دروغ‌بافی پایان جهان

0

تا چند روز دیگر دنیا به آخر خواهد رسید؟ اگر این روز‌ها به شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی سر بزنید و حتی رسانه‌های داخلی را دنبال کنید، متوجه یک تاریخ عجیب و غریب به عنوان روز پایان جهان خواهید شد.

 

 

 

  روز 21 دسامبر سال 2012 قرار است پایان دنیا باشد؛ روزی که حسابی در غرب سر و صدا کرده است؛ غربی‌ها تاریخ 21 دسامبر را از عقاید قوم مایا در امریکای جنوبی به دست آورده‌اند. مایا‌ها می‌پندارند که در این روز دنیا به آخر خواهد رسید و همه چیز تمام خواهد شد؛ این افسانه مایایی در غرب حسابی سر و صدا به پا کرده است، در فرانسه مردم در حال هجوم به دامنه کوهی هستند که می‌گویند در آنجا توسط موجودات فضایی نجات داده می‌شوند.

در روسیه عده‌ای تا توانسته‌اند نمک خریده‌اند تا نمک آنها را از تشعشعات فضا در امان نگه دارد؛ در چین ادعای خاموشی و تاریکی سه روزه جهان باعث شده مردم رو به خرید شمع بیاورند و در ایران هم هستند کسانی که درباره 21 دسامبر کنجکاو شده و حتی برخی‌ها با ترجمه متون غربی به اینکه روز پایان دنیا همین 21 دسامبر است، ایمان آورده‌اند؛ مسئله‌ای که می‌توان آن را در وبلاگ‌های فارسی دید. حتی تئاتر « عطسه 21 دسامبر» با دستمایه قرار دادن این عقیده طراحی شد و توسط محمد مهدی خاتمی روی صحنه رفت.

در گفت‌وگو با چند تن از کارشناسان مذهبی و پژوهشگران مهدویت، مسئله پایان جهان و اعلام روزی مشخص برای آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

شایعه‌های مایایی

حجت‌الاسلام محمد شهبازیان، استاد مرکز تخصصی مهدویت می‌گوید: در هیچ کدام از ادیان ابراهیمی یا غیر‌ابراهیمی چیزی به نام پایان دنیا در روز 21 دسامبر سال 2012 اعلام نشده است و هیچ شاهدی در متون دینی برای اعلام تاریخی برای پایان دنیا وجود ندارد.

در مورد مسئله ظهور منجی نیز تصریح شده است که نباید برای ظهور وقت گذاری شود؛ در مسیحیت هم در عهد جدید کتاب اعمال رسولان از «پلوس» نقل شده است که مسیح ظهور خواهد کرد اما هیچ‌کس حق وقت‌گذاری برای آن را ندارد؛ حتی در مکتب هندو‌ها اصل چهارمی به نام «کالیوگا» ( ظلمت) دارند که معتقدند دنیا از 3 هزار سال پیش وارد عصر ظلمت شده و دوران ظلمت 432 هزار سال طول می‌کشد؛ پس با این اعتقاد بیش از 400 هزار سال از عمر دنیا باقی مانده است.

شهبازیان با اشاره ترویج عقیده پایان دنیا در سال‌های اخیر و به خصوص از سال 2006 به بعد می‌گوید: در میان اقوام باستانی اعتقاد بر این بود که اجرام آسمانی روی زمین تأثیر دارند و حرکت آنها می‌تواند باعث دگرگونی‌هایی روی زمین شود؛ این مسئله هم اکنون هم از طریق علمی و هم از سوی تجربه رد شده است؛ مسئله پایان جهان در 21 دسامبر در تقویم مایا‌ها آمده است. هم اکنون چند پژوهشگر که روی قوم مایا تحقیق می‌کنند و حتی رئیس کنونی قوم مایا که در گواتمالا مستقر است، می‌گویند هیچ شاهدی در گفتار مایا‌ها برای اینکه 21 دسامبر روز پایان جهان است، وجود ندارد و این شایعاتی است که بعداً به تفکرات مایایی اضافه شده.

هم اکنون منطقه‌ای در امریکای جنوبی کشف شده که به عنوان شهر جدید مایا‌ها نامگذاری شده است؛ در تصاویر به دست آمده از آن شهر و تطابق آنها مشخص شده است که مایا اعتقاد داشته‌اند که جهان تا 7 هزار سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی در مورد ادعای برخورد یک سیاره یا ستاره دنباله‌دار به زمین و نابودی آن می‌گوید: مرکز ناسا و منجمین در مورد ادعای برخورد یک سیاره یا ستاره دنباله‌دار می‌گویند اگر جرمی به آن بزرگی باشد که بتواند زمین را نابود باید حداقل از 10 سال پیش قابل رصد می‌شد و اگر قرار باشد در چند روز آینده به زمین برخورد کند، هم اکنون باید در آسمان با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد، در صورتی که چنین سیاره یا ستاره‌ای وجود ندارد.

شهبازیان پیرامون ادعای جذب زمین در سیاهچاله‌های خورشید و تاریکی جهان نیز می‌گوید: طبق نظر منجمین اینکه سیاره زمین توسط سیاهچاله‌های خورشیدی جذب شود و سه روز در تاریکی مطلق قرار بگیرد و همین تاریکی باعث نابودی آن شود، می‌گویند ما آنقدر به خورشید نزدیک نیستیم که جاذبه خورشید روی ما تأثیر داشته باشد؛ اگر جاذبه خورشید باعث جذب زمین می‌شد ما در طول چند میلیارد سال عمر زمین آنقدر به خورشید نزدیک می‌شدیم که گرمای هوا حیات را از بین می‌برد.

پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به ادعاهایی در مورد پیش‌بینی نوستراداموس ادامه می‌دهد: تمامی افرادی که در مورد فضای نوشته‌های نوستراداموس تحقیق و سخنان وی را ترجمه کرده‌اند، می‌گویند سخنانی که به نوستراداموس نسبت داده شده در متن اصلی کتاب وی وجود ندارد، این مسئله توسط نسخه‌شناسان نیز مورد تأیید قرار گرفته است؛ البته نوستراداموس در نوشته‌هایش به نمادهایی اشاره دارد که می‌توان آن را به ده‌ها نفر نسبت داد؛ گفته‌های وی نیز به اثبات نرسیده مثلاً در مورد شارل نهم، نوستراداموس گفته بود که وی 90 سال عمر خواهد کرد در صورتی که شارل در 24‌سالگی مرد.

در ضمن کسانی که به درست بودن ادعاهای نوستراداموس اعتماد و اعتقاد دارند باید به این نوشته‌اش که در یکی از سانتوری‌هایش در مورد فراگیر شدن اسلام در جهان و حاکم شدن ایران بر دنیا اشاره کرده است، هنوز این اتفاق رخ نداده و باید منتظر رسیدن آن روز باشیم.

فقط ضعیف‌الایمان‌ها وحشت می‌کنند

استاد سید هادی خسرو شاهی در مورد ترویج این گونه اعتقادات در سطح جهان با اشاره به اصول فکری اسلام و بحث مهدویت می‌گوید: «مطلقا این باور‌ها با عقاید اسلامی همخوانی ندارد، چه برسد به مسئله مهدویت؛ ظهور حضرت حجت چیزی نیست که در طی یک یا دو روز اتفاق بیفتد و به انجام برسد؛ باور ما این است که حضرت حجت قیام خواهد کرد و دنیا را پر از عدل و قسط خواهند نمود.»

استاد خسروشاهی ادامه می‌دهد: بیان این گونه شایعات برای تضعیف اعتقاد مذهبی مردم و شک آنها به عقاید دینی مطرح می‌شود.

وی می‌افزاید: این گونه بحث‌ها در میان متدینین خریداری ندارد اما ضعیف‌الایمان‌ها با شنیدن آنها به وحشت می‌افتند که دنیا به آخر رسیده است؛ مردم باید توجه کنند که نباید به تبلیغات دروغینی که توسط ماهواره‌ها منتشر می‌شود، اعتماد کنند؛ مطمئن باشید این روز [21 دسامبر] می‌آید و می‌گذرد و هیچ اتفاقی هم رخ نمی‌دهد.

50 سال پیش هم همین دروغ‌ها را گفتند

حجت الاسلام علی اکبر مهدی‌پور، دیگر پژوهشگر دینی در خصوص بحث اعلام روز خاصی برای پایان جهان می‌گوید: این شایعات هر چند سال یک بار مطرح می‌شود؛ بیش از 50 سال پیش بود که شایعه شد در روز پنج‌شنبه‌ای ساعت چهار بعد از ظهر دنیا به پایان می‌رسد.

این خبر در میان مردم پخش شد، مؤمنین اعتنایی به آن نکردند اما بسیاری از مردم ترسیدند، حتی به یاد دارم همسایه ما به حیاط خانه‌اش آمده بود که اگر قرار است زلزله‌ای بیاید زیر آوار خانه نماند اما اتفاقی رخ نداد.

ما در اسلام به قیام حجت قائم(عج) اعتقاد داریم و بعد از آن نیز بحث رجعت وجود دارد؛ به همین دلیل است که این‌گونه صحبت‌ها در نظر ما فقط شایعه است؛ اهل سنت نیز به حدیث معتبری از رسول الله ‌(ص) استناد می‌کنند که اگر حتی یک روز از عمر جهان باقی مانده باشد، خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا حضرت حجت‌(عج) قیام کنند.

حجت الاسلام مهدی پور می‌افزاید: مذاهب مسیحی نیز به مانند ما بحث رجعت حضرت عیسی‌(ع) را قبول دارند؛ ما می‌گوییم حضرت عیسی(ع) در کنار حضرت قائم(عج) رجعت خواهند کرد و مسیحیان می‌گویند آن حضرت ظهور خواهند نمود و منجی مسیحیت خواهد شد؛ بنابر این، کلیسا و مسیحیت نیز با اعلام خرافاتی مانند پایان دنیا در چنین روزی مخالف هستند.

چند روز بیشتر به فرا رسیدن 21 دسامبر باقی نمانده است؛ با توجه به ادعاهای مشابه در مورد به پایان رسیدن جهان که پیش از این از سوی کشیش امریکایی مطرح شده بود همگی دروغ از آب درآمد باید منتظر باشیم و ببینیم وقتی دروغ جدید غربی‌ها هم بر ملا شد چه کسانی حاضرند حرف‌هایی را که توسط مدعیان دروغین غربی یا شرقی منتشر می‌شود را باز هم باور کنند.

 

منبع: جوان

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!