نگاهی متفاوت به دعا برای فرج امام زمان(عج)

0
برمنبرها به مردم بگویید و به آنها امر کنید که توبه کنند و برای فرج و تعجیل ظهور حضرت حجت (عج) دعا نمایند و این دعا مثل نماز میت نیست که واجب کفائی باشد و به انجام دادن آن از سوی بعضی از مکلفین از سایرین ساقط گردد بلکه مانند نمازهای یومیه است که برتمام مکلفین واجب است آن را انجام دهند

 

 

وظایف ما دردوران غیبت حضرت ولی‌عصر(عج) بسیار است و چه خوب است که با آنها آشنا شده و در انجام وظایف خویش کوشا باشیم. از جمله این وظایف زیاد دعا کردن برای تعجیل در ظهور است. قید “زیاد” وقتی اهمیت می یابد که بدانیم قناعت کردن به اندک در این امر وظیفه را از ما منتفی نمی گرداند!

چرا باید دعا کرد؟!

اصل دعا کردن و فلسفه آن موضوع بسیار مهم و گسترده ای است که از مسئولیت های الهی بندگان شمرده شده است خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: ” قُلْ مَا یَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاۆُكُمْ  اگر دعای شما نباشد خداوند هیچ اعتنایی به شما نمی کند.” (فرقان/ 77)

از این رو اصل دعا کردن جلب اعتنا و رضایت الهی را بدنبال خواهد شد و این موضوع غیر از خود اصل استجابت دعاست! براین اساس باید دانست که ما امر به دعا کردن شده ایم و این امر الهی در همه ی مسائل و موضوعات به خصوص امر ظهور است: ” اُدْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ  مرا بخوانید شما را اجابت می کنم.” (غافر/60)

دعا برای ظهور حضرت امام زمان (عج)

به راستی حال که امر به دعا کردن در امور مختلف خویش شده ایم چه موضوعی با اهمیت تر از مسئله “امام” است که بایستی در تعجیل ظهور و فرج امر ایشان دعا کرد. ماباید احساس نیاز خود به وجود امام رابا دعا و باتمام خضوع در پیشگاه الهی ابراز کنیم تا مشمول استجابت گردیم و از وجود امام بهره مند شویم. شخصی از حضرت زهرا(سلام الله علیها) سۆال کرد: سرورم چرا حضرت علی (علیه السلام) حق خود را نگرفتند؟ حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: مثل امام مثل کعبه است که باید مردم به سراغ او بروند نه آنکه امام به سراغ مردم برود! از این بیان نورانی حضرت زهرا (سلام الله علیها) کاملا معلوم می شود که  اظهار شیفتگی و احساس نیاز به امام بایستی خود را در عملکرد و سیمای یک منتظر واقعی حضرت نشان دهد و چه وسیله ای بهتر از دعا در این امر که الدعاء سلاح المۆمن، دعا سلاح مۆمن است.

دعا برای فرج واجب است!

صاحب کتاب مکیال المکارم به نقل از آقا میرزا محمد باقر اصفهانی نقل کرده است که شبی از شبها در خواب یا بین خواب و بیداری مولایم امام حسن مجتبی (علیه السلام) را دیدم که نزدیک به این تغبیر فرمودند: “برمنبرها به مردم بگویید و به آنها امر کنید که توبه کنند و برای فرج و تعجیل ظهور حضرت حجت (عج) دعا نمایند و این دعا مثل نماز میت نیست که واجب کفائی باشد و به انجام دادن آن از سوی بعضی از مکلفین از سایرین ساقط گردد بلکه مانند نمازهای یومیه است که برتمام مکلفین واجب است آن را انجام دهند!

از سوی دیگر هر کسی به خوبی می داند که شکر نعمت واجب است و لازم است هر کس به خاطر نعمتهایی که خداوند متعال به وی ارزانی داشته است شکر و ستایش به جای آورد. نعمت واقعی برهرکس در هر عصر و زمانی امام آن عصر است که زمین بخاطر او پا برجاست. حضرت امام موسی بن جعفر(علیه السلام) در تفسیر آیه ی شریفه: ” وَأَسْبَغَ عَلَیْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً  ” (لقمان /20) فرمودند: نعمت ظاهری امام ظاهر و نعمت باطنی امام غائب است (یعنی امام زمان است) از این رو لازم است که شکر نعمت امام و ولایت او برخود را به جای آوریم ودر این امر کوتاهی ننماییم دعا یکی از روش هایی است که می توانیم از طریق آن شکر نعمت وجود امام را انجام دهیم. دعای برای سلامتی و نیز دعا برای تعجیل ظهور امام عصر (عج) اگر دعا نکنیم هلاک می شویم!

حالاگر از وظیفه ی بسیار مهم خود که یکی از آن ها دعا برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر (عج) است کوتاهی و غفلت نماییم خدای نخواسته هلاک خواهیم شد.

امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند: به خدا قسم امام زمان (عج) غیبتی خواهد داشت که در آن زمان تنها کسی از هلاکت نجات می یابد که خدای عزوجل براعتقاد به امامت او ثابتش دارد و توفیقش دهد که برای تعجیل فرج و ظهور آن حضرت دعا نماید. براساس فرمایش نورانی امام عسکری (علیه السلام) معلوم می شود که ادای فریضه ی واجب ما در قبال دعا برای تعجیل امام زمان (عج) همانند سایر فرائض و ادای آنها توفیقی از جانب پروردگار خواهد بود که در صورتی نصیب انسان می شود که زمینه ی لازم را برای دریافت توفیق الهی در خود ایجاد نماید. در صورت انجام چنین فرائضی است که خداوند متعال هلاک و نابودی را از او دور می دارد ان شا ءالله

هلاکت در چیست؟!

فرو گذاشتن وظایف منتظران در دوران غیبت سبب هلاکت ایشان می شود آنچنان که امام حسن عسکری (علیه السلام) پدر بزرگوار امام عصر (عج) فرمودند: هلاکتی که ناشی از غفلت و فراموشی و کوتاهی در وظایف نسبت به امام عصر(عج) است امامی که ما را فراموش نمی کند و ما را به حال خود رها نمی نماید چگونه است که ما خود را از یاد او دور می کنیم و در کمترین وظایفمان نسبت به حضرتش(عج) کوتاهی می نماییم؟! وای برما که در مورد امام زمان(عج) این کمترین کار یعنی دعا در تعجیل ظهور را فرو گذاریم که جز این نیست که حضرت(عج) خود فرمودند: “ما نظر خود را از شما برنمی گیریم تا به حال خود رها شوید و فراموشتان نمی کنیم و گرنه دشمنان شما را از بین می بردند! پس باید انصاف داشت!!!

نتیجه گیری

از مجموع آنچه گذشت معلوم می شود که دعا در تعجیل فرج و ظهور امام عصر(عج) و نیز دعا در سلامتی حضرت نه فقط یک شیوه ی دلدادگی که امری واجب است که مانع هلاکت انسان می شود و صد البته که ادای این فریضه در قبال امام(عج) جز به توفیق الهی بدست نخواهد آمد!

 

تبیان

Loading

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!