas_al-saadaat_04.html

54 – الغيبة نعماني، ص 169؛بحار الانوار، ج 52 ، ص 233؛ بشارة الاسلام، ص 120.
و
کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحات 95 و 96.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/fajr_moqaddas_al-saadaat_04.html

55 –
http://www.farabiedu.com/post.php?id=35
و
http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=934&articleID=355197

56 – الغيبة نعماني، ص 188؛ بشارة الاسلام، ص 102؛ تاريخ الغيبة الكبري، ص .521
و
کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحات 95 و 96.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/fajr_moqaddas_al-saadaat_07.html

57 – الغيبة نعماني، ص 188؛ بشارة الاسلام، ص 102؛ تاريخ الغيبة الكبري، ص .521
و
کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحات 95 و 96.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/fajr_moqaddas_al-saadaat_07.html

58 – کمال الدین، ص 614.
و
كتاب سفياني و نشانه هاي ظهور (السفياني و علامات الظهور)، تأليف محمد فقيه، ترجمه ي سيد شاهپور حسيني، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ دوم، 1385، صفحه ی 165.

59 – کمال الدین، ص 614.
و
كتاب سفياني و نشانه هاي ظهور (السفياني و علامات الظهور)، تأليف محمد فقيه، ترجمه ي سيد شاهپور حسيني، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ دوم، 1385، صفحه ی 165.

60 – الغیبة نعمانی، (حدیث 45، ص 271).
و
كتاب سفياني و نشانه هاي ظهور (السفياني و علامات الظهور)، تأليف محمد فقيه، ترجمه ي سيد شاهپور حسيني، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ دوم، 1385، صفحات 165 و 166.

61 – الغیبة نعمانی، (حدیث 45، ص 271).
و
كتاب سفياني و نشانه هاي ظهور (السفياني و علامات الظهور)، تأليف محمد فقيه، ترجمه ي سيد شاهپور حسيني، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ دوم، 1385، صفحات 165 و 166.

62 –
http://www.khabaronline.ir/news-139898.aspx
و
http://www.asreshia.com/index.php?option=com_content&view=article&id=961:1390-01-15-03-40-43&catid=3:main&Itemid=103

63 –
http://radio.irib.ir/goftogoo/Top_News/news_topview.php?ID=696

64 – بحارالانوار، ج 60، ص 216.
و
کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل وابسته به انتشارات امیر کبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحات 228 تا 239.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/asre_zohoor_kooraani_14.html#link68

65 – بحارالانوار، ج 60، ص 216.
و
کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل وابسته به انتشارات امیر کبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحات 228 تا 239.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/asre_zohoor_kooraani_14.html#link68

66 –
http://www.rasekhoon.net/article/Show-30008.aspx
و
http://qa.nahad.ir/q/show.aspx?id=134904
و
http://www.mums.ac.ir/student/fa/Drmofateh
و
http://www.kayhannews.ir/880928/12.htm
و
http://tebyan-zn.ir/papers/subpapers.aspx?id=1104&category=cf

67 –
http://www.rasekhoon.net/article/Show-30008.aspx
و
http://qa.nahad.ir/q/show.aspx?id=134904
و
http://www.mums.ac.ir/student/fa/Drmofateh
و
http://www.kayhannews.ir/880928/12.htm
و
http://tebyan-zn.ir/papers/subpapers.aspx?id=1104&category=cf

68 –
http://www.tathira.com/Detail-vizhe.aspx?code=198&code-vizhe=11
و
http://www.hawzah.net/hawzah/Magazines/MagArt.aspx?MagazineNumberID=4331&id=31028

69 –
http://www.tathira.com/Detail-vizhe.aspx?code=198&code-vizhe=11
و
http://www.hawzah.net/hawzah/Magazines/MagArt.aspx?MagazineNumberID=4331&id=31028

70 –
http://www.shomalnews.com/?view&sid=17859
و
http://www.khabaronline.ir/news-69607.aspx
و
http://www.taamasrar.com/arshive.asp?ID=191
و
http://www.aftabir.com/lifestyle/view/3352/%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D9%85%D8%B6%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D9%82%D9%87%D9%88%D9%87

71 – تفسیر نمونه (نسخه ی الکترونیک)، تألیف آیت الله ناصر مکارم  شیرازی، جلد 12، صفحات 28 و 29.
و
کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 71.

72 – کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 71.

73- تفسیر نمونه (نسخه ی الکترونیک)، تألیف آیت الله ناصر مکارم  شیرازی، جلد 12، صفحات 30 تا 34.  
و
کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحات 71 تا 73.

74 – کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 96.

75 – کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 96.

76 –
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%86%DA%AF%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%B5%D9%84%DB%8C%D8%A8%DB%8C   
و
http://en.wikipedia.org/wiki/Crusades      

77 –
http://www.jrbooksonline.com/HTML-docs/The_Rothschilds_Leese.htm
و
http://www.geocities.com/cliff_shack/overview.html

78 –        
http://www.aviny.com/news/83/09/28/04.aspx
و
http://www.porsojoo.com/fa/node/3482

79 – کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 97.

80 – کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 71. (به نقل از تفسیر عیاشی)

81 – کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر،  چاپ  چهارم،  1385،  صفحه ی 71.  (به  نقل  از  تفسیر نور الثقلین)

82 – کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر،  چاپ چهارم،  1385،  صفحه ی 71.  (به  نقل  از  بحارالانوار، ج 57، ص 216.) 

83 – برای مثال، در ترجمه های بزرگانی چون آیت الله مکارم شیرازی، استاد فولادوند و … نیز چنین دیده می شود.

84 – تفسیر المیزان (نسخه ی الکترونیک)، تألیف آیت الله سید محمد حسین طباطبایی، جلد 13، صفحات 303 و 304.    
و
تفسیر نمونه (نسخه ی الکترونیک)، تألیف آیت الله ناصر مکارم شیرازی، جلد 12، صفحه ی 313.

85 – تفسیر المیزان (نسخه ی الکترونیک)، تألیف آیت الله سید محمد حسین طباطبایی، جلد 13، صفحات 303 و 304.    
و
تفسیر نمونه (نسخه ی الکترونیک)، تألیف آیت الله ناصر مکارم شیرازی، جلد 12، صفحه ی 313.

86 –   
http://www.aftab.ir/articles/religion/religion/c7c1158756164_hazrat_mahdi_p1.php  
(به نقل از خبرگزاری فارس)  
و
http://www.morsalat.com/detail_lib_fa/?iLib=110&iData=178&iCat=354&iChannel=24&nChannel=Lib              
و     
http://www.montazar.net/montazar-far/selecttext.php?ic=661&subid=3         

87 – کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ  چهارم، 1385، صفحات 76 و 77.  (به  نقل  از  تفسیر نور الثقلین)

88 – کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ  چهارم، 1385، صفحات 76 و 77.  (به نقل از مستدرک الحاکم، ج 4، ص 476.)     

89 – بحارالانوار، ج 57، ص 213.

90 – کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر:  شرکت چاپ و نشر  امور  بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحات 227 و 228.   

91 –   
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D8%AC%D9%81

92 – بحارالانوار، ج 52، ص386.   

93 –        
http://www.aref-sheyda.blogfa.com/8502.aspx

94 –      
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87%D9%94_%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%87

95 –                  
http://en.wikipedia.org/wiki/Saddam_Hussein
و
http://www.answers.com/topic/saddam-hussein

96 –          
http://en.wikipedia.org/wiki/Mohammad_Baqir_al-Sadr
و
http://www.answers.com/topic/mohammad-baqir-al-sadr

97 –                
http://en.wikipedia.org/wiki/Sistani
و
http://www.answers.com/topic/grand-ayatollah-ali-al-sistani

98 –       
http://en.wikipedia.org/wiki/Mohammed_Baqir_al-Hakim
و
http://www.answers.com/topic/mohammed-baqir-al-hakim   

99 –      
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D8%AC%D9%81

100 –   
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87%D9%94_%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%87%D9%94_%D9%82%D9%85
و
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87%D9%94_%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%87

101 – کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحات 24 تا 35.

102 – کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحات 24 تا 35.

103 – كمال‏الدين شيخ صدوق، ج 2، ص 525 تا 528، چاپ دارالكتب الاسلاميه قم و منتخب الانوار المضيئة تأليف نيلى نجفى، ص 85 تا 89، چاپخانه خيام، قم.
و
http://www.khotabenadereh.com/index.php?option=com_content&view=article&id=155:1388-09-11-11-06-36&catid=38:imam-ali&Itemid=83
و
http://www.azmezohoor.ir/HTMLs/Data_ArticlesLinks/ghadr1430-31-Articles-AzmeZohoordotir/463-gh3031-890406-khotabenaderehdotcom-Emam-Ali-A-Hadisedajjal.htm

103 – كمال‏الدين شيخ صدوق، ج 2، ص 525 تا 528، چاپ دارالكتب الاسلاميه قم و منتخب الانوار المضيئة تأليف نيلى نجفى، ص 85 تا 89، چاپخانه خيام، قم.
و
http://www.khotabenadereh.com/index.php?option=com_content&view=article&id=155:1388-09-11-11-06-36&catid=38:imam-ali&Itemid=83
و
http://www.azmezohoor.ir/HTMLs/Data_ArticlesLinks/ghadr1430-31-Articles-AzmeZohoordotir/463-gh3031-890406-khotabenaderehdotcom-Emam-Ali-A-Hadisedajjal.htm

104 – بحارالانوار، ج 52، ص 243.
و
کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 96.

105 – بحارالانوار، ج 52، ص 243.
و
کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 96.

106 – كتاب سفياني و نشانه هاي ظهور (السفياني و علامات الظهور)، تأليف محمد فقيه، ترجمه ي سيد شاهپور حسيني، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ دوم، 1385، صفحه ی 80.

107 –
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/asre_zohoor_kooraani_16.html

108 –
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/asre_zohoor_kooraani_16.html

109 – كتاب سفياني و نشانه هاي ظهور (السفياني و علامات الظهور)، تأليف محمد فقيه، ترجمه ي سيد شاهپور حسيني، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ دوم، 1385، صفحات 82 و 83.

110 –
http://old.mouood.org/content/view/10059/3
و
http://www.rasekhoon.net/article/show-81868.aspx

111 –
http://old.mouood.org/content/view/10059/3
و
http://www.rasekhoon.net/article/show-81868.aspx

112 –
http://old.mouood.org/content/view/10059/3
و
http://www.rasekhoon.net/article/show-81868.aspx

113 –
http://old.mouood.org/content/view/10059/3
و
http://www.rasekhoon.net/article/show-81868.aspx
114 –
http://old.mouood.org/content/view/10059/3
و
http://www.rasekhoon.net/article/show-81868.aspx

115 –
http://old.mouood.org/content/view/10059/3
و
http://www.rasekhoon.net/article/show-81868.aspx

116 –
http://old.mouood.org/content/view/10059/3
و
http://www.rasekhoon.net/article/show-81868.aspx

117 –
http://old.mouood.org/content/view/10059/3
و
http://www.rasekhoon.net/article/show-81868.aspx

118 –
http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=98433
و
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8811051010

119 – شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید معتزلی)، ج 20، ص 284.
و
کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 215.

120 – شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید معتزلی)، ج 20، ص 284.
و
کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 215.

121 –
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/asre_zohoor_kooraani_13.html

122 –
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/asre_zohoor_kooraani_13.html

123 –
http://www.khabaronline.ir/news-48233.aspx
و
http://www.asriran.com/fa/news/103570/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-1400-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%B4%D8%AF

124 –
http://www.navideshahed.com/fa/index.php?Page=definition&UID=204950
و
http://www.rasekhoon.net/Article/Show-9067.aspx

125 –
http://www.sajed.ir/new/behind-the-war/13891.html
و
http://www.ido.ir/a.aspx?a=1389062802

126 –
http://qkhabar.com/Default.aspx?tabid=1617&articleType=ArticleView&articleId=103592
و
http://www.asriran.com/fa/news/90566/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%AD%D8%AC-%D8%AE%D9%88%D9%86%DB%8C%D9%8666

127 –
http://www.khabaronline.ir/news-97649.aspx
و
http://www.icana.ir/NewsPage.aspx?NewsID=164416

128 –
http://www.islamtimes.org/vdcgqq9u.ak9qu4prra.html
و
http://www.siasatrooz.ir/CNewsRDetailOnline.aspx?QSCNDId=63304
و
http://www.irdiplomacy.ir/fa/news/58/bodyView/11774/%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D8%8C.%D8%AE%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%AF.%D8%A7%D8%B2.%D8%AA%D9%86%D8%B4.%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86.%D9%88.%D8%A7%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D8%A8.html
و
http://www.siasatrooz.ir/CNewsRDetailOnline.aspx?QSCNDId=60548

129 –
http://www.iran20.ir/view.asp?id=50086153949100022
و
http://www.shiayan.ir/entry/000071.php

130 –
http://www.afkarnews.ir/vdcezx8w.jh8wfi9bbj.html
و
http://www.fardanews.com/fa/news/142243/%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%B2-%D9%81%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%81%D9%88%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
و
http://bavarzesh.com/?p=70&id=104892

131 –
http://www.khabaronline.ir/news-25452.aspx
و
http://www.aftabir.com/news/view/2009/nov/19/c4c1258638175_social_tourism_hadj.php/%D8%A8%D8%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%AC-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

132 – کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 215.

133 – کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 22.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/fajr_moqaddas_al-saadaat_01.html

134 – کتاب شش ماه پایانی (الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود)، تألیف مجتبی السادة، ترجمه و توضیح محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، چاپ چهارم، 1385، صفحه ی 22.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/fajr_moqaddas_al-saadaat_01.html

135 – کمال الدين، باب 57، حديث 27.

136 –
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C_%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C
و
http://www.aviny.com/Occasion/ahlebeit/imamzaman/veladat/86/Zohor-Alam/Neshanepayan.aspx
و
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100004105159
و
http://www.aftabir.com/articles/view/science_education/agriculture_fishery/c3c1144259678_h5n1_p1.php/%D8%A2%D9%86%D9%81%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B2%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%BA%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF
و
http://www.rasekhoon.net/article/show-59502.aspx
و
http://ipiran.com/cgi-bin/aut_tahlil.pl?cmd=show&uid=QFIGZEBLLRBVMGAZFADCJEQZLBZCHU

137 –
http://ipiran.com/cgi-bin/aut_tahlil.pl?cmd=show&uid=QFIGZEBLLRBVMGAZFADCJEQZLBZCHU
و
http://vista.ir/?view=article&id=214479
و
http://dictionary.reference.com/browse/bird+plague

138 –
http://www.alvadossadegh.com/fa/1388-04-25-17-35-03/37–1/423-1388-07-24-14-24-00.html

139 –
http://agape.ir/1388/09/6608/
و
http://www.peymane.ir/fa/pages/?cid=13932

140 – بحارالانوار، ج 52، ص 273.
و
کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحات 77 و 78.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/asre_zohoor_kooraani_04.html

141 – بحارالانوار، ج 52، ص 273.
و
کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحات 77 و 78.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/asre_zohoor_kooraani_04.html

142 – بحارالانوار، ج 52، ص 273.
و
کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحات 77 و 78.
و
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/QAAEM/asre_zohoor_kooraani_04.html

143 –
http://www.alvadossadegh.com/fa/best-article/168-1388-06-02-15-47-37.html
و
http://www.alvadossadegh.com/fa/best-article/4529-jahan-dar-seytareye-dajjal.html

144 –
http://www.alvadossadegh.com/fa/best-article/168-1388-06-02-15-47-37.html
و
http://www.alvadossadegh.com/fa/best-article/4529-jahan-dar-seytareye-dajjal.html

145 –
www.genuineislam.blogfa.com
و
http://www.alvadossadegh.com/fa/best-article/168-1388-06-02-15-47-37.html
و
http://www.alvadossadegh.com/fa/best-article/4529-jahan-dar-seytareye-dajjal.html

146 –
http://shobhezuda.blogfa.com

147 –
http://www.allthingsnow.com/day/gossip/shared/4597031/Newest-Top-1000-List-For-IRI-Officials-Bank-Accounts.html
و
http://ireport.cnn.com/docs/DOC-606777
و
http://www.mersad20.com/1388-09-22-14-30-27/3661-%D8%AB%D8%B1%D9%88%D8%AA-%D9%87%D9%86%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D9%BE%D9%86%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3%DB%8C.html
و
http://www.irdc.ir/FA/content/12726/default.aspx
و
http://www.tabnak.com/nbody.php?id=106988

148 –
http://old.mouood.org/content/view/10059/3
و
http://www.rasekhoon.net/article/show-81868.aspx

149 –
http://old.mouood.org/content/view/10059/3
و
http://www.rasekhoon.net/article/show-81868.aspx

150 –
http://old.mouood.org/content/view/10059/3
و
http://www.rasekhoon.net/article/show-81868.aspx

151 –
http://old.mouood.org/content/view/10059/3
و
http://www.rasekhoon.net/article/show-81868.aspx

152 – کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحات 211 و 212.

153 – کتاب عصر ظهور، تألیف علی کورانی عاملی، ترجمه ی مهدی حقی، ناشر: شرکت چاپ و نشر امور بین الملل  وابسته به انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، 1385، صفحات 211 و 212.

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!