روز قدس از منظر رهبر معظم انقلاب

0

 

روز قدس از ابتکارات جاودانه امام خمینی(ره) است که هرسال اهمیت و شکوه بیشتری می‌گیرد، به مناسبت این روز بخشی از بیانات چند سال اخیر مقام معظم رهبری درباره روز قدس و راهپیمایی در حمایت از مردم فلسطین منتشر می‌شود.

مقام معظم رهبری در بیانات خود در دیدار مسئولان نظام جمهورى اسلامى ایران در ۱۶/۵/۱۳۹۰ اظهار داشتند:

کمتر کشورى در دنیا وجود دارد که اعتمادى را که مردم ایران نسبت به نظام جمهورى اسلامى دارند، نسبت به نظام حکومتى خود داشته باشند. دلیل این اعتماد هم همین پدیده‌هاى روشنى است که جلوى چشم همه است. باز یک عده‌اى اینها را نمى‌بینند، هى دم از بى‌اعتمادى مردم می‌زنند؛ نخیر، مردم به نظام اعتماد دارند.

یک دلیل، همین انتخابات دو سال قبل است که بیش از هشتاد درصد از مردمى که حق رأى داشتند و قادر به رأى دادن بودند، در انتخابات شرکت کردند. کجاى دنیا چنین چیزى هست؟

یک نمونه، همین دو راهپیمایى‌اى است که ما هر سال داریم؛ راهپیمایى بیست و دو بهمن و راهپیمایى روز قدس. این راهپیمایى‌ها مربوط به نظام است؛ مربوط به هیچ دولتى، مربوط به هیچ جریان خاصى نیست؛ مال نظام است. شما ببینید مردم در این حرکت عظیم چه می‌کنند؛ در سرماى بیست و دوى بهمن، در ماه رمضان با دهان روزه؛ چه اوقاتى که هوا سرد بود، چه حالا که هوا گرم است.

ان‌شاءالله خواهید دید روز قدس باز مردم چه عظمتى را از خودشان نشان می‌دهند. این نشان دهنده علاقمندى و دلبستگى مردم به نظام است.

۱۴ خرداد ۸۹

آنچه که در قضیه فلسطین در این سال اخیر یا ماه‌هاى اخیر بالخصوص بیشتر مورد توجه است، یکى مسئله یهودى‌سازى فلسطین است. سیاست رژیم صهیونیستى این است که بتدریج آثار اسلامى را بکلى از منطقه فلسطین و ساحل غربى رود اردن – که خود آنها تصدیق دارند که این منطقه، منطقه اشغالى است؛ و دنیا این را قبول دارد و این همه قطعنامه سازمان ملل پشت سرش هست – حذف کند و این منطقه را یهودى‌سازى کند.

شهرک‌سازى‌هاى غیر قانونى و ظالمانه، ویران کردن خانه‌هاى مردم، دستکارى در شهر الخلیل و در شهر قدس با هدف یهودى‌سازى، براى این است که ریشه اسلام را به خیال خودشان از کشور فلسطین قطع کنند. این یک نقطه است، که بسیار مهم است و دنیاى اسلام باید در مقابل این مسئله با همه وجود بایستد و مانع این جنایت بزرگ بشود.

۱۹ شهریور ۸۹، خطبه دوم نماز عید سعید فطر

اولین مطلبى که در خطبه دوم عرض می‌کنم، تشکر از ملت عظیم‌الشأن ایران به مناسبت حرکت پرشکوه روز قدس است. ملت ایران نشاط خود را، روحیه خود را، عزم و اراده خود را، موقع‌شناسى خود را در این اجتماع عظیم نشان دادند. سى و یک سال از روزى که امام بزرگوار ما این روز را اعلام کرده‌اند می‌گذرد، توقع دشمنان این بود که روزبه‌روز کمرنگ‌تر شود و به فراموشى برسد. خدا را شکر که روزبه‌روز این انگیزه، این شعله فروزان در دل مردم و در عمل مردم برجسته‌تر شد.

امسال در کشورهاى گوناگون: در آسیا، در خاورمیانه، در آفریقا، در آمریکا، در اروپا، مسلمانها در نقاط مختلف عالم این روز را گرامى داشتند و ملت بزرگ ایران، محور اصلى این حرکت عظیمِ امت اسلامى، این روز را با شکوه تمام برگزار کرد و نشان داد که در شرایطى که اقتضائات بین‌المللى وجود دارد، وظایف خود را گرمتر و گیراتر، پرانگیزه‌تر و پرشورتر انجام می‌ دهد.

ایشان ادامه دادند: رژیم صهیونیستى قساوت خود را به اعلى درجه رساند. از اطراف و اکناف عالم هر چه صداى حمایت بلند شد، بى‌اعتنائى کرد، جنایت کرد. ملت مسلمان ایران در این شرایط، روز قدس را از همه سال گرمتر و گرامى‌تر داشتند. تلاشهاى مغرضانه آمریکا و غرب بر علیه جمهورى اسلامى، ملت ما را پرانگیزه‌تر کرد. در این قضیه‌اى که براى استکبار جهانى و سلطه‌گران جهانى، مسئله فلسطین یک مسئله‌اى است که می‌خواهند آن را به هر نحوى که ممکن است به انزوا بکشانند، ملت ایران این را در متن آورد. آفرین بر این ملت بزرگ.

۱۹ شهریور ۸۹ در دیدار با مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی:

… ملت عزیز ما خوشبختانه یک الگوست در این جهت؛ یک نمونه است. ملت ما بیدار است؛ ملت ما متحد است؛ ملت ما مسائل جهانى را با علاقه و دلسوزى دنبال می کند؛ به مسائل دنیاى اسلام مى‌پردازد؛ درباره آنها موضع می گیرد، که یک نمونه از آن، همین راهپیمائى عظیم روز قدس است که در سرتاسر کشور – در همه شهرها، در بسیارى از روستاها حتى – مردم اجتماع کردند، راه افتادند، شعار دادند به نفع برادران مسلمانشان که هرگز آنها را نه دیده‌اند و نه از نزدیک مى‌شناسند؛ لکن مسئله آنها را مسئله خودشان به حساب مى‌آورند.

۲۸ اردیبهشت ۸۸ در دیدار مردم بیجار

حضور مردم در صحنه‏ها توانست دشمن را مأیوس کند. اگر مردم در این سى سال در انتخابات شرکت نمی‌کردند، در راهپیمایى‏هاى بیست و دو بهمن و روز قدس شرکت نمی‌کردند، در مراسم گوناگون، حضور خودشان و این حجم عظیم ملت ایران را به رخ دشمن نمی‌کشیدند، مسلماً هیبت ملت ایران، آنچنان که امروز هست، نمی‌بود. این حضور را حفظ کنید.

۲ مهر ۸۸ در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری

یکى از خطوط کارى اصلى دشمن، همین مسئله تفرقه است که شما آقایان بر روى او بحق تکیه کردید، در گزارش هم بیان فرمودند، در بیانیه پایانى خبرگان هم به این مسئله اتحاد توجه شده؛ بسیار مسئله مهمى است.

مسئله اتحاد ملت و کارى که براى ایجاد تفرقه دارد انجام می‌گیرد، بسیار مسئله مهمى است. ما نشانه‌‌هاى وحدت عمومى مردم را داریم مى‌‌بینیم. شما نماز جمعه‌‌ها را در ماه رمضان دیدید، روز قدس را دیدید، نمازهاى عید فطر را دیدید؛ چه عظمتى! انسان وقتى نگاه می‌کند – نه فقط در تهران، در مشهد، در اصفهان، در کرمان، در تبریز، در مناطق مختلف – منظره، منظره‌‌هاى بى‌‌نظیرى است؛ اصلاً شاید در طول تاریخ اسلام، هرگز نماز عید فطر با این عظمت، با این شُکوه‌‌هاى عجیب – در نقاط مختلف یک کشور، نه فقط در یک شهر – دیده نشده!

ما امروز اینها را داریم؛ اینها همه نشانه وحدت است؛ نشانه همدلى مردم است؛ نشانه این است که یک مرکز مشترکى وجود دارد که مردم على‌‌رغم اختلافات جزئى و فرعى‌‌اى که با هم دارند، در گرایش به این اصل، متفق‌‌اند؛ دلشان متوجه این مرکز است؛ که این مرکز هم دین است، اصول اسلامى است، ارزشهاى والاست، دین خداست.

۲۲ آذر ۸۸ در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون

آن کسى که براى انقلاب، براى امام، براى اسلام کار می‌کند، بمجردى که ببیند حرف او، حرکت او موجب شده است که یک جهتگیرى‌اى علیه این اصول به وجود بیاید، فوراً متنبه می‌شود. چرا متنبه نمی‌شوند؟ وقتى شنفتند که از اصلى‌ترین شعار جمهورى اسلامى – «استقلال، آزادى، جمهورى اسلامى» – اسلامش حذف می‌شود، باید به خود بیایند؛ باید بفهمند که دارند راه را غلط می‌روند، اشتباه می‌کنند؛ باید تبرى کنند. وقتى مى‌بینند در روز قدس که براى دفاع از فلسطین و علیه رژیم غاصب صهیونیست است، به نفع رژیم غاصب صهیونیست و علیه فلسطین شعار داده می‌شود، باید متنبه بشوند، باید خودشان را بکشند کنار، بگویند نه نه، ما با این جریان نیستیم.

۳۰ شهریور ۸۵ در خطبه های نماز جمعه

چون روز قدس نزدیک است، درباره روز قدس و مسئله فلسطین، مختصرى عرض می‌کنم و مطالبِ به زبان عربى هم خطاب به برادران عرب آماده شده است که آنها را هم عرض خواهیم کرد.

در ادامه این خطبه ها آمده است:

فشار بر فلسطینیان مظلوم در همه جا هست – و دم بر نمى‌آورند، دفاع هم می‌کنند، از صهیونیستها حمایت هم می‌کنند. دنیاى اسلام در مقابل این حادثه تلخ بایستى حرف خودش را بزند، نظر خودش را نشان بدهد، جایگاه خودش را مشخص کند و روز قدس، روز مناسبى براى این کار است.

رحمت و رضوان خدا بر امام بزرگوار ما که این روز را به عنوان روز دفاع از ملت فلسطین معین کردند. ان شاءاللَّه روز قدس همه مردم ما و امیدواریم بخش عظیمى از مردم کشورهاى اسلامى از این فرصت استفاده کنند و حق مردم فلسطین را ادا کنند و ان‌شاءاللَّه دولتهاى مسلمان هم به وظیفه بزرگ خودشان که کمک به دولت حماس در فلسطین و کمک به ملت فلسطین است، عمل کنند.

۱۰ مهر ۸۷؛ خطبه اول نماز عید سعید فطر

روز عید فطر تجسم و نمایش انسجام حقیقى و قلبى ملت است؛ وحدت ملت، اعتصام دسته جمعى به حبل‌اللَّه، از چیزهایى است که بسیار باارزش است. این را بایستى به عنوان یک درس رمضانى براى خودمان حفظ کنیم که این هم محصول همان معانى معنوى ماه رمضان است. بخصوص که ماه رمضان ما مسلمانها – بخصوص ما ملت ایران به برکت امام بزرگوارمان – شامل روز قدس است که روز قدس یکى از آن جلوه‌هاى حقیقى اتحاد و انسجام دنیاى اسلام است.

و امسال روز قدس، راهپیمایى عظیم ملت ایران، چشمهاى ملتهاى مسلمان را از اکناف عالم به خود متوجه کرد. ملت ایران یکصدا فریاد زدند و از ملت مظلوم فلسطین حمایت کردند. و من لازم می‌دانم از ملت ایران عزیزمان، از آحاد مردم به خاطر این حرکت عظیمى که در روز قدس امسال انجام دادند، تشکر کنم.

مقام معظم رهبر در خطبه دوم همان نماز فرمودند:

یک مطلب درباره روز قدسِ امسال است که این حرکت عظیم در دنیاى اسلام روز به روز جا افتاده‌تر شده است و گسترش بیشترى پیدا کرده است. امسال دنیاى اسلام شاهد تظاهرات بخشهایی از اغلب ملتهاى مسلمان بود؛ از شرق دنیاى اسلام یعنى از اندونزى، تا غرب دنیاى اسلام یعنى آفریقا و نیجریه. در کشورهاى مسلمان هرجا به آحاد مردم اجازه داده شد که بتوانند نیت و اراده خود را در روز قدس نشان دهند، مجموعه‌هایى از مردم آمدند و نشان دادند که نسبت به مسئله قدس چه احساساتى دارند. حتى مسلمانانى که در اروپا زندگى می‌کردند، اقلیتهایى که زیر فشارهاى عصبیت دولتها و مؤسسات اروپایى قرار دارند، آنها هم روز قدس را گرامى داشتند.

۲۳ شهریور ۸۶؛ خطبه های نماز جمعه تهران

جمعه آخر ماه، روز قدس را داریم که حالا احتمال دارد در ماه رمضانِ امسال یک جمعه جلوتر بیفتد، براى اینکه همه کشورهاى اسلامى بتوانند شرکت کنند. حالا این مسئولیتش با مسئولینى است که این کارها را تدبیر می‌کنند. جمعه قدس را به یاد داشته باشید و فراموش نکنید. ان‌شاءاللَّه همه ما بتوانیم از فرصتهاى این ماه حداکثر استفاده را بکنیم.

‌۲۱ مهر ۸۶؛ خطبه دوم نماز عید فطر

اولین مطلبى که در خطبه دوم باید عرض کنم، سپاس فراوان از ملت ایران به خاطر راهپیمایى روز قدس است. حقیقتاً باید گفت: درود بر ملت ایران! عظمت ملى خود را، عظمت جایگاه اسلامى خود را، عزت خود را به دنیا نشان دادید. نقش این راهپیمائیها بسیار زیاد است. استعمارگران از وقتى فلسطین را اشغال کردند، هدفشان این بود که نام و یاد فلسطین را به فراموشى بسپرند؛ اصلاً مردم دنیا و نسلهاى بعدى فراموش کنند که روزى یک سرزمینى در دنیا بوده است، یک کشورى بوده است به اسم فلسطین؛ هدفشان این بود.

بعد که نتوانستند و این قیام عظیم ملت فلسطین – چه در انتفاضه اول و چه در انتفاضه مسجدالأقصى – بار دیگر این شعله را در دنیا برافروخته کرد و دلهاى ملتها و آحاد مردم و منصفان عالم را به خود متوجه کرد، راه علاج را این دانستند که مجموعه عرب فلسطینى را در گوشه‌اى از این سرزمین، در واقع زندانى کنند؛ محصور کنند و کشور آبادِ پرنعمت فلسطین و منطقه حساس فلسطین را به طور خالص در اختیار صهیونیستها و با هویت صهیونیستى نگه دارند و عربها را به طرف غزه و ساحل غربى برانند.

بهمن ۸۶ در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان

چند صباح دیگر انتخابات داریم. حضور در انتخابات هم از همین قبیل است؛ حضور است. من اصرارم در همه انتخاباتها بر حضور است. باید آمد سر صندوق رأى، به کورى چشم دشمن بایستى رأى داد. دشمن می‌خواهد که ملت انتخابات نداشته باشد، راهپیمایى بیست و دو بهمن نداشته باشد، راهپیمایى قدس نداشته باشد، حضور در مراسم عظیم دینى نداشته باشد، احساسات دینى نداشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه تهران در ۲۱ مهر ماه ۱۳۸۵ نیز فرمودند

روز قدس در پیش است؛ روز فریاد امت اسلامى بر علیه ظلم و عدوان پنجاه ساله دشمنان امت اسلامى است. روز قدس را باید همه امت اسلام و همه ملتهاى اسلامى گرامى بدارند و شما مردم عزیز ایران نیز مثل هر سال، به توفیق الهى این روز را گرامى خواهید داشت.

——————————————

www.khamenei.ir

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!