نفت باید به منبعی برای پیشرفت و اقتدار اقتصادی ایران تبدیل شود

0
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر ضرورت تغییر نگاه کشور و مسئولان به «مقوله نفت» خاطرنشان کردند: براساس برنامه توسعه، نفت باید به منبعی برای پیشرفت و اقتدار اقتصادی ایران تبدیل شود و مسئولان باید این سیاست صحیح و مدبرانه نظام را با قوت ادامه دهند
.

به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) با حضور در پژوهشگاه صنعت نفت، با توانمندی‌های این صنعت بسیار مهم و پیچیده از نزدیك آشنا شدند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مسئولان، مدیران و كاركنان صنعت نفت و گاز، فعالیت‌های برجسته و ارزشمند این مجموعه را جزو افتخارات ملت ایران خواندند و با اشاره به بازدید خود از طرح‌های توسعه پارس جنوبی در عسلویه در فروردین سال جاری افزودند: پایان سال جهاد اقتصادی همانند آغاز آن، با حضور در مجموعه‌های مرتبط با صنعت نفت و گاز همراه شد و این، نشان‌دهنده تأثیر بسیار حساس و عمیق و نقش‌آفرینی ممتاز این مجموعه در حركت و جهش اقتصادی كشور است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأكید بر ضرورت تغییر نگاه كشور و مسئولان به مقوله نفت خاطرنشان كردند: براساس برنامه توسعه، نفت باید از منبع درآمد و محل تأمین بودجه كشور خارج و به منبعی برای پیشرفت و اقتدار اقتصادی ایران تبدیل شود و مسئولان باید این سیاست صحیح و مدبرانه نظام را، با قوت ادامه دهند.
ایشان خرج كردن درآمدهای نفتی برای كارهای روزمره كشور را غیر عاقلانه و ضرری حقیقی دانستند و افزودند: باید درآمدهای نفتی را به عنوان ذخایر و میراث كشور و ملت، به سرمایه‌ای ماندگار تبدیل كنیم كه در این صورت منابع و ذخایر نفتی، واقعاً به نقطه قوت كشور تبدیل خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی، تشكیل صندوق توسعه ملی را تدبیری مهم برشمردند و افزودند: براساس قانون برنامه پنجم باید حداقل 20 درصد درآمد نفتی هر سال به این صندوق واریز و صرف تولید و صنعت شود كه خوشبختانه این كار، شروع شده و باید ادامه یابد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درآمدهای نفتی را در وضع فعلی، نقطه ضعف غالب كشورهای تولیدكننده نفت خواندند و افزودند: كشورهایی كه نفتشان را براساس نیاز و سیاست‌گذاری كمپانی‌های غربی می‌فروشند و تلاشی برای دستیابی به دانش پیشرفته و صنعت بومی انجام نمی‌دهند شاید جیب حاكمانشان پرشود اما سودی حقیقی بدست نمی‌آورند چرا كه روزی كه نفتشان تمام شود، فقط یك كشور بایر و غیرآباد هستند.
رهبر انقلاب اسلامی در تشریح ابعاد نتایج تبدیل مقوله نفت به نقطه قوت كشور افزودند: لازم است به گونه‌ای عمل كنیم كه در هر موقعیت، هرگونه تصمیم‌گیری درباره میزان تولید و فروش نفت، به دست خودمان و براساس منافع خودمان انجام شود كه البته در این مسیر تا حد زیادی پیش رفته‌ایم و انشاءالله این هدف در آینده، بطور كامل محقق خواهد شد و جمهوری اسلامی در این زمینه نیز به الگویی برای دیگر كشور مبدل خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، با تشكر از فعالیتهای جهادی و انصافاً تحسین برانگیز دانشمندان، پژوهشگران، مسئولان و كاركنان مجموعه نفت و گاز، خاطرنشان كردند: ایران، از لحاظ مجموعه ذخایر نفت و گاز در جهان اول است و باید به همت و تلاش بیشتر فعالان این صنعت، از لحاظ سطح دانش و فناوری نیز به عالی‌ترین حد برسد و در جایگاه اول قرار گیرد.
ایشان با تأكید بر اهمیت پژوهش و تحقیق در پیشرفت علم و فناوری در صنعت نفت و گاز، استفاده مدیریت شده از ظرفیت همه مراكز دانشگاهی و تحقیقاتی كشور را مؤثر و مهم خواندند و افزودند: به گونه‌ای عمل كنیم كه هر آنچه صنعت نفت و گاز متكی به آن است در داخل تولید شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تكیه بر نوآوری و ابتكار را باعث نوعی جهش در صنعت نفت و گاز و زمینه‌ساز ارتقای دانش جهانی در این عرصه دانستند و خاطرنشان كردند: همچنان كه تجربه جوانان كشور در برخی عرصه‌ها نشان داده است، استعداد شكوفنده و فیاض جوانان ایرانی، تحقق كامل شعار «ما می‌توانیم» را در هر عرصه‌ای امكان‌پذیر می‌سازد و فعالان  صنعت نفت در افق نگاه خود، چنین چشم‌اندازی را ترسیم كنند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین استفاده صحیح و برنامه‌ریزی شده از ظرفیت همه صنایع كشور را، شتاب‌بخش پیشرفت صنعت نفت و گاز خواندند.
تلاش كامل برای استفاده از ظرفیت میدان‌های مشترك نفت و گاز از دیگر نكاتی بود كه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع مسئولان، مدیران و كاركنان این صنعت مورد تأكید قرار دادند.
رهبر معظم انقلاب در ابتدای ورود به پژوهشگاه صنعت نفت در بازدید از مجموعه دستاوردهای این صنعت، كه بیش از 3 ساعت به طول انجامید، از نزدیك در جریان پیشرفت‌ها و توان متخصصان داخلی در حوزه نفت و گاز كشور قرار گرفتند.
در این نمایشگاه، توانمندی‌های صنعت نفت در بخش‌های شركت ملی نفت ایران، شركت ملی گاز ایران، شركت ملی صنایع پتروشیمی و شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به نمایش گذاشته شده بود.
در بخش شركت ملی نفت ایران، توانمندی‌های متخصصان، محققان و كاركنان این شركت در زمینه‌های حفاری، اكتشاف، تولید، صادرات و جهاد خودكفایی ارائه شده بود.
تهیه و تدوین دانش فنی و ساخت سیستم سطحی نمودارگیری چاه‌های نفت و گاز، تولید ابزار و تجهیزات بسیار حساس و پیشرفته حفاری، بكارگیری روشهای نوین افزایش برداشت بخصوص در میادین مشترك نفت و گاز، توسعه ناوگان دستگاه‌های حفاری در خشكی و دریا، ساخت 7 دستگاه دكل حفاری در داخل با 5/7 میلیون دلار صرفه جویی ارزی، تجهیزات سرچاهی و درون‌چاهی از جمله توانمندی‌هایی بود كه در نمایشگاه صنعت نفت مورد بازدید رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به هنگام بازدید از نمایشگاه، در ارتباط تصویری مستقیم با متخصصان شاغل در میدان گازی سردار جنگل در دریای خزر، كار و تلاش آنان را بسیار با ارزش دانستند و اظهار امیدواری كردند كه این فعالیت‌ها زمینه‌ساز رضایت الهی و سرافرازی بیشتر ملت ایران شود.
در بخش توانمندی‌های شركت ملی گاز نیز نمایش خطوط انتقال گاز در كشور، ساخت تجهیزات توربین‌های گازی، بومی‌سازی و توسعه دانش فنی طراحی و ساخت توربین گازی 25 مگاوات، طراحی و ساخت دستگاه كنترل و مانیتورینگ ایستگاه‌های گازی ارائه شده بود.
رهبر انقلاب اسلامی هنگام بازدید از توانمندی‌های شركت ملی گاز ایران اظهار امیدواری كردند كه هرچه زودتر زمینه طراحی و ساخت پالایشگاه ملی در كشور فراهم شود.
دستاوردهای شركت ملی صنایع پتروشیمی بخش دیگری از نمایشگاه توانمندی‌های صنعت نفت بود.
در این بخش ضمن ارائه زنجیره‌ی محصولات پتروشیمی، توانایی متخصصان صنعت نفت در خنثی‌سازی پروژه تحریم بنزین تشریح شده بود.
دستیابی به 25 دانش فنی در حوزه پتروشیمی و برنامه‌ریزی برای دستیابی به 50 دانش فنی و ساخت تجهیزات صنایع پتروشیمی از جمله موارد ارائه شده در نمایشگاه بود.
در بخش شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، شركت‌های پالایش نفت ایران، شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و مدیریت پژوهش و فناوری، توانمندی‌های خود را ارائه كرده بودند.
ارائه مراحل ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس و چند پالایشگاه دیگر، عملیات بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها، ساخت و نصب بلندترین برج پالایشگاهی به ارتفاع 104 متر، احداث اولین واحد تولید پروپلین در صنایع پالایشگاهی و طراحی و ساخت واحد بنزین‌سازی ایزومریزاسیون تحت دانش فنی و نیز تلاش‌های صورت گرفته برای مقابله با تحریم از جمله دستاوردهای صنعت نفت بود كه در این بخش به نمایش گذاشته شده بود.
در بخش دیگری از این نمایشگاه، پایلوت پالایشگاه گاز با نشان ملی به نمایش درآمده بود. مسئولان شركت ملی گاز به هنگام بازدید رهبر انقلاب اسلامی از طراحی و ساخت نخستین پالایشگاه گاز داخلی در آینده نه چندان دور خبر دادند.
توربوكمپرسورهای ساخت داخل به عنوان قلب ایستگاه‌های گاز یكی دیگر از بخش‌های مهم نمایشگاه صنعت نفت بود.
واحدهای نیمه صنعتی تولید اكسیدهای فلزی نانوساختار، و تولید نانو لوله‌های كربنی و همچنین فناوری GTL آخرین بخش از نمایشگاه صنعت نفت بود كه مورد بازدید رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفت.
در ابتدای ورود رهبر انقلاب اسلامی به پژوهشگاه صنعت نفت، آقای قاسمی وزیر نفت گزارشی از ذخایر منابع نفت و گاز كشور، وضعیت تولید نفت، ازدیاد برداشت و توسعه میادین مشترك، روند اجرای فازهای مختلف پارس جنوبی، ساخت پالایشگاه‌های جدید و خصوصی‌سازی در بخش نفت بیان كرد.
وزیر نفت گفت: تا به امروز 191 میدان نفتی و گازی در كشور كشف شده است كه در این میادین بیش از سیصد مخزن وجود دارد.
وزیر نفت همچنین با اشاره به روند اجرایی 20 فاز پارس جنوبی گفت: در سال آینده، 6 فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید كه 200 میلیون مترمكعب گاز به تولید كشور افزوده خواهد شد.
آقای قاسمی با اشاره به تولید 5/54 میلیون تن محصولات پتروشیمی در كشور خاطرنشان كرد: این ظرفیت تا سه سال آینده به 117 میلیون تن خواهد رسید.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان بازدید از پژوهشگاه صنعت نفت، با ابراز خرسندی فراوان از نتایج تلاش‌های فعالان صنعت نفت و گاز، ابراز امیدواری كردند تلاش و شوق و نشاط روز افزون این مجموعه، زمینه‌ساز دستیابی به اهداف بزرگ كشور و ملت شود.

تصاویر این بازدید را می توانید از اینجا ببینید.

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!