آیا دعا کردن برای سلامتی امام‌ زمان صحیح است؟

0

خداوندا، او (امام مهدی عجل الله تعالی فرجه) را در پناه‌گاهی قرار بده تا از شر متجاوزان در امان باشد! خدایا او را از چیز‌هایی در امان بدار که برایش می‌ترسیم، و تیرهای نیرنگ را که کینه‌توزان و بدخواهانش به سوی او پرتاب می‌کنند، برطرف ساز.

 

 

آیا دعا کردن برای سلامتی امام‌زمان صحیح است؟

با توجه به برخی روایات، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) مانند انسان‌های دیگر،‌زندگی طبیعی داشته و در میان مردم رفت و آمد دارند و ممکن است مانند پیامبران الهی و دیگر ائمه (علیهم السلام) به بیماری‌ یا مشکلات دیگر دچار شود. بنابراین دعا، صدقه و صلوات برای سلامتی امام بی تاثیر نیست و محفوظ ماندن ایشان توسط خداوند – که در روایات آمده- به معنای حفظ جان ایشان است، نه محافظت از بیماری و مشکلات دیگر.

علاوه بر آن‌که ائمه اطهار (علیهم السلام) هم در بهترین حالات خود (مناجات)‌برای حفظ و سلامتی امام‌زمان(عجل الله تعالی فرجه) دعا کرده‌اند و به ما آموخته اند که چگونه برای او دعا کنیم؛ مثلا امام‌رضا(ع) پیوسته به دعا کردن برای امام‌زمان (عجل الله تعالی فرجه) با این دعا امر می‌کرد:

«اللهم ادفع عن ولیک … واعذه من شر جمیع ما خلقت و عن یمینه و عن شماله و من فوقه و من تحته بحفظک الذی لا یضیع من حفظته به» (مصباح المتهجد 49)

خداوندا هرگونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان  … و او را در پناه خود از شر تمام آن‌چه آفریده و ایجاد و انشا و صورت‌گری فرموده‌ای،‌محفوظ بدار و از بلایای آسمانی و زمینی محفوظ بدار؛ حفظ کردنی که هرکس را آن‌طور محفوظ گردانی، از بین نرود.

امام حسن عسکری(علیهم السلام) نیز در قنوت نمازهایشان این‌گونه دعا می‌فرمود:

فاجعله اللهم فی حصانة من بأس المعتدین … فاجعله اللهم فی امن مما نشفق علیه منه و رد عنه من سهام المکائد ما یوجهه اهل الشنان الیه» (مصباح التهجد 156)

خداوندا، او (امام مهدی عجل الله تعالی فرجه) را در پناه‌گاهی قرار بده تا از شر متجاوزان در امان باشد! خدایا او را از چیز‌هایی در امان بدار که برایش می‌ترسیم، و تیرهای نیرنگ را که کینه‌توزان و بدخواهانش به سوی او پرتاب می‌کنند، برطرف ساز.

بنابراین با توجه به سیره اهل‌بیت(علیهم السلام)‌دعا برای سلامت امام‌زمان(عجل الله تعالی فرجه)‌صحیح می‌باشد. بله، خداوند متعال خلیفه و ولی خودش را حفظ و حمایت می‌فرماید،‌ ولی ما وظیفه داریم برای سلامت آن حضرت سعی و دعا کنیم. در حقیقت کوشا بودن  برای سلامتی ایشان، مفهومش اینست که ما حاضر نیستیم مانند اجداد بزرگوارش به سختی بیافتند.

گفتنی است این اعمال نیز قبل از آن‌که برای حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه) فایده و اثر داشته باشد،‌برای شخص دعا کننده تاثیر دارد، اگر کسی برای حجت خدا کاری انجام دهد، او این اعمال را بدون پاسخ نمی‌گذارد.

 

خبرگزاری حوزه

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!