عصرظهور؛ بهار تاریخ بشر/ برای دوران ظهور تمرین کنیم

0
174

وی درباره دیگر شباهتهای موجود میان بهار و دوران ظهور گفت:خداوند در بهار باران رحمت خود را نازل می کند و زمین سیراب می شود. مردم همه خوشحال و شاد هستند، همانگونه که در زمان ظهور نیز چنین است. در بهار زیبایی های طبیعت ظاهر می شود، خوبی ها آشکار می شود و حتی احساسات معنوی افراد در این فصل ارتقاء می یابد، درباره زمان ظهور نیز داریم که حضرت عقول انسان ها را کامل می کنند.

 

 

 

 

 

حجت الاسلام محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در رابطه با شباهتهای موجود میان بهار طبیعت و دوران ظهور به خبرنگار شبستان گفت: ما همانگونه که از اواخر زمستان به انتظار بهار می نشینیم و در تاریکی و سرمای زمستان، منتظر رسیدن بهار و سال نو هستیم تا تغییر و تحولی در احوالات طبیعت رخ دهد، یک فرد منتظر نیز می بایست همواره این دغدغه را داشته باشد که هر روز به ظهور نزدیک تر شود تلاش کند تا بتواند خود را به زیبایی و خرمی دوران ظهور برساند.

وی تصریح کرد: شباهتهای فراوانی میان بهار و انتظار و دوران ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) وجود دارد. بهار فصل رویش، تازگی، سرسبزی و خرمی است و چنین فضایی در روایات ما برای دوران ظهور نیز ترسیم شده است. در روایات متعددی آمده است که در زمان ظهور حضرت، برکات از آسمان نازل می شود، شادی فراوان، چشمه ها پر آب و نعمت ها گسترده می شوند. دوران ظهور نه تنها دوران جنگ و خشونت نیست بلکه به همان نسبت که بهار دوران شادی و طراوت است زمان ظهور نیز سرشار از نعمت ها، خوشی ها و طراوتها است.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت افزود: در بهار همه جا رنگ و بوی طراوت و تازگی دارد این که ما در دعای تحویل سال می خوانیم یا مقلب القلوب و الابصار …و تحول در حال و احوالمان را از خدا درخواست می کنیم، یعنی نباید در زندگی درجا زد. بخصوص در دوران غیبت! چرا که در این دوران باید دو چندان پویایی داشت. هر روز من باید متفاوت از روز گذشته باشد. من مدام باید در حال حرکت و رشد باشم و جهت این حرکت نیز باید رو به جلو باشد همانگونه که بهار این گونه است.

حجت الاسلام نصوری افزود: پس در انتظار، سکوت و سکون نیست بلکه بایدعملی انجام داد. منتظر کسی است که از وضع موجود راضی نیست، او زندگی را بدون حضور امام قبول ندارد. بنابراین برای ایجاد تغییر در این وضعیت و بهبود آن باید در حد توان تلاش کرد.

وی درباره دیگر شباهتهای موجود میان بهار و دوران ظهور گفت:خداوند در بهار باران رحمت خود را نازل می کند و زمین سیراب می شود. مردم همه خوشحال و شاد هستند، همانگونه که در زمان ظهور نیز چنین است. در بهار زیبایی های طبیعت ظاهر می شود، خوبی ها آشکار می شود و حتی احساسات معنوی افراد در این فصل ارتقاء می یابد، درباره زمان ظهور نیز داریم که حضرت عقول انسان ها را کامل می کنند. بنابراین حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) یک کار و یک عمل فرهنگی انجام می دهند. چرا که میزان حکمت، معنویت و دیدمعرفتی ما را ارتقاء می بخشند. بنابراین در زمان ظهور سطح عقل، میزان حکمت و کرامت انسانی رشد و ارتقاء می یابد اما این افزایش سطح معرفت معنویت و حکمت نیازمند تمرین است.

حجت الاسلام نصوری یادآور شد: زمان تمرین برای این رشد عقلانی، فکری و معنوی دوران غیبت است. دوران غیبت دوران تمرین برای اطاعت است. دوران رشد معرفتی است. در این زمان باید فضای معرفتی ما کامل شود. یعنی عشق و علاقه ما نسبت به امام باید در این دوران شکل بگیرد و ایجاد شود. ما همانگونه که آمدن بهار را به دلیل زیبایی، رحمت و شور و نشاط آن انتظار می کشیم، این دیدگاه را می بایست در موضوع فرج و ظهور امام مان نیز حاکم کنیم.

این پژوهشگر عرصه مهدویت تصریح کرد: نکته دیگری که در آغاز و زمان رسیدن بهار وجود دارد آن است که در این بازه زمانی همه افراد در خدمت به هم و یاری یگدیگر می کوشند. در زمان ظهور نیز همه چیز در خدمت حضرت است. همه دست در دست هم و متحد هستند. اما به یک نکته باید توجه جدی داشت این که توجه به مسئله و موضوع «مهدویت» نباید تنهابرای بخش خاصی از مردم جامعه وجود داشته باشد. بلکه این موضوع می بایست فروغ و نور حاکم برجامعه باشد. به عبارت دیگر تک تک ما باید به گونه ای زندگی کرده و استراتژی زندگی خود را به گونه ای طراحی و تعریف کنیم که در زمان غیبت که زمان تاریکی و ظلمت است بتوانیم خود را به سلامت از این دوران نجات داده و به عصر ظهور برسانیم.

حجت الاسلام نصوری تاکید کرد:گفته می شود که دعای تحویل سال را 365 بار یعنی به تعداد روزهای سال بخوانید مفهوم این امر آنست که در لحظه تحویل سال عهد و پیمانی با خدا می بندیم که بارالها با توعهد می بندم که در سال جدید پیش رو، هیچ یک از روزهای من همچون روز گذشته نباشد.

وی با اشاره به بخشی از زیارتنامه حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در زیارت نامه آل یاسین افزود:در این زیارت می خوانیم : السلام علیک یا سبیل الله ؛ یعنی سلام برتو ای راه و صراط خدا! اما این را بدانیم که «تفکرمهدویت» یک راه نیست، بلکه تنها راه نجات است. تلاش کنیم در سال جدید عهد جدیدی با حضرت ببندیم، پالایش و تزکیه ای برای خود داشته باشیم و در کلیه کارها و امور خود، امام را شاخص قرار دهیم که آیا این عمل و کار را آیا در حضور و محضر امام نیز انجام می دهیم؟ سعی کنیم اولویت اول زندگی ما امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) باشد چرا که(فانک ان لم تعرفنی حجتک ظللت عن دینی) اگر حجت خدا را نشناسیم از دین گمراه می شویم. دریچه شناخت دین، شناخت امام است پس در سال جدید تلاش کنیم تا امام مان را از غربت در بیاوریم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید