روش منحصر به فرد امام باقر(ع) در تفسیر قرآن کریم چه بود

0

مدیر گروه کلام و اعتقادات مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با تأکید بر استفاده از روش علمی امام باقر(ع) برای نشر علوم اسلامی، تفسیر قرآن کریم توسط باقرالعلوم(ع) را منحصر به فرد دانست و چگونگی آن را تبیین کرد.

 

خبرگزاری فارس: روش منحصر به فرد امام باقر(ع) در تفسیر قرآن کریم چه بود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی حسینی‌زاده خضرآباد، مدیر گروه کلام و اعتقادات مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی  با بیان اینکه در دوران امام باقر علیه‌السلام، «عمر بن عبدالعزیز» کتابت حدیث را آزاد اعلام کرد، اظهار داشت: در این دوران علوم مختلف شروع به انتشار کرد، کتاب‌های یونانی شروع به ترجمه و به طبع آن آرا و اندیشه‌های یونانی در میان مسلمانان به واسطه ترجمه کتب یونان منتشر شد.

وی با اشاره به اینکه امام محمد باقر علیه‌السلام در مدینه به احداث مدرسه علمی اقدام کردند، افزود: امام باقر(ع) در رشته‌های فقه، حدیث، کلام و تاریخ شاگردان بسیاری دارند، لذا یکی از شاخصه‌های دانشگاه امام، این است که دانشگاه‌ ایشان اختصاص به شیعیان نداشت.

حجت‌الاسلام حسینی‌زاده با بیان اینکه بزرگان اهل سنت نیز از محضر علمی امام باقر علیه‌السلام تلمذ کردند، ابراز داشت: برخی از علمای اهل سنت نظیر «ابن شهاب زهری»، «عمر بن دینار جمحی کوفی»، «ابوحنیفه» پیشوای مذهب حنفی و … در محضر امام باقر(ع) کسب فیض می‌کردند و با اینکه از بزرگان اهل سنت بودند در محضر امام محمد باقر علیه‌السلام به شاگردی مشغول بودند که برخی از آنها از اندیشمندان، فقها و محدثان منطقه حجاز بودند.

وی با اشاره به کتاب «سیره ابن هشام»، ادامه داد: ابن هشام از راویان احادیث امام باقر علیه‌اسلام است که سیره پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم و سیره امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را به رشته تحریر در آورده است.

مدیر گروه کلام و اعتقادات مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با بیان اینکه روش امام باقر علیه‌السلام در تفسیر قرآن روشی منحصر به فرد بوده است، اذعان داشت: امام محمد باقر(ع) از بیان رأی‌ و نظر شخصی در تفسیر قرآن پرهیز می‌کردند و آیات قرآن را بر اساس سیره و احادیث رسول اکرم(ص) و آیات قرآن تفسیر می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه از روش علمی امام باقر علیه‌السلام در عصر کنونی که تجارب آرای زیادی وجود دارد، می‌توان برای نشر علوم اسلامی بهره جست، افزود: ما می‌توانیم با توسل به سیره امام باقر(ع) حوزه‌های علمی خود را در سراسر کشور و حتی خارج ایران بر اساس اندیشه‌های اهل‌بیت(ع) گسترش دهیم.

حجت‌الاسلام حسینی‌زاده با بیان اینکه خانم «ارزینا آر.لالانی» کتابی را درباره امام باقر علیه‌السلام با عنوان «نخستین اندیشه‏های شیعی، تعالیم امام محمد باقر(ع)» به زبان انگلیسی تالیف کرده است، خاطرنشان کرد: در این کتاب به زندگانی امام محمد باقر علیه‌السلام بر اساس تبیین مواضع روش‌های علمی امام نگاه شده است و نویسنده به نکات زیبایی اشاره می‌کند که آن برخورد امام(ع) با انحرافات و بدعت‌ها بود.

وی ادامه داد: مثلاً در بدعت‌‌های بخش امامت از سوی زیدیه و حتی از سوی امویان مباحث عصمت، حکمت و علم امام را حضرت محمد باقر(ع) مطرح کردند و یا در مقابل فقهای مدینه که به قیاس و رأی روی آورده بودند، امام(ع) مواضع محکمی در مقابل آنها گرفتند، همچنین در مقابل غالیان که جایگاه امام را به الوهیت می‌رساندند به شدت موضع گرفتند، غالیانی چون «بیان بن سمعان» و « ابومنصور عجلى» مورد لعن و نفرین امام واقع شدند.

 

فارس نیوز

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!