فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از مظلوميت ديروز تا مهجوريت امروز

0
براستي چرا در زندگي امروز ما فاطمه مهجور است و بيشتر اوقات تنها به انجام اعمال شعاري و صوري بسنده مي شود؟ آيا اگر الگوي فاطمه(س) در زندگي ما حضور مي داشت وضعيت حجاب ما اين گونه بود؟ اگر الگوي زندگي ما فاطمه بود اوضاع خانواده هاي ما به همين شكل و محتوايي بود كه امروز شاهد آن هستيم؟
گروه فرهنگی مشرق- هر فرد و جامعه براي نيل به اهداف خويش، نيازمند الگو و به تعبيري نمونه هاي موفق در تمام امور است. در دنياي امروز اين مهم قدري جدي تر شده چراكه كساني كه ادعاي الگو بودن را دارند رو به تزايد بوده به طوري كه تشخيص الگوي راستين در اين ميان بسيار سخت مي گردد.

يكي از زمينه هايي كه همه انسان ها به الگو احتياج دارند مسائل معنوي است كه بر حسب تمدن ها و فرهنگ ها متفاوت است. به اين معني كه هر فرد، براساس باورهاي خويش به الگوي موردنظر خود تمسك كرده و او را در زندگي خويش به عنوان مدل بهتر زيستن قرار مي دهد.
براساس آموزه هاي اسلامي، پيامبر(ص) بعنوان بهترين الگو مطرح مي باشد(احزاب/21) كه لازم است مسلمانان به ايشان تمسك نموده و از آن حضرت تبعيت كنند. بي ترديد اين معنا نسبت به اهل بيت(ع) كه براساس آيه مباهله جان پيامبر(ص) هستند (آل عمران/61) نيز صدق كرده و ايشان بسان رسول اكرم(ص) بعنوان اسوه هاي حسنه براي مسلمين مطرح مي باشند. فاطمه زهرا بعنوان كسي كه از سوي پدر به شرف «ام ابيها»، «جگرگوشه رسول»، «فداها ابوها» و… مفتخر است از جمله مصاديق آيه اسوه حسنه است. برخلاف عده اي كه بر اين پندارند كه حضرت فاطمه(س) تنها براي جامعه زنان مي تواند الگو باشد بايد گفت ايشان براي همه افراد اعم از زنان و مردان الگو هستند با اين بيان كه در مسائل مشترك ميان مردان و زنان بايد همگان ايشان را الگوي خويش قرار دهند و در مسائل مختص بانوان، آن حضرت تنها براي زنان مي توانند الگو باشند.
اما در عين حال بايد اين پرسش را مطرح كرد كه آيا ما به عنوان پيروان اهل بيت(ع) توانسته ايم فاطمه اطهر را به درستي شناخته و از حيات پربركت ايشان الگو گرفته و براي زندگي خويش مدل سازي كنيم؟

همگي مي دانيم كه فاطمه زهرا در دوران حيات پس از پدر، در مظلوميت قرار گرفت به گونه اي كه امتي كه ادعاي تبعيت از رسول اكرم(ص) را داشتند، خون به دل فاطمه كردند و با هجوم به خانه ايشان، نهايتاً ايشان را به شهادت رساندند. اين موضوع بعنوان يك حقيقت تلخ تاريخي، قلب هر مؤمني را آزرده كرده و بر مصائب آن حضرت اشك را روان مي كند. ولي ما در دوران فعلي از اين مهم غافليم كه اگر ديروز فاطمه(س) در مظلوميت بود امروز نيز در ميان مؤمنين همچنان مظلوم باقي مانده و كسي براي رفع اين مظلوميت، تلاشي صورت نمي دهد.

ضرورت شناخت حقيقت زهرا(س)

توضيح اينكه ما به عنوان كساني كه ادعاي تبعيت از فرهنگ و منش فاطمي داريم و آئين هاي مختلفي در ولادت و نيز ايام شهادت ايشان برگزار مي كنيم به اين توجه نداريم كه فاطمه چه شخصيتي است و از ما چه مي خواهد؟ از اين جا پاسخ به پرسش پيشين آغاز مي شود كه هر چند بايد در تجليل از مقام شامخ فاطمي، تمام پيروان راستين اقدام به برگزاري برخي مجالس نمايند ولي روشن است كه اين موضوع هرچند شرط لازم است ولي شرط كافي نخواهد بود ، چراكه واقعاً ما در دنياي كنوني نيازمند دست گيري فاطمي از خويش هستيم تا از اين رهگذر به زندگي ايده آل و مطلوب خداوند دست يابيم.

آنچه از اهميت بيشتري برخوردار است اينكه براي احياي الگوي فاطمي در ميان پيروان و محبان ايشان لازم است در گام اول به شناخت حقيقي ايشان اقدام نماييم به اين كه حقيقت اين سخن پيامبر(ص) را كه خشنودي فاطمه را خشنودي خدا و غضب فاطمه را غضب خدا مي داند(1) ادراك نماييم. به عبارتي ما بايد در اولين مرحله حقيقت شخصيت زهرا(س) را بشناسيم.

در گام بعدي به اين مهم بپردازيم كه حضرت زهرا(س) در زندگي علمي و عملي خويش چگونه عمل كرد تا آن را براي زندگي فردي و جمعي خود به يك مدل تبديل و در گام نهايي به آن عمل نماييم.

براستي چرا در زندگي امروز ما فاطمه مهجور است و بيشتر اوقات تنها به انجام اعمال شعاري و صوري بسنده مي شود؟ آيا اگر الگوي فاطمه(س) در زندگي ما حضور مي داشت وضعيت حجاب ما اين گونه بود؟ اگر الگوي زندگي ما فاطمه بود اوضاع خانواده هاي ما به همين شكل و محتوايي بود كه امروز شاهد آن هستيم؟ ما اگر فاطمه را به خوبي اسوه خويش مي ساختيم، معنويات در جامعه ما همين گونه بود؟ جامعه ما اگر به فاطمه تمسك مي كرد آيا وجدان كاري ما در ادارات به همين وضعيت كنوني مي بود؟ و ديگر پرسش هايي كه در درون حيات فردي و جمعي ما مطرح است.

خلاصه بايد گفت اگر فاطمه، ديروز در مدينه و در ميان مدعيان تبعيت از رسول اكرم(ص) در مظلوميت بود و سرانجام به دست همين مدعيان دروغين با حيات اين جهاني وداع كرد و به شهادت رسيد، امروز نيز فاطمه در زندگي ما مهجور و ناشناخته است و بيشتر به جاي تمسك و تبعيت عملي از ايشان، تنها به طرح برخي شعارهاي خالي از محتوا بسنده مي شود كه نه دنيا و نه آخرت را تأمين نمي كند و به تعبيري گروهي از ما شيعيان به نوعي به پوسته اي ظاهري از حقيقت فاطمي تمسك كرده و در تلاش براي شناخت حقيقي ايشان نيستيم. بي ترديد اگر بخواهيم از بسياري از باتلاق هاي فردي و جمعي عبور نماييم و جامعه خويش را بخوبي بازسازي كنيم لازم است زندگي اهل بيت(ع) از جمله فاطمه زهرا(س) را الگو و مدل زندگي خويش قرار دهيم و براساس آن براي آينده هايي درخشان، تلاش و كوشش نماييم كه تحقيقاً اين چنين خواهد شد.

حاجي حسن پور

***
1- بحارالانوار ج21 ص279

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!